اقتصاد۲۴- «خرید و فروش اکانت ایکس، توئیتر سابق، با نازلترین قیمت.»
این آگهیها و امثال آن را شاید اکنون بتوان یکی از عجیبترین آگهیها در شبکههای اجتماعی دانست. خرید و فروش اکانتها در شبکههای اجتماعی که در برخی موارد حتی برای فروشنده در حکم دفتر خاطرات و یادبودهایش بوده حالا دیگر به روندی تازه و جدید تبدیل شده است که ارقام متفاوتی و نرخهای مختلفی برای آن بیان و رد و بدل میشود.
به گزارش اقتصاد ۲۴، اما حالا دیگر این فقط اکانتهای توئیتر سابق و ایکس فعلی نیست که در دسته نقل و انتقال قرار گرفت بلکه به شکل عجیبی از کانال تلگرامی تا اکانت روبیکا و حتی اینستاگرام نیز برای خرید و فروش عرضه میشود و اما همچنان پررونقترین بازار در این بین را باید مربوط به بازار خرید و فروش اکانتهای توئیتر سابق و اکس فعلی دانست، خرید و فروشی که البته این بار کاملا جدا از خرید فالور و دنبال کننده و لایکهای واقعی و فیک است و این بار خود اکانت است که جا به جا میشود.
بازی سیاست و انتخابات در زمین اکانتهای شبکههای اجتماعی
اما در این میان برخی معتقد هستند که هرچند این بازار خرید و فروش همیشه وجود داشته، اما نزدیک انتخابات در کشور به شکل محسوسی هم بازار داغتر میشود و هم قیمتها افزایشی میشود و دلیل آن را نیز اهمیت این شبکه اجتماعی دستکم از سال ۱۳۹۲ در دوران انتخابات میدانند. البته که اکانتهای با سابقه فعالیت بیشتر و شناسههای قدیمیتر در این موارد برای حامیان نامزدهای انتخاباتی اهمیت بیشتری مییابند.
فیلتر توئیتر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال ۱۳۸۸ مصوب و به وزارت ارتباطات ابلاغ شد و این فیلتر تا امروز ادامه داشته است. با وجود این، بسیاری از مسئولان در این شبکه اجتماعی حساب دارند و حتی اطلاعرسانیهای خود را از طریق آن انجام میدهند. در عین حال به نظر میرسد در یک دهه گذشته این شبکه اجتماعی فیلتر شده که تقریبا تمام نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت در آن اکانت دارند به یک فضای مناسب برای ابراز نظر و گفتگوی بی پرده با شهروندان تبدیل شده و در همین راستا نیز به نظر میرسد ستادهای نامزدهای انتخاباتی در مجلس همواره گوشه چشمی به این اکانتها دارند و با همین تحلیل است که میزان و قیمت فروش این اکانتها نیز با افزایش مواجه میشود.
شاید حالا به همین دلیل باشد که خرید و فروش صفحه و اکانت در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها رواج یافته و قیمتها نیز متنوعتر از همیشه شده است؛ و حتی در برخی موارد به ۱۵ میلیون تومان هم میرسد، البته که در همین حال، اما کارشناسان معتقدند خرید صفحه و اکانت، تضمینی برای موفقیت کسب و کارها و برندسازی نیست.
قیمت اکانت توئیتر از ۵۰۰ هزار تومان تا چند ده میلیون تومان
اکنون علاوه بر کسب و کارها، برای برخی از کاربران معمولی توئیتر هم قدمت حضور در این شبکه اجتماعی اهمیت یافته و همین موضوع بازار خرید و فروش اکانت را داغ کرده است. برخی کاربران توئیتر نوشتهاند که قیمتها به پنج میلیون تومان هم میرسد.
جالبتر این است که با یک گردش کوتاه در دیوار و شیپور یا جست و جو در گوگل به دهها آگهی در این باره بر خواهید خود و البته که در بیشتر آگهیها نیز بیش از آن که بر مساله تعداد دنبال کننده تاکید شده باشد بر روی سال و زمان ساخت است که تاکید میشود.
از سوی دیگر هیچ شباهتی میان قیمت گذاریها نیز وجود ندارد و مثلا با کلید واژه اکانت صفر یا اکانت استفاده نشده با طیفی از قیمتهای عجیب مواجه میشوید، مثلا اکانت سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۳ با تعداد دنبال کننده زیر ۱۰۰ هر دو روی رقم ۴ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند و اکانت سال ۲۰۱۱ با حدود ۳۰۰۰ دنبال کننده رقم ۱۱ میلیون تومان مطالبه کرده، اما ناگهان در مورد دیگری که به سال ۲۰۱۰ بر میگردد، اکانت با تنها قیمت سه میلیون تومان به فروش میرسد.
در این میان یک فروشنده اکانت توئیتر سابق و ایکس فعلی با ۱۰ هزار فالور که از ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده است که این اکانت را به قیمت ۵ میلیون تومان میفروشد در مقابل سوال اقتصاد ۲۴ میگوید دلیل خاصی برای این قیمت گذاری ندارد و این رقم را اکنون فوری لازم دارد و برای همین، چون میخواهد زودتر فروش برود مطالبه اش این رقم است وگرنه باید دستکم روی ۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری میکرد.
اما به گزارش اقتصاد ۲۴ با توجه به سال ساخت، اکانتهای توئیتر سابق از رقم ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان به فروش میرسند و شاید موارد استثنایی نیز وجود داشته باشند که در یک نمونه نادر اکانت با ۹۰ هزار فالوور بود که رقم درخواستی آن ۷۰ میلیون تومان بود، اما بیشترین ارزیابی قیمتها در همان بازه ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان است که قیمت گذاری میشود.
