اقتصاد۲۴- پژو پارس را میتوان یکی از موفقترین پروژههای خودروسازی کشور ایران دانست. گروه خودروسازی ایران خودرو با ایجاد تغییرات ظاهری در بدنه و کابینه خودروی پژو ۴۰۵، توانست این مدل محبوب را بازطراحی کند. یک نکته عجیب و جالب این است که ایران خودرو این خودرو را به عنوان خودرویی لوکس معرفی میکند، در حالی که از هر نظر و استانداردی، جزو محصولاتی است که در بازارهای جهانی منسوخ و از رده خارج شده است.
پژو پارس از حدود دو دهه پیش، یعنی از سال ۱۳۷۹، در خط تولید ایران خودرو قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون انواع نسخههای دوگانهسوز، ELX، LX و ... تولید شده است. در سال ۱۴۰۱، به دلیل مشکلات عدیده موتور XU ۷، ایران خودرو تصمیم گرفت مدل جدیدی از این خودرو را با نام سال سفارشی و سفارشی ELX به بازار عرضه کند، که مهمترین تغییر آن، نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU ۷ P بود.
ایرادهای ظاهری و کابین پارس Xu ۷ p
در بخش ظاهری، تغییرات پژو پارس XU ۷ P نسبت به نسخههای قبلی خود چندان محسوس نبوده است.
تنها تغییر قابل ذکر، کاهش کیفیت در مونتاژ قطعات و استفاده از مواد اولیه تولیدی با کیفیت پایین است.
بیشتر بخوانید: معرفی خودروی رزمی کرهای K ۶۰۰ + عکس
بدنه خودرو نسبت به نسخههای قبلی، از کیفیت ورق پایینتری برخوردار است. به طوری که با فشار کمتری، بدنه ممکن است خم شده و شاسی خودرو بسیار ضعیف و شکننده است. همچنین، موم کشی بین قسمتهای مختلف بدنه بدون کیفیت صورت گرفته است و به حدی ضعیف است که حتی با ضربه کوچک، ممکن است شکستگی و خمش شدیدی به وجود آید.
کیفیت مونتاژ قطعات بدنه در پژو پارس XU ۷ P مسئلهای جدی است. به عنوان مثال، جلوپنجره خودرو بسیار لق است و با عبور از حتی کوچکترین نیازمندیها، صداهای زیادی در بخش جلوی خودرو تولید میکند. همچنین، عدم هماهنگی درزها با بدنه خودرو بسیار آزاردهنده است، این مشکل در انواع محصولات ایران خودرو قابل مشاهده است، اما با عبور از زمان و معرفی نسخههای جدیدتر، این مشکل بیشتر شده و باعث انعکاس ناهماهنگی در چهره پژو پارس میشود. این عدم هماهنگی باعث نفوذ آب به نقاط مختلف خودرو، مانند صندوق عقب، میشود و باعث نشتی آب در این مناطق میگردد.
در بخش کابین پژو پارس XU ۷ P، همانند سایر محصولات تولیدی در کشور ایران، مواد اولیه با کیفیت پایین استفاده میشود. اما برخی از مشکلات مختص به همین مدل وجود دارد. به عنوان مثال، در نسخههای جدیدتر پژو پارس، صندلیهای خودرو قابلیت تنظیم قسمت کمر را ندارند که باعث میشود راننده احساس راحتی کافی روی این صندلیها نکند. همچنین، طراحی ناجور غربیلک فرمان و جانمایی بد آن با صندلی خودرو باعث میشود که پاهای راننده به غربیلک فرمان در هر شرایطی برخورد کند، که قطعاً برای راننده مطلوب نیست.
ایرادهای فنی پژو پارس ایکس یو سون پلاس
در قسمت پیشرانه پژو پارس XU ۷ P، نسبت به نسخههای قبلی، تغییراتی اعمال شده است. این تغییرات به ویژه برای حل مشکلات موتور مربوط به سوختگی واشر سرسیلندر در نسخههای قدیمیتر صورت گرفته است. با این حال، با توجه به اینکه پژو پارس XU ۷ P هنوز به میزان قابل توجهی در بازار عرضه نشده است، نمیتوان به طور قطعی اظهارنظر کرد که آیا این مشکل به طور کامل حل شده است یا خیر.
همچنین، با توجه به اینکه در تولید پیشرانه XU ۷ P از قطعات مختلف دیگر موتورهای ایران خودرو استفاده شده است، نمیتوان به طور قطعی بیان کرد که این اقدام به منظور رفع مشکلات موتور XU ۷ انجام شده است یا به دلیل کمبود قطعات صورت گرفته است.
در بخش گیربکس پژو پارس XU ۷ P، دنده دستی ممکن است با عیبهایی روبرو شود. به عنوان مثال، هنگام حرکت از حالت سکون به دلیل عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس، ممکن است نیاز به پر گاز داشته باشید تا خودرو را به حرکت درآورید. همچنین، به علت تغییر ضرایب دنده، در دنده ۲ و همچنین در جابجایی دنده، ممکن است مشکلات و عدم روانی وجود داشته باشد و دنده با سختی جا بیافتد.
مشکل ترمز اعلام شده در پژو پارس XU ۷ P وجود دارد و برخی مشتریان در مورد نقصهایی در سیستم ترمز این خودرو شکایت کردهاند. این مشکلات ممکن است حتی در نمونههای صفر نیز وجود داشته باشد و پس از تعویض سیستم ترمز، مشکل برطرف نشود. علاوه بر این، برخی از مالکان این خودرو گزارش دادهاند که با روشن شدن کولر خودرو، کیفیت و عملکرد سیستم ترمز کاهش مییابد.
در مورد سیستم برقی و باتری پژو پارس XU ۷ P نیز، مشکلاتی اعلام شده است. این مشکلات عمدتاً به دلیل معیوب بودن باتری خودرو در نمونههای مختلف بوجود آمده و مشتریان مجبور به تعویض باتری خودرو شدهاند.
استحضار داشته باشید که این اطلاعات بر اساس مشکلاتی است که درباره پژو پارس XU ۷ P گزارش شده است و ممکن است در خودروهای مختلف و شرایط متفاوت، تجربه متفاوتی وجود داشته باشد.