اقتصاد ۲۴- وی افزود: آنچه ماموران پلیس راهور هر روز در جادههای کشور مشاهده میکنند، این است که اغلب خودروهای تولید داخل، بر اثر کوچکترین تصادفی، دچار صدمات شدیدی میشوند و بارها دیدهایم که بعضی خودروهای داخلی پس از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جادهها، به دو تکه تقسیم شدهاند. در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده میشود که اتفاقات دردناک و عجیب و غریبی بر اثر تصادفات ساده این خودروها در جادههای کشورمان رخ میدهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار میشوند.
هادیانفر با تاکید بر این که وقوع تصادف در محورهای مواصلاتی درونشهری و برونشهری موضوعی اجتنابناپذیر است، گفت: تصادفات رانندگی اتفاقی است که در تمام کشورهای جهان رخ میدهد و هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند که آمار وقوع تصادفات یا حتی تصادفات فوتی خود را به صفر رسانده است. ولی مسلما آمار وقوع تصافات گوناگون از جمله تصادفات فوتی و جرحی در ایران از میانگین جهانی بسیار بالاتر است و باید تمام دستگاههای ذیربط از جمله وزارت صمت و خودروسازان به تکالیف قانونی خودشان عمل کنند تا آمار تصادفات را در کشورمان به حداقل برسانیم.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: وقتی تصادفی رخ میدهد، مهمترین ابزاری که از جان راننده و سرنشینان حفاظت میکند، خود وسیله نقلیه است؛ به نحوی که هرچقدر وسایل نقلیه اعم از خودروها، اتوبوسها و ... از ایمنی بالاتری برخوردار باشند، احتمال بروز آسیبهای جسمی برای رانندگان و سرنشینان این وسایل کمتر میشود. به همین دلیل است که اغلب شرکتهای خودروسازی جهان، در کنار موضوعاتی نظیر طراحی زیبا، شتاب بالا، مصرف سوخت پایین، سهولت استفاده، قیمت بهصرفه و سایر ویژگیهای مورد نیاز برای یک وسیله نقلیه، به صورت جدی به ارتقای سطح ایمنی آن وسیله توجه دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: اهمیت موضوع ایمنی در صنعت خودروسازی کشورمان هنوز به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و هم پلیس و هم مردم در این زمینه مطالبه جدی دارند؛ حتی در سالهای اخیر مقام معظم رهبری نیز نسبت به وضعیت نامناسب خودروهای داخلی تذکر جدی دادند و البته شخص آقای رئیسجمهور و معاون اول ایشان هم دلسوزانه موضوعات مربوط به خودروهای تولید داخل را دنبال میکنند، اما این وظیفه وزارت صمت و خودروسازان است که برای ارتقای سطح ایمنی و امنیت خودروهای داخلی گامهای جدیتر و موثرتری را بردارند.
بیشتر بخوانید: دولت تحت تاثیر مافیای خودرو ارادهای برای واردات خودرو ندارد/ قطعه ۴ دلاری را ۱۴ دلار به خودروساز قالب میکنند!
هادیانفر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا آزادسازی واردات میتواند به رقابتی شدن بازار خودرو در ایران و در نتیجه ترغیب خودروسازان داخلی به افزایش کیفیت و ایمنی محصولاتشان منجر شود یا خیر، عنوان کرد: اگر به سمت واردات خودروهایی برویم که هم از نظر فنی و ایمنی و هم از نظر آلایندگی از استاندارد مناسبی برخوردار هستند، قطعا شاهد نتایج ملموسی در کاهش آلودگی هوا و کمتر شدن آمار تصادفات فوتی و جرحی خواهیم بود. در سال ۸۳ نیز این تجربه در کشورمان به دست آمد که واردات خودروهای ایمن به کاهش آمار جانباختگان تصادفات کمک کرد.
وی در پایان تصریح کرد: پلیس اصراری بر آزادسازی واردات خودرو ندارد، ولی حرف ما این است که اگر نمیتوانیم خودروی ایمن وارد کنیم، حتما باید خودروی ایمن تولید کنیم؛ یعنی به هر حال یا از مسیر تولید داخل یا از طریق واردات، باید خودروی ایمن در اختیار مردم کشورمان بگذاریم تا سلامت و امنیت هموطنان در هنگام تردد در محورهای مواصلاتی حفظ شود.