تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۲ دی ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

دفاع عضو کمیسیون انرژی مجلس از فروش نفت توسط بخش‌های حاکمیتی و غیر دولتی/ اگر دستگاهی زیرساخت فروش نفت را دارد باید به او نفت داد

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فروش نفت، نیاز به رایزنی قوی دارد. من معتقدم اگر دستگاه دولتی یا حاکمیتی این قدرت رایزنی را دارد و از طرفی، زیرساخت‌هایش مهیا است، حتماً باید این فرصت را در اختیارش بگذاریم، ولی غیر از این باشد، چنین رفتار و رویکردی قابل توجیه نیست.

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: از قرار معلوم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بناست با برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی که از دولت طلبکار هستند، نفت تهاتر شود تا بدهی دولت به آن مجموعه‌ها تسویه شود.

این موضوع در دولت محمود احمدی‌نژاد هم صورت گرفت و از این‌رو شاهد ظهور و بروز پدیده‌ای مثل بابک زنجانی شدیم که اکنون یک دهه در زندان بسر می‌برد و همچنان هم معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار اوست.

در همین خصوص، رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: برخی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، توان فروش نفت مملکت را دارند که این موضوع در دولت‌های نهم و دهم هم عملی شد.

وی افزود: از طرفی دیگر، برخی دستگاه‌های دولتی نه توان فروش نفت دارند و نه معنا دارد که برای آن‌ها چنین وظیفه‌ای تعریف شود و یا چون طلبکارند از این بابت، نفت برای فروش در اختیارشان قرار بگیرد. مگر می‌شود چون دستگاهی از دولت طلبکار است مثلاً گفت بیا و مدیریت فلان پتروشیمی را گرفت؟ وقتی آن دستگاه اهلیت ندارد، این واگذاری به جهت تسویه بدهی، اشتباه در اشتباه خواهد بود.


بیشتر بخوانید: یک مجوز جنجالی در بودجه ۱۴۰۳؛ اجاره فروش نفت به سازمان‌ها و اشخاص!/ فرش قرمز بودجه برای تولد بابک زنجانی‌ های دیگر


نماینده گرگان تصریح کرد: فروش نفت یک موضوع آسان نیست و از این‌رو، باید مدیریت فروش در این بخش را در اختیار دستگاه‌هایی گذاشت که توان و شرایط این کار را دارند. فروش نفت، نیاز به امکانات و تجهیزات دارد، اصلاً شدنی نیست که این مسئولیت به سازمانی که زیرساخت آن را ندارد، واگذار کرد.

سنگدوینی اظهار داشت: فروش نفت، نیاز به رایزنی قوی دارد. من معتقدم اگر دستگاه دولتی یا حاکمیتی این قدرت رایزنی را دارد و از طرفی، زیرساخت‌هایش مهیا است، حتماً باید این فرصت را در اختیارش بگذاریم، ولی غیر از این باشد، چنین رفتار و رویکردی قابل توجیه نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: به طور مثال، الان نیرو‌های مسلح چنین کاری را انجام می‌دهند، چون تجهیزات و امکانات لازم را دارند. نکته مهم در این‌جا این است که چطور می‌توان اهلیت دستگاه‌ها را براساس منطق تشخیص داد؟ این کار با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه و بررسی مجلس، شدنی است.

وی افزود: باید توجه داشت که این روند پیشنهاد دولت و بررسی مجلس می‌باید مداوم باشد، چون شاید دستگاهی از دولت طلبکار بوده و با تهاتر نفت در یک سال آتی، تسویه شود و صلاح نباشد که دیگر آن مجموعه را درگیر چنین کاری کنیم، البته اگر دولت تشخیصش این باشد که این مجموعه بازوی خوبی برای فروش نفت است می‌تواند دوباره پیشنهاد واگذاری این مسئولیت و تمدید آن را در بودجه بیاورد.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: فساد زمانی رخ می‌دهد که یا خلاء قانونی داشته باشیم یا قانون به واسطه عدم‌نظارت کافی و رانت‌ها، دور زده شود. وقتی موضوع به این مهمی، صریحاً در لایحه بودجه بیاید و مجلس در شفافیت کامل، آن را بررسی و تصویب کند و در ادامه دستگاه‌های نظارتی هم به وظایف خود عمل کنند، دیگر نباید نگران فساد در این حوزه بود و شک نکنید اگر در این سیستم، انحرافی هم رخ دهد، خیلی سریع قابل رصد و رسیدگی است.

ارسال نظر