اینستاگرام؛ اعتراف به وجود دنبال کننده فیک و ارزانتر از توئیتر
به گزارش اقتصاد ۲۴ هر چند که اکنون میتوان اینستاگرام را محبوبترین شبکه اجتماعی این روزها در سراسر دنیا دانست که تبدیل به سرزمین عجایبی شده که هر چیزی در آن پیدا میشود، اما فروش اکانت در آن کمتر از توئیتر و ارزانتر از آن است و به جای آن فروش دنبال کننده فیک و لایک و کامنت است که خریدار بسیار دارد.
حالا دیگر خیلیها دوست دارند که در اینستاگرام صفحات پرمخاطب داشته باشند و البته خیلیها هم فالوور یا دنبالکننده میخرند. اما در همین حال یک صفحه با ۱۰۰ هزار دنبال کننده را در اینستاگرام بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت گذاری میکنند و نکته این است که برای چنین رقمی با چنین دنبال کنندهای در توئیتر باید برای اکانت مزبور بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید. اما در مقابل در اینستاگرام برای یک صفحه با ۵۰ هزار دنبال کننده به طور معمول بین ۳ تا ۵ میلیون تومان از شما طلب میکنند و این همه در حالی است که دنبال کنندگان واقعی باشند و ناگهان دنبال کننده فیک به سراغتان نیاید.
کما اینکه هر چند که قیمت صفحههای اینستاگرامی به تعداد دنبالکننده آنها بستگی دارد اما مواردی همچون تعداد لایک و استوری نیز در این میان مهم است و قیمت نیز بسیار پرتنوع است. مثلا از ارقام ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی برای صفحههایی با ۴۰ تا ۵۰ هزار دنبال کننده هست تا رقمهایی با یک یا دو میلیون و گاهی هم بیشتر که نشان میدهد احتمالا مساله تعداد فالوور فیک و غیرفیک است و این همان مشکلی است که به طور معمول در توئیتر وجود ندارد.
علیرضا، اما به اقتصاد ۲۴ میگوید که همین الان ۳۰ صفحه اینستاگرامی برای فروش دارد و همه را آماده کرده است که تا ابتدای زمستان به ۵۰ هزار فالوور برساند و میگوید امیدوار است که این صفحات را به ستادهای انتخاباتی بفروشد. خودش ارزیابی میکند که اگر بتواند صفحات را تا ۲ میلیون تومان در گرماگرم تبلیغات بفروشد احتمالا راحت ۶۰ میلیون تومان درآمد به دست میآورد.
البته که اگر در خود اینستاگرام هم جستجو کنید به تعداد زیادی صفحه برای فروش میرسید و اصلا به صراحت این صفحات به شما توضیح میدهند که دنبال کنندهها واقعی هستند یا جعلی و همین قیمت را درباره آنان متفاوت میکند و از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان نیز ارقام در نوسان است و البته که پرداختها نیز از طریق درگاه شاپرک انجام میشود.
تلگرام؛ محبوب ایرانیان و تنوع قیمت از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون تومان
در مورد کانالهای تلگرامی که این روزها حتی جای خبرگزاریها را نیز گرفته اند و فیلترینگ نیز حریف آن در ایران نشده است نیز با گستره عجیبی از قیمتها مواجه هستیم، اما به نظر میرسد در بیشتر موارد بر روی اینکه رقم حتما بیش از ۱۰ میلیون تومان است به توافقی رسیده اند. برای مثال فردی کانالی با ۶۶ هزار عضو را ۱۰ میلیون قیمت گذاری کرده بود و فرد دیگری کانالی با ۱۶۰ هزار عضو را ۱۵ میلیون تومان.
اما امید یکی از کسانی که یک کانال تلگرامی خریداری کرده بود به اقتصاد ۲۴ می گوید درباره قیمتها باید بسیار دقت کنید چرا که در بسیاری از موارد دلیل این تنوع قیمتها مساله فیک بودن ممبرهای کانال است و فروشنده سعی میکند با رقم بسیار پایین این کانالها را به شما بفروشد.
البته باید در این میان به اکانتهای روبیکا نیز اشاره کرد که این روزها خرید و فروش آنان نیز باب شده است، اما نکته این است که تفاوت قیمت آن با کانالهای تلگرامی بسیار محسوس است و معمولا در بالاترین رقم حدود یک میلیون تومان معامله میشوند که این خود نشان از تعداد محسوس کاربر و تفاوت اکانتهای فعال در این دو پیام رسان را نشان میدهد.
به گزارش اقتصاد ۲۴ ، در این میان البته که شاید عجیب ترین مساله نیز توجه به این نکته باشد که چطور یک پیام رسان فیلتر شده چون تلگرام و دو شبکه اجتماعی فیلتر شده دیگر همچون اینستاگرام و توئیتر سابق و ایکس فعلی چنان پررونق هستند که اکانت و کانال حتی در آنها خرید و فروش می شود و آیا همین خرید و فروش را نمی توان نشانی روشن از اقبال جامعه به آنان و شکست طرحی مثل فیلترینگ ارزیابی کرد؟ خوب است مسئولان حداقل در این ارقام و نرخ ها خوب بنگرند بلکه شکست تصورات خود از فیلترینگ را بیش از پیش درک و ارزیابی کنند.