تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۰ دی ۱۴۰۲

خشکسالی امسال تقصیر ال نینو است؟

رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران گفت: جو سیال است و باید همه عوامل موثر بر آن بررسی شود و ال‌نینو تنها یکی از عوامل موثر بر آب و هواست.

اقتصاد۲۴-صادق ضیائیان رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران در رابطه با پدیده ال‌نینو گفت: ال‌نینو یکی از عوامل دورپیوند است که بر آب و هوای ایران تاثیر دارد، دورپیوند‌های زیادی هستند که بر آب و هوای کشور تاثیر دارند.

وی ادامه داد: غیر از آن‌ها عوامل سینوپتیکی، دینامیکی و فیزیکی بر آب و هوای کشور اثر دارند. ال نینو در ۶۰ درصد مواقع یکی از عواملی است که در زمستان و پاییز باعث بارش فراوان شده و در ۴۰ درصد مواقع هیچ تاثیری بر آب و هوای کشور نداشته است.

ضیائیان افزود: جو سیال است و باید همه عوامل موثر بر آن بررسی شود و تنها یک عامل نمی‌تواند موثر باشد. ال‌نینو تنها یکی از عوامل موثر است و زمانی که مثبت است، تنها ۶۰ درصد باعث پربارشی می‌شود.


بیشتر بخوانید:ایران در فاز ال‌نینو قرار گرفت


رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران درباره بارش‌های زیاد به دلیل ال نینو گفت: امسال ال‌نینو تاثیر زیادی بر منطقه ما ندارد و عوامل دیگر بیشتر اثرگذار هستند و ال نینو را بی‌تاثیر کرده‌اند. این عوامل باعث شده‌اند پاییز و زمستان کم‌بارش داشته باشیم.

منبع: فارس
ارسال نظر