تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

ارز آنلاین شاپی؛ ابتکاری برای واردات برند‌های خارجی

تحریم‌ها و ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی باعث نشد که امکان خرید برند‌ها از بین برود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از «آنلاین‌شاپ‌ها» در فضای مجازی، امکان خرید برند‌های خارجی را در داخل کشور فراهم می‌کنند. عمدتا قیمت ارز محاسبه شده در این فروشگاه‌های اینترنتی برای خریداران ۳۰ تا ۴۰درصد بالاتر از قیمت ارز بازار آزاد است؛ اما با این وجود بسیاری از مشتریان برای خرید کالا‌های خارجی وارد این بازار‌ها می‌شوند.


اقتصاد ۲۴- خرید از این بازار چند مانع جدی دارد: نبود امکان شناسایی اعتبار فروشگاه‌ها، هزینه بالاتر برای خرید در مقایسه با سایر کشورها، مدت زمان طولانی برای ارسال کالا‌ها و عدم امکان عودت یا تعویض کالاها.

اما چه عاملی باعث می‌شود که حتی با وجود این ریسک‌ها، خرید از آنلاین‌شاپ‌ها در داخل کشور رونق داشته باشد؟ به نظر می‌رسد که کیفیت بالای محصولات ارسالی، به‌روز بودن امکانات و طراحی‌ها، نبود کالای مشابه داخلی و احساس رضایت خرید از یک برند اصلی باعث می‌شود که خریداران داخلی این ریسک‌ها را به جان بخرند.

 وضع تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌ها برای واردات خارجی، باعث نشده است مشتریان ایرانی از خرید برند‌ها صرف‌نظر کنند، حتی با دلار گران‌تر و مدت‌زمان طولانی. در سال‌های اخیر یکی از مشکلاتی که به دنبال وضع تحریم‌ها به وجود آمد، کوچ برند‌های خارجی از بازار ایران بود. از سوی دیگر وضع برخی ممنوعیت‌ها برای واردات این معضل را شدیدتر کرد. این در حالی است که در سایر کشور‌ها و حتی کشور‌های همسایه مانند ترکیه این برند‌ها مشغول فعالیت هستند و بخش قابل‌توجهی از واردات به ایران از این کشور‌ها صورت می‌گیرد.

بسیاری از برند‌ها در ترکیه و امارات دارای نمایندگی هستند و این موضوع یک امکان به خریداران ایرانی می‌دهد. در چنین شرایطی اگر کسی قصد خرید این برند‌ها را داشته باشد دو راه پیش روی او قرار دارد.

اول اینکه به واسطه‌ای سفارش خرید دهد و کالای او توسط مسافر ارسال شود یا از فروشگاه‌های داخلی خرید خود را انجام دهد. اما محدودیت‌های اعمال‌شده باعث شده است برخی از فروشگاه‌ها قیمت‌های نجومی برای این کالا‌ها تعیین کنند؛ به طوری‌که قیمت دلار محاسبه‌شده برای این کالا گاهی به بیش از ۳۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. همین موضوع منجر به پیدایش «آنلاین‌شاپ»‌هایی شده که با قیمتی پایین‌تر سفارش خرید افراد را انجام دهند.


بیشتر بخوانید:  فریز بازار ارز تا تعیین تکلیف جنگ غزه


این فروشگاه‌های آنلاین که گاهی فعالیت آن‌ها به یک گروه تلگرامی محدود می‎شود سفارش‌ها را از برند‌های معتبر ثبت می‌کنند و آن‌ها را به دست خریداران می‌رسانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلار تعیین‌شده توسط این فروشگاه‌های آنلاین نیز بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است که حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بیشتر از نرخ دلار آزاد است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این شیوه خرید، زمان انتظار طولانی رسیدن کالا به دست خریدار است که گاهی به چندین ماه نیز می‎رسد. با‌این‌حال به نظر می‌رسد منطقی‌تر بودن قیمت تمام‌شده و در برخی موارد نبود نمونه مشابه داخلی، باعث شده است استقبال از این شیوه خرید افزایش یابد و افراد ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه‌های بالا، زمان بیشتری منتظر بمانند.

به دنبال وضع تحریم‌ها، برند‌های خارجی که در ایران فعالیت می‌کردند از کشور مهاجرت کردند. این موضوع مشکلات بسیاری برای خریداران این برند‌ها به وجود آورد. همزمان با تشدید تورم در ایران و تجربه جهش‌های نرخ ارز، خرید این کالا‌ها دشوارتر نیز شد و امروزه محصولات این برند‌ها به نوعی کالای لوکس به شمار می‌آیند.

این در حالی است که این برند‌های خارجی در سایر کشور‌های همسایه مانند ترکیه و امارات مشغول فعالیت هستند و حتی بخش قابل‌توجهی از واردات این کالا‌ها به ایران از مبدا همین کشور‌ها صورت می‌گیرد. از سوی دیگر وضع انواع تعرفه و محدودیت‌های داخلی نیز تهیه این کالا‌ها را دشوارتر کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر