تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار‌های مالی:

سرکوب قیمت، حباب دلار را بزرگ‌تر کرد

روند صعودی قیمت دلار از هفته گذشته شروع شده و همچنان با رشد پلکانی، در حال پیشروی در کریدور ۵۰ هزار تومانی است. برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی حباب مثبت دلار را نشانه رشد قیمت این اسکناس عنوان می‌کند و معتقد است که دلار، کانال ۵۵ هزار تومانی را فتح می‌کند.

اقتصاد ۲۴- روند صعودی قیمت دلار، از هفته گذشته و متاثر از سیگنال‌های نامساعد سیاسی استارت خورد. ارزپاشی سیاست‌گذار نیز نتوانست طی روز‌های اخیر، مانع پیشروی قیمت این اسکناس در کریدور ۵۰ هزار تومانی شود.

در همین راستا، برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ابتدای هفته گذشته، دلار در محدوده قیمتی ۵۱ تا ۵۲ هزار تومانی نوسان داشت به تجارت‌نیوز گفت: «بعد از رخداد‌های سیاسی هفته گذشته، دلار در تلاش برای ورود به کانال ۵۳ هزار تومانی بود، و توانست این محدوده را فتح کند. هر چند این روند صعودی در تضاد با سیاست‌های بانک مرکزی بود، اما بازار راه خود را رفت.»

تلاش بازارساز نقش بر آب شد

وی به نوسانات محدود قیمت دلار از ابتدای سال اشاره کرد و افزود: «بازارساز برای حفظ و تثبیت قیمت دلار در محدوده‌های ۴۹ تا ۵۱ هزار تومانی، سخت تلاش کرد. تمایل دولت و بازارساز، بردن دلار به سمت کریدور ۴۰ هزار تومانی و محدوده‌های قیمتی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومانی بود.»

این کارشناس اقتصادی پیش از این نیز به فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی بالای این اسکناس اشاره کرده بود.

حق‌شناس با بیان اینکه معمولا دلار حباب‌های منفی بیشتر از ۱۵ درصد را تحمل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: «با این وجود بازارساز اصرار داشت قیمت را به سمت پایین هل دهد، بنابراین حباب بیشتر شد و تا بالای ۲۰ درصد نیز رفت. به همین دلیل، شروع حرکت صعودی دلار شارپی‌تر کلید خورد.»


بیشتر بخوانید: تکرار الگوی پاندولی دلار این بار در کانال ۵۳ هزار تومانی


دلار، تمایلی به کاهش قیمت ندارد

وی با تاکید بر اینکه رشد خروج سرمایه از کشور یکی از دلایل اصلی روند افزایشی قیمت دلار است، گفت: «این اسکناس، حباب مثبت و بالاتر از ۲۰ درصد را قبول نمی‌کند. پیش از این نیز هشدار داده شده بود که فریز قیمت، منجر به شروع حرکت‌های بزرگتر برای زدن سقف قبلی می‌شود.»

وی تاکید کرد: «هر چه به سمت ماه‌های پایانی سال به ویژه بهمن می‌رویم دست بازارساز در کنترل بازار و ارزپاشی بسته‌تر خواهد شد. این موضوع در بازار ارز در حال بروز است و دلار تمایلی به کاهش قیمت ندارد.»

فتح کانال ۵۵ هزار تومانی در پیش است؟

حق‌شناس تاکید کرد دلار در حال رشد پلکانی قیمت است و افزود: «در حال حاضر بازارساز موفق به کنترل و پایین آوردن قیمت دلار نشده است و با از دست رفتن کانال ۵۳ هزار تومانی، فتح کانال ۵۵ هزار تومانی را می‌توان برای این اسکناس پیش‌بینی کرد.»

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر