تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲

روز گذشته در بازار ارز چه گذشت؟/عقب‌نشینی دلار

قیمت دلار طی دو روز گذشته با افت و خیز‌های قابل توجه در بازار آزاد معامله شد. دیروز این اسکناس برخلاف روند صعودی شنبه، در مسیر کاهشی قرار گرفت. معامله‌گران اصلاح قیمت دلار و عقب‌نشینی به کف کانال ۵۱ هزار تومانی را حاصل تلاش سیاست‌گذار می‌دانند.


اقتصاد ۲۴- قیمت دلار روز گذشته با کاهش ۴۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. معامله‌گران ارز کشیده شدن افسار رشد قیمت دلار در مواقع بحرانی را حاصل تلاش و یکه‌تازی سیاست‌گذار می‌دانند.

با وجود اینکه دلار در بازار آزاد با افزایش و کاهش‌های شارپی نوسان دارد؛ اما روند قیمت دلار حواله و اسکناس که بانک مرکزی در قالب سهمیه مشخص برای هر بخش اختصاص داده نوسانات محدود کمتر از ۱۰ تومانی داشته است.

باید در نظر داشت موضوع جنگ میان حماس و اسرائیل همچنان مورد توجه بازیگران بازار ارز است. اما آنچه به دلار امکان صعود نمی‌دهد ارزپاشی سیاست‌گذار است. کارشناسان اقتصادی نیز می‌گویند تقاضا برای دارایی‌های امن نظیر طلا و دلار در مواقع بحرانی افزایش می‌یابد، اما فعلا بازار به رخداد‌های منطقه عادت کرده و شرایط، کمی تعدیل شده است.

تحلیلگران بازار به مسائل سیاسی به‌عنوان یکی از محرک‌های موثر بر قیمت اسکناس دلار تاکید می‌کنند. تا پیش از جنگ حماس و اسرائیل مساله تفاهم با اروپا و آمریکا و احیای برجام محرک اصلی ثبات قیمت دلار بود، اما اکنون فعالان بازار ارز موضوع جنگ منطقه را مهمترین عامل در رونددهی به بازار‌های مالی می‌دانند.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ + جدول


قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته هفتم آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۵۸ تومان عرضه شد و ۶ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز با پنج تومان افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۷ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارز‌های موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۴ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد و کاهش ۸۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۶۰۴ تومان تعیین شد و ۸۹ تومان کاهش داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۶۴۰ تومان قیمت‌گذاری شد و ۷۹ تومان افت داشت.

دیروز درهم امارات با افت ۱۸۰ تومانی کانال ۱۴ میلیونی را ترک کرد و با قیمت ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۳ تومان و اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۴ تومان درج شد و تغییر دو تومانی داشتند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر