اقتصاد۲۴- سال ۲۰۱۲ بود که اولین بار شرکت جک، سدان جدید خود را با نام J ۴ در بازار چین عرضه کرد و پس از آن نیز پای این خودرو به بازارهای دیگر باز شد. تاریخ ورود این خودرو به ایران نیز سال ۱۳۹۷ و توسط کرمان موتور بود. سدان اقتصادی جک جی ۴ که ارزانقیمتترین محصول این کمپانی محسوب میشود، خودروی مهمی برای کرمان موتور بهشمار میرود.
معرفی کلی جک J ۴
از مشخصات کلی جک j ۴ میتوان به موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی آن اشاره کرد که قدرتی در حدود ۱۰۳ اسببخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتری را تولید میکند. قدرت تولید شده توسط موتور نیز با استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود. خوشبختانه استفاده از این مشخصات فنی، مصرف سوخت پایینی را به ارمغان آورده است؛ بهطوریکه این خودرو بهصورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۶ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. این مصرف سوخت برای یک خودروی اقتصادی مانند جک جی ۴ بسیار مناسب است. اما گزارشهایی در خصوص مصرف بالاتر این خودرو نیز توسط مالکان آن وجود دارد.
مزایا و معایب جک J ۴
سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای جک j ۴ بود؛ چرا که کرمان موتور دست به تغییرات اساسی در این خودرو زد تا بتواند همچنان در بین رقیبان حرف برای گفتن داشته باشد. از جملهی این تغییرات میتوان به اضافه شدن چراغ روشنایی در روز (Day light)، تغییر ترمزهای عقب از کاسهای به دیسکی، بهینهسازی سیستم کنترل پایداری و سیستم مالتیمدیا اندرویدی اشاره کرد. البته این خودرو پیش از این نیز دارای امکانات مناسبی مانند کروز کنترل، کیسههای هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل فشار باد لاستیکها، سنسور نور، آینههای برقی و روکش صندلی چرمی بود.
مصرف سوخت پایین
همانطور که در قسمت ابتدایی اشاره شد به سبب استفاده از موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی، مصرف سوخت پایینتر نسبت به رقبا و سازگاری با کیفیت بنزین ایران را در جک جی ۴ شاهد هستیم. طبق اعلام کمپانی در صورتی که استفادهی شهری از این خودرو داشته باشید در هر ۱۰۰ کیلومتر شاهد مصرف ۷.۵ لیتر بنزین و در صورت استفادهی جادهای شاهد مصرف ۴.۹ لیتر بنزین خواهید بود که بهصورت ترکیبی، این رقم به ۵.۹ لیتر میرسد. با توجه به ظرفیت ۴۵ لیتری باک j ۴ در هر بار سوختگیری میتوانید مسافت مناسبی را طی کنید.
استهلاک پایین نسبت به رقبا
استهلاک پایین این خودرو را مدیون موتور تنفس طبیعی و گیربکس CVT هستیم. استفاده از سیستم پیشرانه و جعبه دنده ساده موجب شده که JAC J ۴ بهعنوان یک خودروی بیدردسر شناخته شود. آمار مراجعه به نمایندگی این خودرو نیز بسیار کمتر از سایر خودروها در این بازهی قیمتی است.
فضای سرنشین و بار مناسب
فضای داخلی جک جی ۴ بر خلاف ظاهر جمعوجور آن بسیار قابل قبول است. بهعنوان مثال در مقایسه با دنا پلاس اتوماتیک، شاهد فضای بار و فضای سرنشین بهمراتب بزرگتری هستیم. چنین اختلافی در بحث فضای داخلی موجب میشود افرادی که بهدنبال استفادهی خانوادگی و مسافرتی هستند، جک را به دنا پلاس ترجیح بدهند. البته خودروهایی نظیر سایپا آریو و تارا فضای داخلی بزرگتر و راحتتری را برای استفادهی خانوادگی و مسافرت دارا هستند.
کیفیت ساخت قابل قبول
در سالهای اخیر بسیاری از خودروهای چینی که در ایران مونتاژ میشدند کیفیت مونتاژ بالایی نداشتند؛ اما کرمان موتور برای این خودرو دقت کافی را داشته و میتوان ادعا کرد که در JAC J ۴ شاهد کیفیت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی هستیم. متاسفانه این مورد در بحث کیفیت رنگ صدق نمیکند و شاهد استفاده از رنگ بیکیفیتتری نسبت به خودروهای داخلی هستیم.
معایب جک J ۴
در ادامه به بررسی برخی از معایب جک J ۴ میپردازیم:
حذف آپشنها توسط کرمان موتور
در نسخهی ساخت چین J ۴ شاهد آپشنهایی مانند کیسههای هوای جانبی بودیم که موجب شده بود این خودرو ۵ ستارهی ایمنی دریافت کند. اما برای پایین آوردن قیمت، کرمان موتور ایربگهای جانبی را حذف کرد!
اما بهجز بحث حذف آپشنها در ایران، این خودرو از همان ابتدا بهعنوان یک خودروی اقتصادی تولید شده و شاهد امکانات بالایی در J ۴ نیستیم. بهعنوان مثال جای خالی سانروف و دوربین دنده عقب را میتوانیم حس کنیم.
کاهش لذت رانندگی با جعبهدنده CVT
هرچند که استفاده از این جعبهدنده موجب استهلاک کمتر میشود و وجود آن در یک خودروی اقتصادی امری طبیعی است، اما لذت رانندگی کمتری دارد. بیشتر علاقهمندان به خودرو، گیربکسهای AT را به CVT ترجیح میدهند؛ چرا که در گیربکس CVT شاهد تعویض دنده مصنوعی هستیم. اما بر خلاف رقیبان، موتور و گیربکس در این خودرو هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند.
طراحی قدیمی و ناهماهنگ
طراحی این سدان اقتصادی برای سال ۲۰۱۲ بهعنوان یک خودرو چینی، یک طراحی مناسب طلقی میشد؛ اما در سال ۲۰۲۳ حرفی برای گفتن نخواهد داشت و رقیبان این خودرو دارای چهرهی جذابتری هستند.
جلو پنجره شامل نوارهای افقی قطور است که ظاهری کسلکننده و قدیمی را القا میکند. چراغهای جلویی طراحی چندضلعی عجیبی دارند و این طراحی در چراغ عقب نیز تکرار شده است. در نمای جانبی این خودرو نیز سعی شده تا با استفاده از خطوط زیاد، ظاهری عضلانی را به این خودرو ببخشند. این ظاهر عضلانی در کنار تایرهای کوچک با ابعاد ۱۸۵/۶۵/۱۵ در تضاد است و موجب کاهش جذابیت در این بخش میشود.
سخن پایانی
همانطور که اشاره شد جک j ۴ خودرویی با شتاب متوسط، امکانات پایه و طراحی نهچندان زیبا است. چنانچه بهدنبال خودرویی کمدردسر برای رفت و آمد روزانه یا مسافرت هستید و ایمنی بالا و فضای سرنشینان برای شما اهمیت دارد، جی ۴ میتواند گزینهی مناسبی برایتان باشد. در غیر این صورت میتوانید نگاهی به رقیبان این خودرو مانند ۲۰۷ صندوقدار، تندر ۹۰ اتوماتیک، ساندرو اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و برلیانس h ۳۳۰ بیندازید.
منبع: گجت نیوز