تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
تعداد زنان افسرده ۲ برابر مردان!

افسردگی در کدام استان‌ها بیشتر است؟

عضو انجمن روانپزشکان ایران گفت: تهران با بیشترین تعداد ابتلا به افسردگی در صدر استان‌های کشور قرار دارد و گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند.

اقتصاد۲۴-  علی ناظری افزود: بیماری افسردگی به عنوان یکی از رایج‌ترین اختلالات روانپزشکی بوده که در کشور تعداد مبتلایان در زنان ۲ برابر مردان است.

وی اظهار داشت: افسردگی نوعی از اختلال خلق است که در آن فرد به واسطه غم و اندوه مداوم علاقه خود را نسبت به موارد و داشته‌هایی که زمانی برای او لذت‌بخش بوده، از دست می‌دهد. این اختلال در زمانی خواهد بود که فرد بیمار این حالت‌ها و احساسات را به مدتی بیش از ۲ هفته یا در همراهی سایر علائم بالینی داشته و دچار اختلال عملکرد در فعالیت‌های روزانه خود شود.

این متخصص روانپزشکی تصریح کرد: نقص در حافظه و تمرکز، اضطراب، تحریک پذیری و کاهش آستانه خشم، پرخاشگری، خستگی مداوم، بی‌میلی به فعالیت‌های لذت‌بخش، عذاب وجدان، درد‌های جسمانی بدون منشاء، افکار منفی و حتی خودکشی از علائم بیماری افسردگی محسوب شده که در زندگی فردی و اجتماعی بیمار تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت که درصورت شیوع بالا در جامعه می‌تواند آسیب‌های به مراتب سنگین‌تر به بدنه جامعه وارد کند.


بیشتر بخوانید:خواص شگفت‌انگیز گلاب برای سلامتی


ناظری با اشاره به اینکه بیماری افسردگی به یکی از مهمترین معضلات جوامع پیشرفته و در حال توسعه تبدیل شده است، گفت: طبق آخرین آمار جهانی ابتلا به بیماری افسردگی در هر۱۰۰ هزار نفر از جمعیت مردان بیش سه هزار و ۵۰۰ مورد و در جمعیت زنان نزدیک به پنج هزار مورد است.

وی با اشاره به برگزاری سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایرن ۱۸ تا ۲۱ مهرماه گفت: این کنگره در قالب ۲۲ سمپوزیوم علمی با ۱۱۲ سخنرانی، ۶۰ کارگاه علمی، ۱۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۳ مقاله به صورت پوستر در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

طبق آخرین نتایج تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع افسردگی در ایران بطور متوسط ۱۲ درصد است.

افسردگی بیماری است که تاثیر زیادی در زندگی روزمره مبتلایان و اطرافیان آن‌ها دارد، این بیماری علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، به عنوان مادر بسیاری از بیماری‌های جسمانی نیز شناخته شده و از این رو در منابع پزشکی بر توجه بیشتر به این اختلال و لزوم برطرف کردن آن پیش از اقدام به درمان بیماری‌های جسمی تاکید شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر