اقتصاد۲۴-هنوز چند روزی از انتصاب محسن قلیپور به عنوان سرپرست روابط عمومی بیمه مرکزی نگذشته است که نخستین اقدام او علیه رسانهها عملیاتی شد. او که با حکم علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی بر این صندلی نشسته است، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است و پیش از این سمتهایی نظیر معاون اداره کل حوزه ریاست و مدیرکل مبارزه با پولشویی و معاون مدیر امور بانک ملت را بر عهده داشته است.
همان طور که مشخص است او دانش و تجربهای در حوزه رسانه و روابط عمومی ندارد و طبیعی است که نتوان از او انتظار داشت نحوه برخورد با اهالی رسانه را بداند، اما درباره انتصابش به این سمت، میتوان رئیس کل بیمه مرکزی را مورد انتقاد قرار داد.
نشست خبری رئیس کل بیمه مرکزی که امروز به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، نه به شکل مرسوم و منطقی همه نشستهای خبری ایران و جهان یعنی با «پرسش مستقیم توسط خبرنگار»، بلکه از طریق نوشتن سوالات خبرنگاران بر روی کاغذ بود.
در این روش ابداعی که میتوان آن را روش «قلی پور- استاد هاشمی» نامگذاری کرد، خبرنگاران ملزم بودند سوالات خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را در اختیار مدیر روابط عمومی قرار دهند. در این روش، مدیر روابط عمومی میتوانست ترتیب سوالات را جا به جا کند و یا حتی آنها را اصلا نخواند! همین روش، اندکی پس از شروع نشست خبری، به اعتراض یکی از خبرنگاران منجر شد.
واکنش قلی پور به این اعتراض، عدم تمکین و واکنش استاد هاشمی این بود: «سوال ایشان را نخوانید و سوال بعدی را مطرح کنید!»
این نمونه، واقعیت محض مدیریتی است که در بیمه مرکزی میگذرد. انتصاب یک فرد بدون سابقه در خور توجه بیمهای به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی، طبیعی است که نتیجهای جز انتصاب یک فرد بدون سوابق مرتبط در جایگاه مدیر روابط عمومی نداشته باشد.
شاید تصور کنید این یک اقدام ناگهانی و غیرهماهنگ شده است، اما اگر سری به توییتر «رئیس شورای اطلاع رسانی دولت» به عنوان مقام بالادستی حوزه روابط عمومی سازمانهای دولتی بکنید، میبینید که «سپهر خلجی، دکترای علوم ارتباطات» هم حتی کامنتهای خود بر روی مخاطبان را بسته است! به عبارت دیگر، خانه از پای بست ویران است.