تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
رد طرح «مسکن معیشت محور» در برنامه هفتم از سوی نخبگان شهرساز

رویای مسکن در زمین ویلایی

خواب جدید برای «تامین خانه زوج‌ها»؛ عرضه دولتی زمین جواب می‌دهد؟


اقتصاد ۲۴- سیاستگذار مسکن در تدارک «بیراهه دوم» برای تامین خانه مورد نیاز زوج‌ها است. مطابق ماده‌ای از لایحه برنامه هفتم که هم دولت و هم مجلس، ظاهرا بر آن اتفاق نظر دارند، قرار است «زمین‌های دولتی اطراف شهر‌های اصلی به‌صورت قطعات ۲۰۰مترمربعی (تراکم حداکثر ۶۰ نفری در هر هکتار)، به شکل اجاره ۹۹ساله (عملا رایگان) به افراد واگذار شود.»

این طرح، «مسکن معیشت‌محور» نام‌گذاری شده است؛ با این حال بررسی‌هایی که گروهی از شهرسازان انجام داده‌اند نشان می‌دهد، «عرضه زمین ویلایی» به اسم «تامین مسکن ارزان»، نه‌تن‌ها به لحاظ «آماده‌سازی زمین، هزینه ساخت و هزینه (شارژ) نگهداری خانه ویلایی»، اثر تورمی بر معیشت خانوار‌ها دارد که عوارض زیست‌محیطی و اقتصادی این مدل تامین مسکن، مشکلات موجود را تشدید هم خواهد کرد.

افزایش پهنه مسکونی در کشور، پیش‌تر و در فاصله زمانی نیمه دهه۸۰ تا ۱۴۰۰ نیز اتفاق افتاد، آن هم به میزان ۷۸درصد رشد پهنه، اما به دلیل «اثرپذیری تورم زمین و مسکن از متغیر‌های اقتصادی و معادلات غیراقتصادی»، در همین بازه زمانی، قیمت ملک دست‌کم ۱۵برابر شد.


بیشتر بخوانید: بودجه مورد نیاز برای اجاره خانه دو خوابه در نارمک چقدر است؟


سیاستگذار بنا دارد در قالب برنامه هفتم توسعه یک نسخه جدید برای تامین مسکن در استطاعت را اجرا کند، اما کارشناسان و صاحبنظران شهری و اقتصادی این نسخه را بیراهه تازه‌ای برای حل مشکل مسکن در کشور می‌پندارند که دولت قصد دارد به آن ورود کند. این بیراهه فقط سرابی از تامین خانه برای بی مسکن‌ها را تصویر کرده است و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد نمی‌تواند به گشایشی در این بخش بینجامد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر