تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
تبعات جنگ بر کرایه حمل دریایی

افزایش کرایه حمل و نقل باری در دریای سرخ

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران گفت: با توجه به مشکلاتی که در دریای سرخ به وجود آمده حدود ۳۰ درصد هزینه و کرایه حمل دریایی افزایش پیدا کرده که این رقم در حوزه از چین به حوزه خلیج فارس و اروپا بیشتر است و در باره حمل کالا‌های ویژه به ۵۰ درصد می‌رسد.

اقتصاد۲۴-مسعود دانشمند درباره اثرگذاری تنش‌های اخیر در دریای سرخ که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به غزه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در دریای سرخ به وجود آمده حدود ۳۰ درصد هزینه و کرایه حمل دریایی افزایش پیدا کرده که این رقم در حوزه از چین به حوزه خلیج فارس و اروپا بیشتر است و در باره حمل کالا‌های ویژه به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: تعداد کشتی‌ها ثابت بوده و در شرایطی که زمان سفر کشتی طولانی می‌شود، بار متراکم خواهد شد و کشتی که قرار بود در مدت زمان دو ماه در رفت و برگشت از بندر شانگ‌های به اروپا بار حمل کند الان این مدت زمان برای این کشتی برای حمل همین کالا در این مسیر به سه ماه رسیده است و یک ماه بار در این کشتی می‌ماند.

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران افزود: در این شرایط این کشتی باید دماغه امید نیک را طی کند که مسافت آن طولانی‌تر خواهد شد و قاعدتا سخت بیشتری مصرف می‌کند و در این مدت دستمزد بیشتری باید به پرسنل بپردازد. هزینه اجاره کشتی در این مدت زمان هم این مبالغ اضافه می‌شود و در نتیجه کرایه حمل بار افزایش پیدا می‌کند.

دانشمند درباره مسیر جایگزین دریای سرخ که بتوان از آن مسیر افزایش هزینه‌های حمل بار را کنترل کرد، گفت: هیچ مسیر جایگزینی وجود ندارد، در دریای سرخ کانال سوئز به مدیترانه منتهی می‌شود و اگر تردد از دریی سرخ نباشد و نتوانیم از کانال سوئز عبور کنیم که به مدیترانه برسیم، کشتی‌ها ناچار می‌شوند که آفریقا را دور بزنند و هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، جز اینکه کشتی‌ها آفریقا را دور بزنند و از جبل‌الطارق به مدیترانه برسند.


بیشتر بخوانید:کشتی‌های گاز طبیعی آمریکا از دریای سرخ عبور نمی‌کنند


وی خاطرنشان کرد: دو سال گذشته هم که کانال سوئز به دلیل انحراف یک کشتی مسدود شده بود باز هم از دماغه امید نیک استقبال نشد و از آنجایی که کانال سوئز سریعا باز شد و مشکل فنی بود آثار آن را کمتر در بازار‌ها دیدیم، اما آثار جنگ حال حاضر در دریای سرخ به این سادگی‌ها قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم این تنش چه زمانی به پایان می‌رسد.

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران ادامه داد: از آنجایی که صاحبان بار، کالای به فروش رسیده را به خریدار برسانند، این افزایش هزینه را به خریدار تحمیل می‌کنند و در نهایت تردد‌ها از مسیر دماغه امید نیک انجام می‌شود.

دانشمند درباره اثرگذاری این اتفاق بر ایران اظهار داشت: کالا‌های صادراتی مانند محصولات پتروشیمی که سهم حدود ۲۰ میلیارد دلاری در صادرات ایران را دارد و عمدتا مسیر آن‌ها اروپا است، از این موضوع اثرپذیر هستند و البته کالا‌هایی که از چین به ایران می‌رسند کمتر اثر می‌پذیرند، اما آثار غیر مستقیم این است که به دلیل طول مسافت تردد کشتی‌ها افزایش و تعداد کشتی‌های موجود برای حمل بار کاهش یافته است؛ بنابراین کرایه حمل کالا در حوزه خلیج فارس هم از این موضوع اثر می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: با تغییر مسیر کشتی‌ها مدت حمل بار در برخی از موارد از ۱۵ روز به ۳۰ روز رسیده و شرکت‌های کشتیرانی هم از این افزایش کرایه حمل سود نمی‌کنند چراکه هزینه‌های کشتیرانی هم افزایش پیدا کرده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر