اقتصاد۲۴-داچیا یک خودروساز اهل رونمایی و فعال زیر چتر گروه خودروسازی رنو بوده که به خودروهایی اقتصادی و ارزان قیمت در اروپا شهرت پیدا کرده است. در ماه اکتبر داچیا ساندرو پرفروشترین خودرو در قاره اروپا شد و دیگر محصول این شرکت یعنی داچیا داستر هم جزو ۱۵ خودروی پرفروش در اروپا بود. اما اکنون داچیا داستر ۲۰۲۴ یا سومین نسل رنو داستر رونمایی شده که در ادامه به معرفی آن میپردازیم و امیدواریم که در ایران نیز شاهد این کراس اوور اقتصادی و جذاب باشیم.
طراحی ظاهری
اگر استایل داچیا داستر ۲۰۲۴ برایتان آشناست به این دلیل بوده که در طراحی آن از خودروی بیگستر که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد الهام گرفته شده است. این خودرو نسبت به نسل قبلی خود چهره خشنتری داشته که به لطف فلاپهای پلاستیکی نصب شده در اطراف بدنه حاصل شده است. این خودرو دارای المان Y شکل در چراغها بوده و دستگیره دربهای عقب در ستون C این خودرو جانمایی شده است.
داچیا داستر ۲۰۲۴ با طولی معادل ۴۳۴۳ میلی متر دقیقا طول مشابهی با نسل قبلی خود دارد. اما این خودرو کاملا یک محصول متفاوت از نسل قبلی بوده و پلتفرم آن نیز تغییر کرده و روی ساختار CMF-B رنو توسعه یافته است. به لطف پلتفرم مدرن این خودرو که از کمپانی مادر یعنی رنو گرفته شده، پکیجینگ در این خودرو بهتر شده و ظرفیت فضای بار در این خودرو اکنون به ۴۷۲ لیتر رسیده است. همچنین سرنشینان در ردیف دوم فضای پا بیشتری دارند. روی باربند این خودرو نیز میتوان بار تا وزن ۸۰ کیلوگرم را قرار داد.
داخل کابین داچیا داستر ۲۰۲۴
داخل کابین سومین نسل داچیا داستر ۲۰۲۴ کاملا از تجملات به دور بوده و سعی شده دیزاین سادهای داشته باشید و در عمده قسمتها همه چیز از پلاستیک خشک استفاده شده است. قطعا زیبا به نظر نمیرسد، اما تمرکز داچیا در دیزاین کابین روی ماندگاری بیشتر و هزینه ساخت پایین بوده است. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی ۷ اینچی قرار داشته و در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی برای سیستم مالتی مدیا دیده میشود که چند درجهای به سمت راننده تغییر جهت داده است. از جمله آپشنهای این خودرو میتوان به وجود چهار پورت USB در کابین، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و درگاه بدون سیم اندروید اتو و اپل کار پلی اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:تغییرات جدید در نحوه فروش خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه
سومین نسل داچیا ساندرو ۲۰۲۴ همچنان کلیدهای فیزیکی را برای تنظیم سیستم تهویه حفظ کرده و روی فرمان هم کلیدهای کنترلی دیده میشود. در سمت راست فرمان هم یک هولدر موبایل به صورت استاندارد نصب شده است. در قسمت عقب به صورت آپشنال پک خواب تعبیه شده که دارای یک تخت دو نفره تاشو و یک میز و فضای ذخیره سازی لوازم است که باز کردن آن تنها دو دقیقه زمان نیاز دارد.
مشخصات فنی سومین نسل داچیا داستر ۲۰۲۴
خبری از پیشرانه دیزلی در این نسل داچیا داستر ۲۰۲۴ نیست. به جای آن یک موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ TCe برای این خودرو نصب شده که این موتور سه سیلندر با سیستم هیبریدی ملایم نیز کوپل شده و قادر به تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت است. این خودرو را میتوان به صورت جلومحرک یا تمام چرخ محرک و حتی با گیربکس شش سرعته دستی سفارش داد. داچیا ادعا کرده که مصرف سوخت این خودرو نسبت به نسخه غیر هیبریدی ۱۰ درصدی کمتر شده و عملکرد آن نیز بهبود داشته است.
سومین نسل داچیا داستر ۲۰۲۴ دارای یک نسخه LPG هم بوده که با مخزن گاز مایع پر میتواند تا ۱۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. در واقع با ۵۰ لیتر باک بنزین و ۵۰ لیتر گاز مایع چنین پیمایشی محقق میشود. مخزن گاز این خودرو زیر صندلی ردیف عقب جانمایی شده و مخزن بنزین هم در کف فضای بار. بدین ترتیب هیچ فضایی از داخل کابین کاسته نشده است. سوخت LPG نه تنها از بنزین ارزانتر بوده، بلکه داچیا ادعا کرده آلایندگی آن نیز ۱۰ درصدی نسبت به داچیا داستر بنزینی کمتر شده است.
مهمترین نوآوری پیشرانه سومین نسل داچیا داستر ۲۰۲۴ را باید موتور هیبریدی آن دانست که با داچیا جاگر یکسان است. این خودرو ترکیبی از یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و دو موتور برقی و یک باتری ۱.۲ کیلووات ساعتی و گیربکس اتوماتیک است. یکی از موتورهای برقی قادر به تولید ۴۹ اسب بخار قدرت بوده و دیگری تنها نقش ژنراتور استارتر را دارد.
داستر هیبریدی قادر به تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت بوده و از سیستم بازیابی نیروی ترمز نیز پشتیبانی میکند و همواره در مد تمام برقی روشن میشود. داچیا ادعا کرده که مصرف سوخت این مدل ۲۰ درصد به طور میانگین در اتوبان و تا ۴۰ درصد در شهر کاهش پیدا کرده است. این خودروساز ادعا کرده که در سیکل رانندگی درون شهری تا ۸۰ درصد مواقع خودرو در حالت تمام برقی قرار دارد.
نسل سوم داچیا داستر ۲۰۲۴ همچنان یک کراس اوور با قابلیت بیراهه نوردی بوده و فاصله کف آن از سطح زمین در نسخه تمام چرخ محرک ۲۱۶ میلی متر است. این خودرو دارای زاویه ورود ۳۱ درجه و زاویه خروج ۳۶ درجه بوده و دارای سیستم کنترل خودرو در هنگام پایین آمدن از شیب بوده که به صورت خودکار سرعت را کنترل میکند. این سیستم بین سرعتهای ۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت کار میکند و حتی در صورت قرار داشتن در دنده عقب نیز فعال میشود. این خودرو دارای پنج مد رانندگی شامل اتو، برف، آفرود، اکو و گل و ماسه است.