تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی سهام شاملا

نماد شاملا دلایل افزایش سود عملیاتی در سه‌ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ را افزایش نرخ میانگین فروش محصولات سولفات سدیم و نمک تصفیه شده مطرح کرده است. باتوجه‌به طرح توسعه‌ای این شرکت انتظار می‌روند روند سودآوری شاملا ادامه‌دار باشد.


اقتصاد۲۴- شرکت معدنی املاح ایران (سهامی عام) در سال ۶۳ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در سال ۱۳۷۵ با نماد شاملا در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. شرکت معدنی املاح ایران تنها شرکت دارنده مجوز استاندارد ملی سولفات سدیم در ایران است و بزرگ‌ترین تولیدکننده سولفات سدیم خاورمیانه و همچنین داخل کشوربه شمار می‌رود و نزدیک به ۷۰-۸۵درصد از سولفات سدیم موردنیاز کشور را تأمین می‌کند. همچنین دررابطه‌با نمک جایگاه اول از لحاظ حجم فروش نمک خوراکی در کشور از آن این شرکت است.

این شرکت سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن پودر سولفات سدیم جهت مصارف صنایع تولید پودر‌های شوینده، شیشه‌سازی و کاغذسازی تولید می‌کند.

شاملا در اردیبهشت ۱۴۰۲ از بهره‌برداری آزمایشی کوره اول پروژه سولفات پتاسیم با ظرفیت اسمی هر کوره ۱۰، ۰۰۰ تن در سال خبر داد و همچنین اعلام کرد اقدامات لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری آزمایشی از سه کوره دیگر نیز در جریان است.

رکورد شکنی فروش ماهانه شاملا

روند فروش شاملا نشان می‌دهد این شرکت در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به طور میانگین ۵۱.۳ میلیارد تومان فروش ثبت کرده و در خردادماه توانست بیشترین مقدار فروش را با رقم ۷۸ میلیارد تومان برای سه‌ماهه اول سال رقم بزند. از تیرماه تا مهرماه این شرکت با افت در فروش روبرو شد به‌طوری‌که در مهرماه با فروش ۵۳ میلیاردتومانی کمترین مقدار را کسب کرد. این شرکت معمولاً از ابتدای سال تا میانه‌های پاییز، فروش کمتری را ثبت کرد؛ اما فصل پاییز به بعد توانسته به فروش‌های بهتری دست پیدا کند. این شرکت به طور میانگین از ابتدای آبان تا انتهای سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۷۷ میلیارد تومان فروش ثبت کرده و بیشترین مقدار فروش را در ماه‌های آذر و اسفندماه با مبلغ ۸۳ میلیارد تومان به دست آورده است.


بیشتر بخوانید: محصولاتی که امروز در بورس کالا عرضه می‌شود


شاملا توانسته در ۵ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ اعداد و ارقام خوبی را در خصوص فروش ماهانه ثبت کند. به‌طوری‌که در مردادماه بهترین رکورد فروش را با مبلغ ۱۰۷ میلیاردتومانی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون رقم زده است. شاملا در ۵ماهه ابتدایی سال جاری ۴۷۳ میلیارد تومان فروش داشته این در حالی بود که در ۱۲ماهه سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت کرده یعنی توانسته بیش از نصف کل فروش سال گذشته را پوشش دهد.

افزایش حاشیه سود خالص و ناخالص شاملا

شرکت املاح معدنی ایران با روند سودآوری خوبی همراه شده است. در سه‌ماهه بهار ۱۴۰۲ به درآمد‌های عملیاتی ۲۷۶ میلیاردتومانی رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل و فصل گذشته خود به ترتیب با افزایش ۱۱۸ و ۴۵ میلیاردتومانی روبرو شده است. این در حالی است که این شرکت در دو ماه ابتدایی فصل تابستان ۱۹۸ میلیارد تومان فروش ثبت کرده یعنی ۷۰ درصد فروش ثبت پیشین خود را پوشش داده است.

شاملا در خصوص سود خالص و سود ناخالص نیز رکورد خوبی را از خود برجای گذاشته و از ابتدای فصل بهار ۱۴۰۱ تاکنون با رشد همراه شده به‌طوری‌که در فصل بهار ۱۴۰۲ حاشیه سود خالص ۵۴ درصدی و حاشیه سود ناخالص ۵۳ درصدی را به دست آورده است. حاشیه سود خالص و ناخالص برای این نماد به طور میانگین در محدوده‌های ۵۰ درصدی قرار دارد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر