تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار/ معمای عرضه خودرو با ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد

یک تحلیلگر بازار خودرو در خصوص فروش خودرو توسط خودروساز با قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد گفت: در صورتی که خودروسازان با تامین تقاضای بازار بتوانند خودرو‌های مازاد را با این شیوه به فروش برسانند، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اما اگر خودروساز توانایی تامین تقاضای بازار را نداشته باشد، این طرح باعث افزایش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد شد.

اقتصاد ۲۴- بازار خودرو شاید به گفته متولیان در آرامش و سکوت باشد، اما قیمت‌ها در این بازار همچنان به مسیر افزایشی خود ادامه می‌دهد.

خریداران اصلی در بازار خودرو هر روز نگران‌تر از روز گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید به دنبال روزنه‌ای جهت تسهیل در خرید با قیمت مناسب‌تر خودرو هستند، اما متاسفانه این بازار با توجه به انحصار دولتی‌ها همچنان در سیطره گرانی قرار دارد.

فعالان بازار خودرو بر این باورند که بر اساس پیش بینی‌ها انتظار کاهش قیمت با توجه به سیاست‌های اجرایی از سوی دولت کمی دور از واقعیت است. از این رو تنش بالارفتن تب قیمت‌ها و همچنین بدعهدی دولت در حمایت از تولید و عرضه کافی محصولات به بازار خودرو دلیلی بر تشکیل نوسان قیمت در ماه‌های آخر سال جاری شده است.

در همین رابطه بابک صدرایی، کارشناس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در خصوص التهابات اخیر بازار خودرو گفت: بخشی از شورش فعلی بازار خودرو به رکود چند وقت اخیر این بازار برمی‌گردد. پس از مدت‌ها که این بازار در رکود بوده است به دلیل نزدیک شدن به عید نوروز شرایطی پیش آمده که قیمت خودرو کمی تغییر کند و بازاریان نیز از این فرصت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از این افزایش قیمت نیز به دلیل تحولات اخیر منطقه و افزایش قیمت دلار در کشور است. همانطور که می‌دانیم در کشور ما خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود و طبیعی است که با وقوع شرایط خاص سرمایه‌های کوچک‌تر به سمت این بازار بیایند.

ناامیدی و عدم اطمینان به وعده‌های وارداتی دولت

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: وعده‌های مکرر در خصوص واردات خودرو و عدم تحقق آن نیز باعث ایجاد جو ناامیدی و عدم اطمینان شد و شرایط را به سمتی برد که این عنصر در قیمت سازی خودرو خنثی شود. در این بین کاهش تولید خودروسازان در ماه‌های اخیر نیز بیش از پیش بر آتش بازار خودرو دمید.

صدارایی افزود: در این بین، افزایش تقاضا برای خودرو در آستانه عید نوروز و عوامل ذکر شده باعث حرکت بازار خودرو شده است و این بازار روند افزایشی را طی می‌کند.

معمای درخواست برای عرضه خودرو با قیمت پنج درصد زیر بازار آزاد

صدرایی در خصوص درخواست خودروسازان برای فروش خودرو با قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد گفت: در شرایطی که خودروسازان با تامین تقاضای بازار بتوانند خودرو‌های مازاد را با این شیوه به فروش برسانند، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اما اگر خودروساز توانایی تامین تقاضای بازار را نداشته باشد، این طرح باعث افزایش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد شد؛ در واقع اجرای این طرح بهانه‌ای برای افزایش قیمت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ترفند جدید خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو و گولی که شورای رقابت خورد/ تنش جدید قیمتی در راه بازار خودرو؟


وی افزود: در شرایطی که خودروسازان توان تامین تقاضای فعلی بازار را ندارند و افزایش تقاضا برای عید نوروز نیز در پیش است، می‌توان گفت که تقاضای نقدی برای خودرو بسیار بیش از ۱۲۰ هزار خودروییست که در این طرح تعیین شده است. پس تعداد خودرو به اندازه‌ای نیست که بتواند تمام نیاز بازار را پوشش دهد و باقی مانده متقاضیان خودرو به سمت بازار آزاد می‌روند.

انجماد در طرح واردات خودرو

این کارشناس خودرو در خصوص دلایل عدم تحقق طرح‌های واردات خودرو گفت: تا زمانی که تحریم هستیم، واردات خودرو با حجمی که مسئولان ادعا می‌کنند غیر ممکن است. در سال‌های اخیر بیشترین میزان واردات خودرو مربوط به سال ۱۳۹۶ بود که با توقف تحریم‌ها حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ که شرایط ارزی در کشور مناسب بود نیز حدودا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. از این آمار می‌توان نتیجه گرفت که بحث شرایط ارزی کشور بسیار مهم است، اما در شرایط تحریمی فعلی حتی اگر مسائل تامین ارز برای واردات خودرو را نیز حل کنیم، شرکت‌های خودروسازی حاضر به عقد قرارداد با ما نیستند.

عدم شفافیت دولت در آیین نامه‌ها

صدرایی افزود: حتی برخی از شرکت‌های چینی نیز حاضر به فروش خودرو به ما نیستند و از طریق کانال‌های واسطه‌ای از آن‌ها خرید می‌کنیم. در نتیجه با این شرایط امکان خرید عمده خودرو برای ما وجود ندارد و باید نیاز خود را از طریق خرید خودرو‌های مازاد کشور‌های اطراف تامین کنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در این شرایط برای واردات خودرو، شرایط خود تحریمی هم داریم؛ مثلا می‌گوییم قیمت آن در مبدا زیر ۲۰ هزار دلار باشد، از فلان برند نباشد، حجم موتور آن زیر ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و ساخت فلان کشور نباشد. به همین جهت می‌توان گفت که با این مسائل و عدم شفافیت دولت در آیین نامه‌ها موجب انجماد در واردات خودرو شده است.

ارسال نظر