اقتصاد۲۴- یکی از اجزای پنهان خودرو که نقش زیادی در ایمنی آن بازی میکند دیاق سپر است که در پشت سر قرار دارد؛ اما این قطعه چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به پاسخ این سؤالات خواهیم پرداخت.
تعریف دیاق سپر
شاید در نگاه اول سپر خودرو را قطعهای کامل بدانید که در پشت آن بخش دیگری وجود ندارد، اما اینطور نیست. در واقع آنچه از بیرون خودرو مشاهده میشود پوسته بیرونی سپر است و در پشت آن اجزای مهم دیگری از جمله دیاق و ضربهگیر قرار دارند. این قطعه که از با عنوان تیر عرضی نیز شناخته شده است دقیقاً در پشت سپر و جلوی ضربهگیر قرار دارد و نقش مهمی در استحکام سپرهای جلو و عقب بازی میکند. در واقع دیاق نیروی کم ناشی از برخورد خودروهای دیگر با سپرهای جلو و عقب را جذب کرده و مانع شکستگی و آسیب دیدن سایر بخشها میشود.
کاربرد دیاق سپر
مهمترین کاربردهای قطعه موردبحث شامل موارد زیر هستند:
جذب نیروهای ناشی از برخورد
قطعه یاد شده به عنوان یکی از اجزای مهم سپر نیروهای برخورد خودروهای دیگر به سپرها را جذب کرده و مانع انتقال آن به بدنه و سایر اجزای داخلی میشود.
حفاظت از خودرو در برابر ضربه
درصورتیکه سپر فاقد دیاق باشد کوچکترین ضربهای به آن باعث شکستگی خواهد شد. اگر نیروی وارده بیشتر شود علاوه بر سپر بخشهای داخلی نیز آسیب خواهند دید و این امر هزینههای زیادی را به مالک تحمیل خواهد کرد.
افزایش ایمنی سرنشینان
همانطور که گفته شد استفاده از دیاق یکی از روشهای بهبود ایمنی خودروهاست. وجود این قطعه ایمنی خودرو و سرنشینان را بیشتر میکند.
کاهش لرزش قطعات از جمله سپر
وجود تیر عرضی و محکم در سپر باعث استحکام آن و کاهش لرزشهای ناشی از کارکرد خودرو خواهد شد.
انواع دیاق سپر
معمولاً دیاقها بر حسب جنس مواد تشکیل دهنده دستهبندی میشوند و بر این اساس شاهد انواع زیر در خودروها خواهیم بود:
بیشتر بخوانید: معرفی سدان ژاپنی که عاشقان زیادی دارد + عکس
فلزی
این نوع قطعات استحکام بالایی دارند و در برابر ضربه مقاومت میکنند، اما به خاطر جنس فلزی خود وزن بالا و انعطافپذیری کمی دارند و به همین خاطر نیروهای ناشی از تصادف را به خودرو منتقل میکنند.
پلاستیکی
این نوع قطعات از جنس پلاستیک فشرده ساخته میشوند و نسبت به نمونههای فلزی قیمت کمتر و ساختار سادهتری دارند. به همین خاطر استفاده از دیاق پلاستیکی بیشتر از نمونه فلزی است.
فایبرگلاس
از جمله ویژگیهای نمونههای فایبرگلاس میتوان به وزن پایین و مقاومت مناسب در برابر نیروهای تصادفات اشاره کرد. چنین مزایایی سبب استفاده زیاد از آنها در خودروها شده است.
مواد تشکیل دهنده دیاق سپر
همانطور که گفته شد این قطعه میتواند از مواد مختلفی از جمله فلز، پلاستیک فشرده و فایبرگلاس ساخته شود. خودروسازان بر اساس نوع کلاس خودرو، هزینههای تولید و… قطعه مدنظر خود را انتخاب میکنند.
قیمت دیاق سپر
قیمت این قطعه بسته به جنس، کیفیت و نوع خودرو متفاوت است. با گشتوگذار در فروشگاههای قطعات خودرو میتوانیم دیاق جلوی پراید را با قیمت حدود ۹۰۰ هزار تومان، دیاق سپر سمند را با قیمت حدود ۸۵۰ هزار تومان، دیاق جلوی کوییک را با قیمت حدود ۱.۲ میلیون تومان و دیاق تندر ۹۰ را با قیمت حدود ۹۵۰ هزار تومان خریداری کرد.
روش نصب دیاق سپر چگونه است؟
دیاق سپر قطعه نسبتاً محکمی است که در تصادفات عادی و معمولی آسیب چندانی نمیبیند، اما درصورتیکه تصادف رخ داده شدید باشد این قطعه به احتمال زیاد خواهد شکست و یا تغییر شکل خواهد داد. به همین خاطر تعویض آن در تصادفات شدید الزامی خواهد بود. برای باز کردن سپر و تعویض دیاق آسیبدیده باید مراحل زیر را طی کرد:
در مرحله اول کابل منفی باتری خودرو را باز کنید
سپس چراغهای جلوی خودرو را باز نمایید
در این مرحله باید خارهای اتصال سپر به دیاق را باز کنید
مرحله بعدی شامل باز کردن پیچهای اتصال سپر به بدنه خواهد بود
پس از باز کردن پیچها نوبت به جدا کردن پیچهای اتصال سپر به گلگیر است
همچنین باید پیچهای اتصال سپر به رادیاتور را نیز باز کنید
پس از باز شدن تمامی پیچها باید سپر را از خودرو جدا کرد
پس از آن نوبت به باز کردن دیاق میرسد. به این منظور پیچهای اتصال آن به بدنه را باز نمایید
نمونه جدید را در جای خود نصب کرده و سپس مراحل را به ترتیب و برعکس انجام دهید تا سپر را ببندید