اقتصاد۲۴- دکتر جعفر کوشا رئیس اسکودا در آیین اختتامیه نخستین جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری ایران که پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ به همت روابط عمومی اسکودا در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه در حدود سه سال گذشته که با اعتماد صنف و مدیران کانونهای وکلای دادگستری، عهدهدار مدیریت اتحادیه شدم، نهاد وکالت مستمراً در معرض انواع و اقسام هجمهها و دستاندازیهای مغرضانه بود، گفت: ذینفوذان و صاحبمنصبانی که استقلال این نهاد ریشهدار را تاب نمیآورند، پیوسته کوشیدند آن را به زیر سیطره خود بکشند تا بدون هراس از دادخواهی مردم و دادرسی عادلانه مراجع قضایی، امیال خود را در سطح کشور دنبال کنند.
وی افزود: پیش از این و در سنوات ماضی، عده دیگری تلاش کردند، با ایجاد نهاد موازی، جایگاه منحصر بفرد نهاد وکالت را از آن بستانند و وکلای مستقل را به انزوا بکشانند. همچنین موضوع آئیننامه را داشتیم که مسائل بسیاری را پدید آورد و مدتها توان و تمرکز کانونهای وکلا را مصروف خود ساخت. چنانکه در مقطعی، حتی برگزاری آزمون وکالت که تکلیف قانونی نهاد وکالت است نیز با مانعتراشی دچار اختلال و به این ترتیب امنیت روانی هزاران داوطلب و خانوادههای آنها خدشهدار شد.
با تصویب طرح تسهیل، در راستای تبدیل فارغالتحصیلان بیکار، به وکلای بیکار کوشیدند
دکتر کوشا تصریح کرد: از همه اینها گذشته، عده دیگری از درون خانهای که برای پیگیری حقوق و مطالبات ملت تاسیس شده، به اسم انحصارزدایی، در مسیر تجاری کردن دادگاهها و فروپاشاندن شیرازه نظام حقوقی کشور قدم برداشتند و با تصویب طرح موسوم به تسهیل، عملا در راستای تبدیل فارغالتحصیلان بیکار، به وکلای بیکار کوشیدند.
رئیس اسکودا یادآور شد: مرور موانع و مشکلات پیشروی نهاد وکالت البته بیش از اینها به درازا میکشد، اما اگر از بنده بهعنوان رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران سوال کنید، به شما میگویم که این موارد اگرچه مشکلات بسیار مهمی در مقابل نهاد وکالت به شمار میآید، اما مهمتر از همه اینها فاصلهای است که طی سالیان گذشته از طریق انگارهسازیهای مغرضانه و جریانسازیهای رسانهای دروغین، میان مردم و نهاد وکالت بهوجود آمده است.
نهاد وکالت دیوار بهوجود آمده میان خود و مردم را از طریق اتخاذ راهبردهای رسانهای مناسب از بین ببرد
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در روزگار سیطره بیچون و چرای رسانهها بر مقدرات جوامع، کنشگران عمومی و اجتماعی، بدون برخورداری از راهبرد رسانهای و تبلیغی، به جنگاورانی میمانند که بیسپر و زره و جنگافزار به پیکار با هزاران جنگجوی تا دندان مسلح برخاستهاند، گفت: نتیجه چنین نبرد نابرابری، از همان ابتدا مشخص است. من از همان ابتدای مسئولیت، به همکارانم و مدیران کانونهای وکلا تاکید کردم که نهاد وکالت اگر میخواهد همچون گذشته یک کنشگر موثر و قابل اعتنا در حوزه عمومی باشد، ناگزیر است که دیوار بهوجود آمده میان خود و مردم را از طریق اتخاذ تمهیدات و راهبردهای رسانهای مناسب از بین ببرد.
وی افزود: تاکید کردم که اصلاح انگاره عمومی از منصب وکالت و ترمیم رابطه بین مردم و وکلا اگر نگوییم مهمترین اولویت، اما یکی از مهمترین اولویتهای نهاد وکالت در این روزهاست، چرا که معتقد بوده و هستم که مردم باید بدانند که پافشاری و مقاومت ارکان نهاد وکالت در مقابل دستاندازیها به استقلال این نهاد، نه صرفا از موضع صنفی که با هدف صیانت از حقوق عامه انجام میشود. از همین رو تقویت روابط عمومی و فعالیتهای رسانهای اتحادیه و تک تک کانونهای وکلا در کشور، نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک نیاز در دستور کار قرار گرفت و در این مسیر اقدامات موثر و مفید بسیاری انجام شد.
رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: بهرهگیری از مشاور رسانهای، تشکیل شورای سیاستگذاری رسانه و روابط عمومی با حضور نخبگان عرصه رسانه و جامعه حقوقی و راهاندازی واحد روابط عمومی اسکودا از مهمترین گامها در این مسیر بود. تدوین کتاب آموزشی کار با رسانه برای مدیران نهاد وکالت، برنامهریزی برای انجام آموزشهای حضوری و تهیه لوح فشرده آموزشی در حوزه روابط عمومی و رسانه از جمله اقداماتی بود که در حوزه آموزش انجام شد. شورای استانی مدیران روابط عمومی کانونهای وکلا، گام دیگری بود که برای انسجامبخشی به فعالیتهای روابط عمومی در نهاد وکالت برداشته شد. تولید محتوای اثربخش رسانهای، تدوین کتب و مجلات و ارتقای اطلاعرسانی از جمله دستاوردهایی بود که در این دوره به دست آمد.
برگزاری جشنواره روابط عمومی، نقطه بلوغ برنامهریزیهای رسانهای اسکودا است
دکتر کوشا همچنین با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره روابط عمومی، به نوعی، نقطه بلوغ راهبردهای رسانهای و برنامهریزیهایی است که در این حوزه در سه سال گذشته، پی گرفته شده است، گفت: از همه کانونهایی که در این جشنواره مشارکت کردند سپاسگزارم و معتقدم آنها با درک اهمیت ارتقای تصویر رسانهای نهاد وکالت، هر کدام برنده این جشنوارهاند و رتبهبندی هیات محترم داوران نباید آنها را از ادامه مسیر مایوس کند. امیدوارم این جشنواره در سنوات آتی با مشارکت بیشتر روابط عمومیهای کانونها استمرار یابد و روز به روز شاهد پیشرفت و بالندگی روابط عمومیها در سطح کانونهای وکلا باشیم.
رئیس اسکودا با اشاره به اینکه علیرغم همه دستاوردها و توفیقات البته در حوزه رسانه و طرحریزی ارتباط موثر با مردم، هنوز راه زیادی برای پیمودن باقی مانده است، اظهار امیدواری کرد مسیری که در این سه سال کلید خورد، همچنان در سنوات و ادوار آتی استمرار یابد.
وی افزود: ترمیم ارتباط مردم با نهاد وکالت، بدون تردید زمینه حل مشکلات دیگر نهاد وکالت را به وجود خواهد آورد و همه باید در این مسیر بکوشیم.
بیشتر بخوانید: مدیریت اسکودا و کانونها در سه سال گذشته از جنس مدیریت بحران بود
رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری خاطرنشان کرد: در پایان لازم میدانم، از یکایک عزیزانی که در راستای تقویت روابط عمومی و امور رسانهای اسکودا کوشیدند، تشکر کنم. پیمودن این راه دشوار، بدون تلاش این عزیزان ممکن نبود. همکاری و همراهی این عزیزان برای بنده بسیار شیرین و آموزنده بود. امیدوارم در سایر ساحات و مراحل زندگی موفق باشید و برای اعتلا و بالندگی این مرز و بوم، بکوشید.
کانونهای وکلا باید به تحلیل و واکاوی بسیاری از مسائل روز کشور بپردازند
در ادامه این مراسم نیز دکتر مصطفی کواکبیان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که به عنوان مهمان ویژه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت، با تاکید بر لزوم حفظ استقلال کانونهای وکلای دادگستری گفت: اهمیت اسکودا و همچنین جایگاه کانونهای وکلای دادگستری بر هیچکس پوشیده نیست، بر همین اساس باید استقلال کانونهای وکلا حفظ شود. بدون شک حفظ استقلال هزینههایی را در بر خواهد داشت، اما به نظرم میارزد که این هزینهها در قبال حفظ استقلال داده شود، بلکه بتوان تا آخرین روز، استقلال نهاد وکالت را حفظ کرد.
وی افزود: واقعیت این است که مردم، کانونهای وکلای دادگستری را از خودشان میدانند و کانونهای وکلا هم مردم و افکار عمومی را پشتوانه و پشتیبان خود تلقی میکنند. این مساله از این جهت اهمیت دارد که بدانیم نقطه اتصال کانونهای وکلا و افکار عمومی در حقیقت روابط عمومیها هستند. متاسفانه در سالهای اخیر نقش و جایگاه روابط عمومیها در کشور تنزل داده شده است و این موضوع باید تصحیح و ترمیم شود. امر بسیار مهم این است که روابط عمومیها هم باید پاسخ دهنده باشند و هم باید دیگران را پاسخگو کنند. روابط عمومیها باید بتوانند بسیاری از نهادها را پاسخگو کنند و از آنها برای تنویر افکار عمومی و شفافیت توضیح بخواهند. این مهم زمانی میسر میگردد که ارتباط روابط عمومیها با رسانهها تعمیق و تعریض شده و حتی این ارتباط باید به فراتر از مرزهای نهاد وکالت کشیده شود.
مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری با بیان اینکه کانونهای وکلای دادگستری و وکلای دادگستری باید به تحلیل و واکاوی بسیاری از مسائل روز کشور ورود کنند، تصریح کرد: در کشور ما موضوعات بسیار زیادی به وقوع میپیوندد که اتفاقاً عمده آنها درونمایه حقوقی دارند و یا اینکه به حقوق مرتبط است و بر این اساس کانونهای وکلای دادگستری باید به بسیاری از مسائل ورود کنند. به عنوان مثال طی ماههای گذشته احکامی از سوی برخی مراجع و محاکم علیه بانوان صادر شده که از جنبه عرفی و حتی شرعی قابل دفاع و پذیرش نیست و در اینجا باید این احکام تحلیل و حتی در جمعهای هماندیشی به بوته نقد گذاشته شود.
کانونهای وکلا با رسانهها و مطبوعات ارتباط هدفمندتری داشته باشند
دکتر محمد مهدی فرقانی، رئیس سابق دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی هم در خصوص لزوم تقویت روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری اظهار کرد: کانونهای وکلای دادگستری در بطن خود سه شاخصه بسیار مهم اعم از سابقه تاریخی، شخصیت مستقل و طرفیت از سوی مردم را جای دادهاند. این مساله باعث شده که وظایف کانون وکلای دادگستری و نقش آنها اهمیت زیادی پیدا کند و اتفاقاً بخش اعظمی از این وظایف بر عهده روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری است.
فرقانی افزود: معتقدم اگر بر سر راه نهاد وکالت تهدیدهای مقطعی هم وجود داشته باشد، مولفههای مثبتی که در درون کانونهای وکلا وجود دارد، میتواند موجب تسلط بر این تهدیدها و مخاطرات شود. این مهم محقق نخواهد شد، مگر آنکه کانونهای وکلا نسبت به گذشته با افکار عمومی به خصوص از طریق رسانهها و مطبوعات ارتباط هدفمند داشته باشند.
قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری
دکتر حمید ضیایی پرور، دبیر علمی و یکی از اعضای هیات داوران نخستین جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور نیز در این مراسم به قرائت بیانیه این هیات پرداخت و تحلیل هیات داوران از وضعیت روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری را ارائه کرد.
تشریح روند برگزاری نخستین جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری
در پایان این مراسم نیز سیدعلیرضا حسینی، مسئول روابط عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران و دبیر اجرایی نخستین جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور در سخنانی با بیان اینکه کنشگری اسکودا در دوره جدید علاوه بر اینکه ترکشهای بیشماری را روانه نهاد وکالت کرده است، وظایف روابط عمومی اسکودا و کانونهای وکلای دادگستری را نیز سنگینتر کرد، گفت: تشکل شورای سیاستگذاری روابط عمومی اسکودا، تشکیل شورای استانی روابط عمومی اسکودا، برگزاری جشنواره قلم وکیل، برگزاری جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلا و انعقاد تفاهمنامه با انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران بخشی از فعالیتهای روابط عمومی اسکودا در دوره اخیر بوده است.
وی در ادامه ضمن تشریح جزئیات برگزاری نخستین جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری، تصریح کرد: این جشنواره حسب مصوبه شورای سیاستگذاری روابط عمومی اسکودا برگزار شد. فراخوان این جشنواره روز سوم مهر ماه ۱۴۰۲ منتشر و با یک دوره تمدید روز پنجم آبان به پایان رسید و فرایند داوری آغاز شد.
دبیر اجرایی نخستین جشنواره روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور با اشاره به اینکه این جشنواره در ۶ بخش «پرتال سازمانی»، «شبکههای اجتماعی»، «برگزاری رویدادها»، «محتوای متنی»، «محتوای چند رسانهای» و «مسئولیت اجتماعی» برگزار شد، گفت: هیچ کدام از ارکان اسکودا در داوری آثار ارسالی نقشی نداشتند و این کار به گروهی از متخصصان حوزه رسانه و روابط عمومی و اساتید علوم ارتباطات واگذار شد تا با داوری آثار، به بررسی وضعیت روابط عمومی و رسانهای کانونهای وکلای دادگستری بپردازند.