اقتصاد۲۴- محمد آیتی: کم نبودند افرادی که به واسطه شعارهای پرزرق و برق نمایندگان مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، به سامانبخشی صنعت و بازار خودرو دل بسته بودند، اما اکنون که مجلس یازدهم در انتهای راه است و دولت سیزدهم هم بیش از نیمی از عمرش گذشته، خروجی کار، بیش از پیش مردم را نسبت به آینده بهتر ناامید کرده است.
از جمله نابسامانیها در اقتصاد ایران که سالهاست اصلاحات در آن به در بسته خورده است، صنعت خودرو است که هیچ وزیر و حتی رئیس جمهوری هم یارای مقابله با مافیای خودرو نشده است.
در همین خصوص، علیاصغر عنابستانی، نماینده سبزوار به اقتصاد۲۴ گفت: تا بازار خودروهای داخلی را از انحصار خارج نکنیم، نمیتوانیم خودروساز و قطعهساز داخلی را در یک ساختار رقابتی وادار به افزایش کیفیت و کاهش قیمت کنیم.
وی افزود: خودروساز داخلی مرتب میگوید که من در حال زیاندادن هستم. حال ما از آنها میپرسیم که شما برای کاهش هزینه تمامشده چه میکنید؟
دولت در بحث نظارت بر خودروسازان به شدت ضعیف عمل میکند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: واردات خودروی نو و کارکرده که در مجلس مطرح شد، نسخهای بود تا خودروسازان داخلی را وادار به اصلاح ساختارهای تولید خودروهایشان بکنیم و قیمت را کاهش دهند و کیفیت را بالا ببرند، ولی مافیاهایی که به ویژه در قطعهسازی وجود دارند و یقه خودروسازها را سفت گرفتهاند و سهامدارشان شدهاند و کشور را اداره میکنند، به نفعشان نیست که واردات اتفاق بیفتد.
بیشتر بخوانید: دست های پشت پرده نمیگذارد خودرو در داخل ارزان شود/ ۱۳ هزار خودروی سایپا در پارکینگها خوابیده
عنابستانی اظهار داشت: دولت هم این وسط به شدت ضعیف عمل میکند. بهانه دولت این است که واردات خودروی کارکرده ارز میخواهد و من ارز ندارم و ارز باید به کالاهای اساسیتری که نیاز مردم هست تخصص یابد، در حالی که واردات خودرو میتواند با منشاء ارز خارجی صورت بگیرد و هیچ فشاری به ارز داخلی و شرایط اقتصاد داخلی نیاورد؛ یعنی دولت میتواند ساختارهایی را فراهم کند که افرادی با ارز و سرمایههای خارجی، خودرو را وارد کنند. این کار، کاملاً شدنی است.
دولت تحت تاثیر مافیای خودروساز و قطعهساز داخلی است
وی در ادامه بیان کرد: احساس میکنم که دولت تحت تاثیر مافیای خودروساز و قطعهساز داخلی و تحت تاثیر توجیهات غلطی که اینها میکنند، ارادهای برای باز کردن باب واردات خودرو ندارد. خودروهای نو هم در حد ضعیف و محدود وارد شدند، ولی همان هم موثر بود و کمی بازار را نگه داشت.
نماینده سبزوار گفت: با یک تدبیر مناسب میتوان هم به خودروساز داخلی فشار نیاورد تا صنعت خودروسازی را تعطیل نکرد و هم مجابش کنیم که به سمت ساختارهایی برود که قیمت تمامشده و هزینههای نیروی انسانی و جانبی و هزینههای قطعهسازی را کاهش دهد و براساس ساختارهای رقابتی کار کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: من شنیدهام که قطعهسازی، قطعهای را با چهار دلار وارد میکند و در گمرک با لابی و فساد هشت دلار اظهار میکند و همان قطعه، مارک و لیبل ایرانی میخورد و با ۱۴ دلار به خودروساز فروخته میشود. خودروساز هم این را میداند. تا به خودروساز حرفی میزنیم سریع میگوید قطعهسازی داخلی، تولید و کارگر و... همه زمین میخورند. باید به این افراد گفت خیر نگران نباشید زمین نمیخورند. معتقدم واقعاً این موضوع قابلیت اصلاحشدن دارد.
نقش روابط ناسالم در قیمت گذاری خودرو
عنابستانی تصریح کرد: اگر خودروساز در فشار قرار بگیرد و ببیند که بازار را از دست میدهد، تعاملاتش را درست و اصلاح میکند. متاسفانه بخش زیادی از قیمت تمامشده خودرو در کشور مربوط به همین روابط ناسالمی است که وجود دارد، به ویژه در حوزه قطعهسازی.