تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۶ دی ۱۴۰۲

نقش شهرداری‌ها در ورزش شهروندی

سیده ناهید کریمی، دکتری مدیریت تکنولوژی و قهرمان گوجوکای کاراته جهان

اقتصاد۲۴- علیرغم وجود اسناد بالا دستی و ساختار‌های قانونی لازم، متأسفانه به دلیل فقدان مدیریت توانمند و سازماندهی مناسب و نبود فرایند‌های درست برنامه ریزی و نظارت مستمر، فاصله و جایگاه امروزی ورزش شهروندی با ظرفیت‌ها و استعداد بالقوه و بالفعل این حوزه فراوان است.

به نظر می‌رسد در گام نخست باید به حوزه ورزش شهروندی، نگاه فرهنگی و مبتنی بر استفاده از این ظرفیت برای فرهنگ سازی داشت. امروزه متأسفانه نگاه به ورزش از دریچه ابزار و تکنیک توپ، تور و ... است و کارکرد فرهنگی آن مغفول مانده است.

به یقین با سیاست گذاری و برنامه ریزی با رویکرد فرهنگی می‌توان از این ابزار قدرتمند در جهت توسعه فرهنگ و اخلاق در همه شئونات اجتماعی و فرهنگی جامعه و جوانان بهره گرفت.

سیاست گذاری هوشمندانه و تدوین اولویت‌های راهبردی، مهم‌ترین وظیفه شهرداری‌ها در همگانی شدن ورزش در جامعه شهری است؛ و این مهم مستلزم مدیریتی توانمند، برای ایجاد هماهنگی و انسجام میان رشته‌های مختلف ورزشی و لحاظ نیاز‌های متنوع شهروندان، چگونگی توسعه زیر ساخت‌ها و فضا‌های ورزشی و ... می‌باشد.

بر اساس بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، فعالیت‌های تربیت بدنی، ورزش نیز جزو وظایف شهرداری‌ها می‌باشد. رسالت و ماموریت شهرداری‌ها "تامین و توسعه تفریحات ورزشی ورزش همگانی" اعم از فعالیت‌های ورزشی سازمان یافته و سازمان نیافته، بستر سازی برای شناسایی و معرفی استعداد‌های ورزشی و مدیریت فضا‌های ورزشی با بکار گیری فن آوری نوین و اتکا به نیروی انسانی متعهد و متخصص و بهره گیری از کلیه امکانات و تجهیزات شهرداری و ظرفیت و توانایی‌های بخش عمومی و خصوصی برای دسترسی آسان و ارزان به امکانات ورزشی و ارتقای تندرستی برای همه اقشار جامعه می‌باشد.

ارسال نظر