تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

ترفند جدید نمایشگاه داران برای جبران ضرر و زیان کسادی بازار!

نقل و انتقال خودرو و خرید و فروش در بازار در شرایطی بسیاری از نمایشگاهداران خودرو را با مشکل جدی مواجه ساخته که برخی از آنها، اقدام به دریافت حق کمیسیون بالاتری از خریداران و فروشندگان می‌کنند تا این کسادی بازار را جبران کنند؛ در حالیکه برخی مقامات مسئول صنفی در حوزه نمایشگاهداران خودرو می‌گویند که سقف حق کمیسیون آن‌ها ۰.۳ درصد از هر یک از طرفین است.


اقتصاد۲۴- معاملات در بازار خودرو فروکش کرده است. برخی دست نگه داشته اند تا تکلیف ورود خودرو‌های وارداتی اعم از نو و کارکرده به بازار مشخص شود و ورود خودرو‌های جدید به بازار، تب قیمتی را اندکی کاهش دهد؛ هر چند در همین بازار کساد هم، همچنان خرید و فروش جریان دارد و اگرچه برخی خودرو‌ها روز‌ها در صف انتظار برای فروش می‌مانند، اما به هر حال، خریداری پیدا می‌شود و خودرو را می‌خرد.

در این میان، نمایشگاهداران خودرو هم که این روز‌ها با کسادی بازار و کاهش تعداد معاملات مواجه هستند، تلاش دارند که به نوعی هزینه‌های خود را پوشش داده و کاهش تعداد معاملات را از محل افزایش حق کمیسیون معامله جبران کنند؛ به همین خاطر است که با توجه به قیمت‌های فزاینده خودرو‌ها در بازار، حق کمیسیون آن‌ها هم رقم چشمگیری شده است و سود خوبی به جیب می‌زنند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین حکایت از آن دارد که برخی از خریداران خودرو مجبورند که رقمی بالاتر از نرخ مصوب را برای حق کمیسیون، به نمایشگاه داران خودرو بپردازند و در مبایعه نامه‌ها اعلام و امضا کنند که این حق کمیسیون را با رضایت خود پرداخت کرده اند تا جای شک و شبهه هم باقی نماند؛ به نحوی که برخی از نمایشگاهداران حتی تا ۲ درصد از طرفین حق کمیسیون دریافت می‌کنند؛ یعنی یک درصد خریدار، یک درصد فروشنده.

حسین حسینی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: بازار خودرو همچنان سوت و کور است و هیچ خبری نیست؛ به نحوی که در دو هفته گذشته هیچ افزایش قیمتی در خودرو‌های داخلی و خارجی نداشته‌ایم و فکر هم نمی‌کنم در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم.


بیشتر بخوانید:  آغاز عرضه ۷ خودرو در سامانه یکپارچه از فردا


وی افزود: به دلیل دسترسی به فضای مجازی قیمت خودرو در کل کشور یکسان و یکپارچه است، البته در بعضی مناطق برخی خودرو‌ها مشتری ندارند که طبیعی است قیمت آن خودرو در آنجا ارزانتر از جا‌های دیگر باشد.

حسینی درباره میزان حق کمیسیون نمایشگاه‌داران خودرو گفت: حق کمیسیون نمایشگاه‌داران شش دهم درصد از هر دو طرف و یا سه دهم درصد از هر طرف معامله است. مالیات بر ارزش افزوده نیز ۹ درصد است که از همان مبلغ کمیسیون کم می‌شود و نباید مبلغ دیگری از خریدار و فروشنده دریافت شود. برای نمونه حق کمیسیون یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی حدود ۳ میلیون تومان می‌شود که از آن مالیات بر ارزش افزوده ۲۷۰ هزار تومانی کم می‌شود. نرخ‌نامه لازم الاجراست، اگر نمایشگاه‌داران بیش از این دریافت کنند خلاف است و اگر مردم گزارش دهند ما برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد بیان کرد: مردم به نمایشگاه‌های مجاز دارای پروانه کسب مراجعه کنند تا در یک فضای امن قراردادشان تنظیم شود و کلاه سرشان نرود.

 گزارش میدانی از نمایشگاه‌داران نشان می‌دهد که آن‌ها نرخ مصوب اتحادیه را که دریافت حق کمیسیون شش دهم درصدی است را اجرا نمی‌کنند، برخی نمایشگاه‌داران از هر دو طرف معامله مجموعا یک درصد و برخی دیگر از هر طرف معامله یک درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند. ضمن این که برخی نمایشگاه‌داران ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز جدا از کمیسیون، از مشتری دریافت می‌کنند.

حالا به نظر می‌رسد تعزیرات باید به این بخش ورود کرده و نظارت جدی به خصوص بر نمایشگاه‌های اتومبیل شمال شهر تهران داشته باشد که از هر طرف یک درصد کمیسیون دریافت می‌کنند و بعنوان مثال برای معامله یک خودرو ۱.۷ میلیارد تومانی، از هر طرف حدود ۱۹ میلیون تومان کمیسیون دریافت می‌نمایند؛ چراکه مصرف کنندگان در این راستا بسیار با مشکل و چالش مواجه بوده و از حقوق خود خبر ندارند.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر