تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

نوید محمدزاده در زودپز کمدین شد!

پروژه سینمایی «زودپز» که پیش‌تر اعلام‌شده بود قرار است مهدی نادری کارگردانی آن را برعهده داشته باشد، با کارگردانی رامبد جوان و بازی نوید محمدزاده کلید خورده است.


اقتصاد۲۴- فصل پاییز همواره بهار تولید در سینمای ایران بوده است. در این فصل به دلیل نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، بازار تولید حسابی رونق می‌گیرد و بخشی از اخبار رسمی رسانه‌های سینمایی هم به انعکاس اخبار مرتبط با همین پروژه اختصاص پیدا می‌کند.

در میان خبر‌های مختلف، اما گاهی برخی پروژه‌ها بیشتر جلب توجه می‌کنند، مانند همین فیلم «زودپز» که شب گذشته خبر کلید خوردن آن توسط رامبد جوان با بازی نوید محمدزاده و محسن تنابنده، رسما در رسانه‌های سینمایی منعکس شد.

این پروژه پیش‌تر در برخی رسانه‌ها به‌عنوان فیلم تازه مهدی نادری معرفی شده بود. کارگردانی که با «بدرود بغداد» شناخته شد و بعد‌ها کمدی ناموفق «سامورایی در برلین» را کارگردانی کرد. نادری، اما فیلمنامه‌نویس کاربلدی است و حالا مشخص شده او تنها نویسنده «زودپز» است و کارگردانی آن را رامبد جوان برعهده خواهد داشت.


اما چرا «زودپز» را یکی از فیلم‌ها مهم در حال تولید این روز‌های سینمای ایران می‌توان توصیف کرد؟

نکته اول؛ عبور «رامبد» از حاشیه‌ها

«من و باقی هم‌نسلانم چند دهه تلاش کردیم تا از گذشتگان و بزرگان بیاموزیم و راه‌های ایجاد امید و انگیزه رو در قالب هنر نمایش پیدا کنیم و در جامعه منتشر کنیم تا شاید حتی یک نفر سمت امید رو بگیره و جلو بره... امروز، ولی دنیا خیلی تلخ‌تر از اونیه که بشه براش کاری کرد.» این بخشی از دل‌نوشته رامبد جوان در واکنش به درگذشت دردناک زنده‌یاد داریوش مهرجویی بود. متنی که در کنار سخنرانی جوان در مراسم تشییع آتیلا پسیانی می‌توان آن را جزو آخرین واکنش‌های رسمی این سینماگر در فضای رسانه‌ای دانست.


بیشتر بخوانید: درخشش آکتور در جایزه جهانی درامای سئول


جمله رامبد در آن دل‌نوشته دنباله متفاوتی داشت: «شاید فردا که بیدار شدیم خبر تولد کودکی یا شکفتن گلی یا بارانی پاییزی یا لبخند خردسالی ذره‌ای امید و توان برای ساختن یک روز بهتر رو در دلمون روشن کرد.» حالا خبر رسیده که این کارگردان سینما، فیلمنامه‌ای کمدی را برای ساخت در دست گرفته تا شاید بتواند احوالی را خوب کند.

رامبد جوان هر چند در یک دهه اخیر بیشتر به‌واسطه فعالیت‌های تلویزیونی‌اش شهره شده و نامش با «خندوانه» گره خورده، اما در عرصه کارگردانی سینما، تا به امروز تجربه‌های موفقی را به سرانجام رسانده است. «اسپاگتی در ۸ دقیقه»، «پسر آدم دختر حوا» و سرانجام «ورود آقایان ممنوع» در حکم آثاری بودند که گام‌به‌گام جایگاه رامبد جوان در عرصه کمدی‌سازی را ارتقا بخشیدند و دو تجربه متفاوت «نگار» و «قانون مورفی» هم نشان دادند که او در زمینه تجربه‌های ژانری هم انگیزه بالایی در عرصه فیلمسازی دارد.

حالا جوان باردیگر قرار است یک فیلم کمدی را کارگردانی کند آن هم فیلمی مطابق با فرمول به‌شدت جواب‌پس‌داده این سال‌های سینمای ایران، یعنی شوخی با «نوستالژی» و قصه‌گویی در دهه ۶۰.

بنابر اخباری که پیش‌تر درباره این فیلمنامه منتشر شده بود، داستان «زودپز» دهه شصت می‌گذرد و قصه سه دوست است که بعد از ترکیدن یک زودپز در محله قدیمی آن‌ها و مجروح شدنشان ماجرا‌هایی جالب را برایشان رقم می‌خورد.

