اقتصاد۲۴- با فرارسیدن موعد تحویل مدلهای عرضهشده در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی، اولین سری از دستپختهای جدید ایرانخودرو و سایپا وارد بازار شدند و حالا با احتساب چانگانهای وارداتی، در یک ماه اخیر پای چهار محصول جدید به بازار باز شده است.
شاهین اتومات در قالب سامانه یکپارچه عرضه شد و حالا اولین سری از آن به متقاضیانی که در مرحله دوم سراغ خرید شاهین اتومات رفتند، تحویل داده شده است.
قیمت شاهین اتومات که به اسم شاهین CVT هم شناخته میشود، براساس چیزی که در آگهیها میبینیم فعلا دستکم ۷۴۰ میلیون تومان است و آنطرف رقمهایی تا ۷۹۰ میلیون تومان هم برای شاهین اتومات به چشم میخورد. اگر عدد ۷۶۵ میلیون تومان را میانگین قیمت شاهین اتومات بدانیم، آنوقت قیمت شاهین اتومات در بازار آزاد درحال حاضر حدود ۱۸۵ میلیون بیشتر از شاهین دندهای تخمین زده میشود.
شاهین اتومات همانطور که از اسمش پیداست، فقط نسخه گیربکس CVT شاهین G است و با پروژه شاهین پلاس تفاوتهای مهمی دارد. شاهین اتومات برخلاف شاهین پلاس از همان موتور M ۱۵ توربوشارژ شاهین G استفاده میکند که مصرف سوخت آن ۷.۵ لیتر بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ حدود سهدهم لیتر بیشتر از شاهین دندهای.
مشخصات فنی شاهین اتومات با این اوصاف تفاوتی با شاهین دندهای ندارد. درعوض فهرست امکانات رفاهی آن پروپیمانتر است و چیزهایی مثل آنتن کوسهای و کروزکنترل به آپشنهای شاهین اتومات اضافه شده و نمایشگر هفت اینچ هم به نمایشگر ۱۰ اینچ تبدیل شده است. خود سایپا قیمت شاهین اتومات در کارخانه را حولوحوش ۶۴۱ میلیون تومان اعلام کرده که این عدد حدود ۲۰۶ میلیون تومان بیشتر از قیمت شاهین دندهای در کارخانه است.
دو | تارا اتومات V۴
تارا سال نسخه آپشنال تارا اتوماتیک است که بهاسم تارا اتوماتیک V۴ شناخته میشود و پای این یکی هم در همین هفتههای اخیر به بازار باز شده است.
تارا سال در قالب طرح تبدیل تارا V ۲ به تارا V۴ از طریق مرحله اول سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی در دسترس خریداران قرار گرفت و در اولین هفته آبان ماه امسال اولین سری از محصول جدید ایرانخودرو با تحویل به متقاضیان سامانه، وارد بازار شد.
قیمت تارا اتوماتیک سال در بدو ورود به بازار به طور متوسط ۸۶۰ میلیون تومان تخمین زده میشود و محصول جدید ایرانخودرو را بالاتر از دنا پلاس اتوماتیک و ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به گرانترین خودرو داخلی تبدیل میکند.
تارا اتوماتیک با همان موتور TU ۵ پلاس و گیربکس شش دنده اتومات کار میکند و تفاوت آن با تارا V۲، علاوه بر طراحی جدید چراغهای عقب، داشتن آپشنهایی مثل چراغ خوشآمدگویی، چراغ آفتابگیر راننده، چراغ داشبورد، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم تماس اضطراری است.
قیمت تارا اتوماتیک V۴ در کارخانه حدود ۶۸۰ میلیون تومان اعلام شده که طبق فهرست قیمتی که در سایت ایرانخودرو دیده میشود، تقریبا ۱۹۰ میلیون تومان از تارا اتوماتیک V۲ بیشتر است.
بیشتر بخوانید: مالکان خودروهای لوکس اولتیماتوم مالیاتی گرفتند
شماره سه | چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳
چانگان CS۳۵ پلاس نخستین خودرو وارداتی از سال ۹۸ به اینطرف محسوب میشود و یک ماه قبل بالاخره نخستین سری از محصول وارداتی سایپا به متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی تحویل داده شد. البته ابتدا مدلهای چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ پا به بازار گذاشتند و بعد از آن نوبت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ رسید.
قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ که از تیپ ۲ بیشتر است، برای متقاضیان سامانه یکپارچه دقیقا به یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان میرسد، اما در بازار آزاد فعلا برای آن حدود یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان قیمت گذاشتند؛ حدود ۴۰ درصد بیشتر.
چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ به یک موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ مجهز شده و نیروی آن از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخها منتقل میشود. مهمترین چیزی که در چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ درمقایسه با تیپ ۲ خودنمایی میکند، وجود سقف شیشهای است. همین فاکتور و آپشنهایی مثل کیسه هوای جانبی باعث شده قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ در سامانه یکپارچه ۱۳۷ میلیون بیشتر از تیپ ۲ باشد.
شماره چهار | چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲
قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان است، اما بهمحض ورود آن به بازار بابت محصول وارداتی جدید رقمهایی نزدیک یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان اعلام میشود.
قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ در بازار آزاد بهاین ترتیب بیش از نیممیلیارد نسبت به نرخ مصوب بیشتر است. محصولی که مثل چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ با یک موتور ۱.۴ لیتری کار میکند و این موتور میتواند ۲۵۵ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۱۵۵ اسببخار نیرو آزاد کند.
مصرف سوخت ترکیبی چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ مثل مدلهای تیپ ۳ حدود ۷.۶ لیتر بهازای ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده میشود و مشخصات مشترک دیگری مثل مثل فرمان برقی و دریچه گازبرقی در آنها دیده میشود.