اقتصاد۲۴- واژه پیکاپ در ایران مترادف با تویوتا هایلکوس است. این خودرو نهتنها در بازار ایران، بلکه در بازار خاورمیانه محبوبیت بسیار گستردهای دارد. این محبوبیت به حدی گسترده شده که در کشورهای عربی، عبارتی طنز با مضمون هایلوکس عامل بقای داعش در بین مردم رایج است.
جانشینهای ناخلف تویوتا هایلوکس
پس از ممنوع شدن واردات خودرو به بازار ایران به دلیل نبود خودرویی با کاربری پیکاپهای امروزی بازار ایران با خلأ پیکاپ مواجه شد. از سوی دیگر با افزایش تعداد علاقهمندان به طبیعتگردی و آفرود تقاضا برای این خودروها افزایش یافت. شرکتهای مونتاژکننده با پرچمداری کرمان موتور تصمیم به مونتاژ پیکاپهای چینی و مونتاژ آنها در بازار ایران گرفتند.
اولین و محبوبترین محصول بعد از هایلوکس در ایران خودروی KMC-T۸ بود، این خودرو از لحاظ ظاهری و برخی امکانات داخل کابین شاید بتواند با هایلوکس رقابت کند، اما از نظر قوای محرکه و بهویژه گیربکس و صفحه کلاچ هیچ حرفی در مقابل هایلوکس ندارد. در بحث زیربندی، سیستم تعلیق و به طور کل هندلینگ هم این خودرو قابل مقایسه با محصولات ژاپنی نیست.
T۸ کرمان موتور را میتوان به نوعی یکی از بهترینهای بازار داخل دانست، این خودرو به دلیل اینکه چند سال است که در بازار حضور دارد، معایب و مشکلات خود را به طرفداران آفرود نشان داده است و متقاضیانی که توانایی خرید پیکاپهای غیر چینی را ندارند تا حدی با معایب و مزایا این خودرو آشنایی دارند.
بیشتر بخوانید: آغاز عرضه ۸ خودروی وارداتی از هفته آینده
طی چند سال اخیر و به ویژه یک سال گذشته اکثر مونتاژکاران سعی داشتند تا حداقل یک پیکاپ را در سبد محصولات خود داشته باشند، اما این گسترش سبد با هزینهای گزاف برای مصرفکنندگان در حال وقوع است، چراکه عمده پیکاپهایی که این شرکتها مونتاژ میکنند محصولات بیکیفیت و دست چندم بازار چین هستند که در بازار ایران با هزینهای گزافتر از محصولات درجه یک چینی به فروش میرسند.
واردات پیکاپهای دست دوم قاتل پیکاپهای چینی
پیکاپها به دلیل ماهیت متفاوتی که نسبت به خودروهای شهری با کاربری روزمره دارند، نیاز مبرم و حیاتی به پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیقهای قدرتمند با استهلاک پایین دارند و این سه مورد پاشنه آشیلهای محصولات چینی هستند و چینیها نتوانستند با استفاده از حربه آپشن و داشبورد نرم این دسته از محصولات خود را در ایران جا بیاندازند.
گزینههای واردات پیکاپ که برای مصرفکنندگان ایرانی صرفه مالی داشته باشند، زیاد نیستند و میتوان گفت که بهترین گزینهها برای واردات محصولات خودروسازان ژاپنی و بهویژه محصولات دو خودروساز بزرگ این کشور تویوتا و نیسان هستند، چراکه سالیان متمادی در بازار ایارن حضور داشتند و هر دوی این محصولات در این مدت امتحان خود را در بین مردم با موفقیت و خوشنامی پشتسر گذاشتهاند.
چرا ژاپنی کارکرده بهتر از چینی صفر است؟
خودروسازی ژاپن در جهان با برند تویوتا شناخته شده است و تویوتا نیز با لقب بادوام در جهان شناخته شده است، مطابق با آمارهای جهانی منتشر شده از شرکت تویوتا و همچنین بررسیهای منتقدان خودرو؛ محصولات تویوتا تا ۳۰۰ هزار کیلومتر بدون هیچ مشکل جدیای برای مالکان خود کار میکنند.
این عدد برای کشورهای خاورمیانه عدد قابل قبولی است و میتوان گفت که با در نظر گرفتن فشارهایی که در حین آفرود به پیکاپها منتقل میشود، بازهم عمر مفید این خودروها بیش از پیکاپهای درجه دوم چینی و به اصطلاح صفر کیلومتر بازار حال حاضر ایران هستند.
بحث صرفه مالی و قیمتی موضوع دیگری است که خرید یک هایلوکس کارکرده را نسبت به خرید یک T۸ صفر معقولانهتر نشان میدهد. خودروهای درجه چندم چینی در کشورهایی که از بازار آزاد خودرو برخوردار هستند با قیمتی معقول و منطقی به فروش میرسند و متقاضیان خود را دارند، اما در ایران به دلیل انحصار و نبود حق انتخاب مونتاژکاران خودروهای خود را فارغ از کیفیت و نظر مشتری با قیمتهای دلخواه خود به بازار عرضه میکنند.
واردات خودرو میتواند مونتاژکاران را وادار کند تا برای بقا در بازار محصولات خود را باقیمتی معقولتر کیفیتی بالاتر و خدمات پس از فروش بهتری به بازار عرضه کنند.