تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۶ دی ۱۴۰۲
از آسیب هویت شهری تا اقتصادی پر‌بار!

تراژدی قطع درختان در تهران + فیلم

روزگاری پیش از این، تهران به عنوان باغ‌شهر شناخته می‌شد و درختان، به عنوان شاهدان زنده زیبایی این شهر، جایگاهی ویژه داشتند. از آن روزگار تا امروز، این درختان نه تنها نماد هویت شهری بلکه نمادی از وحدت و همبستگی برای حفظ میراث طبیعی محسوب می‌شوند.

اقتصاد۲۴-به گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر، سه درخت به دلیل طوفان سقوط کردند و ۷ درخت به دلیل اقدامات نادرست قطع شدند و پس از سه روز به کارشناسان شهرداری اجازه ورود به محل واقعه داده شد!

همچنین به گواه روزنامه پیام ما، قطع ۱۵۰ اصله درخت در مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰.

قطع درختان بوستان کوچک چیذر به بهانه احداث پارکینگ که خبر آن اردیبهشت سال گذشته منتشر شد.

قطع درختان سبز دو لاین شمالی و جنوبی راه‌آهن تهران- اهواز به بهانه احداث زیرگذر از سوی شهرداری که به صورت غیر اصولی و با کمک جرثقیل از ریشه قطع شدند. 


بیشتر بخوانید:سرنوشت تلخ درختان در ۵۰ سال اخیر؛ ماجرای قطع درختان در پارک جنگلی چیتگر چه بود؟


قطع بدون مجوز ۱۵ درخت ۱۰۰ ساله در دانشگاه الزهرا.

قطع برخی از درختان مجموعه ورزشی انقلاب و قطع ۳۵ اصله چنار در خیابان پاسداران تنها بخشی از نمونه‌های قطع درختان طی سال‌های اخیر است که رسانه‌ای شده و یا برخی مسئولان به آن اذعان کرده‌اند.

همچنین، اطلاعات منتشر شده در خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که شهرداری تهران از سال ۱۳۸۷ تا شهریورماه ۱۴۰۲ از عواید قطع درختان بیش از ۱ هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان به دست آورده است. برخی از این درآمد‌ها به دلیل افزایش قیمت مناطق، جریمه‌های قطع درختان و طرح‌های شهرسازی استفاده شده است. این اقدامات باعث شده است که درآمد شهرداری از این طریق به رقم ۳۱۴ میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ افزایش یابد.

درختانی که نقشی حیاتی در کاهش آلودگی هوا داشته و تأثیر آن بر تعادل اکوسیستم شهری قابل ملاحظه است. با وجود مسائلی همچون قطع درختان و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهر تهران، بحران محیط زیستی به شدت محسوس شده و نقض حقوق محیط‌زیست و حقوق انسان در شهر رو به افزایش است.

منبع:امتداد

ارسال نظر