رامبد جوان در سال‌های اخیر و پس از تعطیلی برنامه «خندوانه» با حاشیه‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای مواجه بود و حالا باید دید آیا بازگشت او به عرصه کارگردانی آن هم با یک فیلم کمدی می‌تواند به عبور او از این فضای پرحاشیه کمک کند؟

نکته دوم؛ ترکیب متفاوت بازیگران «زودپز».

اما فراتر از اهمیت حضور رامبد جوان در مقام کارگردان، آنچه «زودپز» را به پروژه‌ای کنجکاوی‌برانگیز تبدیل می‌کند، ترکیب بازیگران اصلی آن است.

محسن تنابنده که پیش‌تر در کمدی درخشان «سن‌پطرزبورگ» در کنار پیمان قاسم‌خانی حضوری جذاب و تماشایی را رقم زده بود و بعد‌ها در سریال «پایتخت» توانایی خود در ایفای نقش‌های کمدی را ثابت کرد، در فیلم «زودپز» هم یکی از نقش‌های اصلی را برعهده دارد.

در کنار تنابنده، اما این‌بار نوید محمدزاده قرار گرفته است که حضورش در این پروژه می‌تواند تبدیل به اولین نقش‌آفرینی طنز او در سینمای شود. محمدزاده که به‌واسطه ایفای نقش‌های تلخ و جدی در فیلم‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی به شهرت رسید، در شبکه نمایش خانگی هم دو تجربه «قورباغه» و «آکتور» را داشت که جایگاه او به‌عنوان یک بازیگر توانمند را تثبیت کرد، اما ورود او به حوزه طنز می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه‌اش باشد.

محسن تنابنده و نوید محمدزاده هر دو اولین همکاری مشترک خود با رامبد جوان را در «زودپز» تجربه می‌کنند.

نکته سوم؛ «زودپز» راهی «فجر» می‌شود؟

یکی از کنجکاوی‌ها درباره پروژه‌های در دست تولید این روز‌های سینمای ایران، نسبت آن‌ها با جشنواره فجر پیش روست و اینکه آیا می‌توان در انتظار رونمایی و خبرسازی آن‌ها در این رویداد سینمایی باشیم؟ این کنجکاوی به‌ویژه درباره فیلم‌های کمدی پررنگ‌تر هم می‌شود.

رامبد جوان که چند سال پیش و زمان ساخت فیلم «قانون مورفی» در گفت‌وگویی با صراحت اعلام کرده بود «هیچ‌گاه از فجر قهر نمی‌کند» درباره حضور فیلم‌های کمدی در جشنواره فجر معتقد است: «جشنواره‌های بزرگ اصولاً فیلم‌های کمدی را کمتر تحویل می‌گیرند و از نظر من واقعاً این نگاه، نگاه درستی نیست. البته هستند فیلم‌های کمدی‌ای که ساختار ویژه‌تر و قصه خاص‌تری داشته‌اند و در جشنواره‌ها هم دیده شده‌اند. این اتفاق در جشنواره فجر رخ داده است. مثل فیلم «ورود آقایان ممنوع» که برای اولین بار بازیگر زنش برای یک فیلم کمدی سیمرغ بهترین بازیگری را گرفت. پس نمی‌توان گفت که مطلقاً نسبت به فیلم‌های کمدی بی‌توجهی می‌شود.»

جوان در موضع‌گیری مشخص‌تر درباره حس خودش نسبت به «فجر» هم گفته بود: «من همیشه نسبت به همه جشنواره‌های سینمایی حس خوبی داشته و دارم. همواره هم برایم مهم بوده فیلمی بسازم که در جشنواره حضور داشته باشد. البته اصولاً میزان دل‌بستگی‌ام به جشنواره به آن صورت هم نیست.»

نزدیک به پنج سال از این موضع‌گیری‌ها می‌گذرد و اتفاقات بسیاری هم برای رامبد جوان و هم برای جشنواره فجر رخ داده است؛ جشنواره فجر که در یکی دو سال اخیر با بحران جدی اعتباری در میان سینماگران مواجه است، آیا می‌تواند اولین ویترین رونمایی از «زودپز» با ترکیب ستارگانش باشد یا این فیلم هم مانند بخش عمده‌ای از فیلم‌های تعیین‌کننده در گیشه سینما‌ها در سال‌های اخیر، از مسیر خارج از جشنواره فجر، راهی اکران عمومی می‌شود؟

ارسال نظر