تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

چگونگی افزایش بهره وری حمل و نقل ریلی کشور

خشایار نادی کارشناس اقتصادی

اقتصاد ۲۴-بهبود رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد صنعت توریسم، ایجاد امنیت مرزی، کاهش قاچاق، کاهش تصادفات جاده ای، کمک به بهبود محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف بنزین و گازوئیل، حمل و نقل آسان، بازدهی مناسب و ایمنی بالا از جمله مزیت‌های حمل و نقل ریلی می‌باشند.

به منظور بهبود بهره وری حمل و نقل ریلی اولین قدم نظم بخشی می‌باشد. برای توسعه و افزایش سهم حمل و نقل ریلی کشور نظم یکی از مهمترین ارکان محسوب می‌شود و ارتش دوم محسوب می‌شود. اگر نظم و ایمنی را بالا ببریم راندمان هم بالا خواهد بود.

موضوع بعدی فرسودگی ناوگان و تجهیزات ریلی و بی تدبیری‌هایی که در گذشته توسط مدیران حمل و نقل ریلی صورت گرفته است باید سریعا بر طرف گردد. در حال حاضر سیستم حمل و نقل ریلی به علت فرسودگی برخی لوکوموتیو‌ها نیاز به جایگزینی مناسب برای آن‌ها دارد. خط واگن‌ها هر چند سال باید بازسازی و نوسازی شود و برای این امر مهم نیاز به بودجه کافی می‌باشد.

نکته بعدی استفاده از روش‌های روز آمد در مدیریت و بهینه شبکه حمل و نقل ریلی و برنامه مدیریت ترافیک قطار کشور است. همچنین باید توجه ویژه به توسعه ترانزیت ریلی بشود و بازنگری کلی در سیستم حمل و نقل ریلی انجام گردد.
حمل و نقل باری و مسافری کشور آنطور که باید و شاید بسط داده نشده است و نسبت به برنامه توسعه کشور عقب است. بنابرین نیاز به تلاش بیشتر و حمایت ویژه‌ای دارد. هم اکنون ما تعداد چهار کارخانه واگن سازی در کل کشورمان داریم که باید توجه ویژه‌ای به توسعه تولید واگن در داخل کشور صورت بگیرد و همزمان نیازمند به تکنولوژی روز دنیا می‌باشد.

برای افزایش سرعت بازرگانی و دادو ستد نیاز به توسعه سریع حمل و نقل سرتاسری داریم و این موضوعی است که در کشور‌های توسعه یافته و صنعتی به وضوح قابل مشاهد است. چابک سازی راه آهن، استفاده از افراد متخصص و توانمند، برنامه ریزی عملیاتی و گراف راه آهن باید دقیق‌تر صورت پذیرد. سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها باید طوری باشد که حمل و نقل از جاده‌ای به سمت ریلی رفته و انحصار هم کاهش پیدا کند.

 

ارسال نظر