تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲

شرط اصلی ورود محصولات خارجی کارکرده اعلام شد

واردات خودرو‌های دست دوم به نهایی شدن آیین نامه اجرایی نزدیک می‌شوند. اما آیین نامه اجرایی واردات خودرو‌های دست دوم با آنچه پیش‌تر به عنوان شرایط برای ورود محصولات کارکرده برند‌های جهانی خودروساز عنوان می‌شد، متفاوت است.


اقتصاد۲۴-واردات خودرو‌های دست دوم به زودی با انتشار آیین نامه اجرایی در دستورکار قرار می‌گیرد. گمانه زنی بند‌های آیین نامه اجرایی واردات محصولات کارکرده خارجی نشان می‌دهد سیاست گذار خودرویی بر خلاف وعده‌های پیشین اجازه نمی‌دهد تا هر کارت ملی امکان واردات یک دستگاه خودروی دست دوم خارجی را داشته باشد. آن طور که شنیده‌ها می‌گوید متقاضیان واردات خودرو‌های خارجی دست دوم باید کارت بازرگانی داشته باشند.

این تغییر ایده درباره شرط اصلی برای حضور در پروسه واردات خودرو‌های دست دوم این گمانه را مطرح می‌کند که واردات خودرو‌های خارجی کارکرده نیامده رانتی شدند؟ پیش‌تر نمایندگان مجلس به دنبال این بودند تا امکان واردات محصولات دست دوم برند‌های جهانی خودروساز را برای تمام مصرف کنندگان فراهم کنند، اما سیاست گذار به عنوان مجری بحث واردات خودروی دست دوم به دنبال این است تا شکل و شمایل اصولی تری به واردات خودرو‌های دست دوم دهد.


بیشتر بخوانید:  واردات خودرو در انحصار چینی ها


اما شرط داشتن کارت بازرگانی برای واردات خودرو دست مصرف کنندگان را از خودرو‌های کارکرده خارجی کوتاه می‌کند. این احتمال وجود دارد تا با این شرط واردات خودرو‌های دست دوم خارجی محدود شود. زیرا سیاست گذار خودرویی به دلیل چالش ارزی به دنبال این است تا موانع بیشتری در مسیر ورودی خودرو‌های وارداتی کارکرده خارجی ایجاد کند. پیش‌تر اخباری در ارتباط با هجوم متقاضیان برای خرید خودرو‌های دست دوم خارجی به مرز‌ها برای خرید خودرو‌های وارداتی خارجی کارکرده به گوش می‌رسید.

بازار خودرو با محدویت‌هایی که به احتمال زیاد برای واردات خودروی دست دوم ایجاد می‌شود آن طور که باید و شاید از این مسیر تاثیر نمی‌پذیرد.

پیش بینی می‌شود آیین نامه اجرایی واردات خودرو‌های دست دوم خارجی طی هفته جاری در هیات دولت مطرح و به تصویب برسد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر