تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲

بانوی اول دنیا که دکترای گیتار گرفت درگذشت

پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.

اقتصاد۲۴- پروفسور لی لی افشار، یک نوازنده گیتار برجسته و نخستین زنی که موفق به دریافت دکترای گیتار شد، در سن ۶۳ سالگی پس از مبارزه با یک دوره بیماری درگذشت. آثار موسیقی او به تازگی در ایران منتشر شده بود.

لی لی افشار یکی از ۱۲ نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای تدریس آندرس سگوبیا در کلاس‌های پیشرفته ی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. آن موقع بود که آندرس سگوبیا در مصاحبه‌ای به تلویزیون ان‌بی‌سی گفت که او پیش‌بینی می‌کند لی لی افشار به یک نوازنده معروف تبدیل خواهد شد.

او به موسیقی معاصر علاقه داشت و به عنوان یکی از نخستین اجرا کنندگان آثار بزرگانی مانند رضا والی، گری آیستر، گرارد روژد، لوریس چوبانیان، آرن ملنس، کامران اینجه، باربارا کولب، مرلین زیفرین و سالوادور بروتونس شناخته می‌شد.

او کنسرت‌های متعددی در کشورهای مختلف از جمله ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده بود و همچنین در اجراهای بزرگی نظیر "ویگمور هال لندن"، "مرکز هنرهای اجرایی کندی"، "فستیوال موسیقی گرند تیتن"، "فستیوال موسیقی اسپن"، "مدرسه هنرهای تجسمی بنف"، "فستیوال موسیقی منتون" و "آکادمی آمریکایی در رم" به اجرا می‌پرداخت.

روزنامه واشنگتن پست او را به عنوان "فوق‌العاده معصوم، عالی و بی‌عیب و نقص و قابل توجه" توصیف کرد و او همچنین برنده جایزه "ارویل ایچ. گیبسن" به عنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن شد.

مقاله‌های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسیسکو به چند زبان در نشریات معتبری چون "گیتار ریویو"، "آی۱ فرونیمو" و "گیتار و لوت" منتشر شده بود.

این هنرمند گرامی همچنین به مدتی در ایران کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کرد. مراسم تشییع این هنرمند فوق‌العاده فردا در شهر تنکابن، زادگاه او برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر