تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲

ماجرای مرگ مشکوک کودک شش‌ماهه در بیمارستان مفید

روز پنجشنبه نهم‌آذرماه بود که خبری مبنی‌بر فوت یک کودک شش‌ماهه به‌دلیل ویزیت نشدن و قصور پزشکی در بیمارستان مفید تهران، منتشر شد. افکار عمومی نیز درگیر اتفاقی شد که برای این کودک شش‌ماهه به نام النا افتاد. به‌دنبال پیگیری ماجرا از طریق مسئولان و افراد مرتبط، «فرهیختگان» به چهار روایت درباره «النا» رسید.


اقتصاد۲۴- روز پنجشنبه نهم‌آذرماه بود که خبری مبنی‌بر فوت یک کودک شش‌ماهه به‌دلیل ویزیت نشدن و قصور پزشکی در بیمارستان مفید تهران، منتشر شد. افکار عمومی نیز درگیر اتفاقی شد که برای این کودک شش‌ماهه به نام النا افتاد. به‌دنبال پیگیری ماجرا از طریق مسئولان و افراد مرتبط، «فرهیختگان» به چهار روایت درباره «النا» رسید. البته در این بین، هر چهار روایت به‌طور متقن قابل استناد نیستند و همچنان از منظر ما ماجرای مرگ این کودک شش‌ماهه در بیمارستان مفید، مبهم است. ابهامی که امید داریم هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود تا افکار عمومی را نسبت به این ماجرا مطلع کند.

روایت اول/ دانشگاه شهید پزشکی: در حین اقدامات پزشکی، کودک بدحال می‌شود

اولین روایت، مربوط به روایت دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان مفید از ماجراست. روز گذشته خبری از معاون درمان دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد. معاون درمان دانشگاه شهید بهشتی درباره اتفاق بیمارستان مفید گفته بود: «کودک شش‌ماهه‌ای توسط والدین برای درمان به اورژانس بیمارستان مفید آورده و در اولین فرصت، پذیرش، ویزیت و اقدامات درمانی اولیه برای وی انجام شد، در حین این اقدامات بدحال می‌شود و علی‌رغم اقدامات متاسفانه فوت می‌کند. به‌طور کلی طبق دستورالعمل‌های موجود اگر بیماری کمتر از ۲۴ ساعت پس از ورود به بیمارستان، فوت کند به‌عنوان مرگ مشکوک محسوب می‌شود که می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. این مرگ‌ها نیاز به بررسی پزشکی قانونی دارد و صدور گواهی فوت بیمار بدون بررسی پزشکی قانونی امکان‌پذیر نیست.»


بیشتر بخوانید: ماجرای قتل همسر بعد از ۱۰۰ ساعت شکنجه


همچنین معاون درمان دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با مطالبه کادر درمان و شایعات مرتبط با اعتراضات‌شان عنوان کرده بود: «مطالبات کادر درمان همواره وجود داشته، اما هرگز منجر به عدم‌خدمت‌رسانی به بیماران نشده است، زیرا تمام پزشکان و پرستاران رعایت حقوق بیمار را ازجمله وظایف اخلاقی خود می‌دانند. با این وجود بررسی‌های کارشناسانه در این خصوص با حضور کارشناسان معاونت درمان، حراست و رئیس دانشگاه برای ارزیابی ابعاد مختلف ماجرا صورت گرفته است. این بررسی‌ها تا اعلام قطعی علت مرگ از سوی پزشکی قانونی ادامه خواهد داشت و درصورت وجود مقصر یا مقصرانی در این ماجرا حتما طبق مقررات در اسرع وقت برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

روایت دوم/ رئیس بیمارستان مفید: ۳۰ دقیقه پس از پذیرش ویزیت می‌شود

شمس‌الله نوری‌پور، رئیس بیمارستان مفید کودکان تهران نیز درباره جزئیات علت مرگ نوزاد شش‌ماهه در این بیمارستان گفته بود: «این نوزاد شب قبل از مراجعه به بیمارستان کودکان مفید، به‌دلیل استفراغ و بی‌قراری به یک مرکز درمانی سرپایی مراجعه داشته است و دارو‌های ضد تهوع دریافت کرده بوده و تحت درمان سرپایی قرار گرفته است.

این نوزاد دختر شش‌ماهه ساعت ۷ و ۲۵ دقیقه صبح به اورژانس بیمارستان کودکان مفید مراجعه می‌کند و ۳۰ دقیقه بعد ویزیت می‌شود، در ابتدا سطح تریاژ نوزاد ۴ بوده و وضعیت وخیمی نداشته و وضعیت او در حد بیماران سرپایی بوده است. ۳۰ دقیقه بعد از بستری اقدامات درمانی انجام شده و نوزاد در حین دریافت بخور تنفسی به‌دلیل تندی تنفس، دچار خونریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده است، با وجود اینکه ۳۰ دقیقه احیای قلبی ریوی انجام شده، اما نوزاد جان خود را از دست داده است.» او همچنین توضیح داده بود خونریزی ریوی در کودکان کشنده است و می‌تواند در فصول سرد سال بر اثر آنفلوانزای شدید رخ دهد. با این وجود، اما نوری‌پور تاکید کرده بود که علت مرگ را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد و کادر درمان بیمارستان مفید برای توضیح درباره اقدامات صورت‌گرفته احضار شدند و ضابطان قضایی در‌حال بررسی پرونده بیمار هستند.

منبع: روزنامه فرهیختگان
ارسال نظر