اقتصاد ۲۴- «دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۱۸ محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی یکم تا ۲۵ بهمن زیر ذرهبین قرار داده است. بر این اساس تغییرات قیمتی در بازه زمانی مذکور بسیار جزئی بود، به طوری که بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۳.۸۷میلیون تومان، معادل ۰.۷درصد، افزایش داشته و خودروهای مونتاژی مورد بررسی نیز در این بازه، رشد قیمتی ۶.۵میلیون تومانی معادل ۰.۴درصد را تجربه کردهاند.
روند رشد قیمت خودرو در بازار از خروج شورای رقابت از قیمتگذاری آغاز شد و با خبر مربوط به فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و همچنین ناآرامیها در منطقه اوج گرفت. این ناآرامیها موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند، به طوری که بهای دلار به بیش از ۵۸هزار تومان رسید. بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز، تحت تاثیر این موضوع روی مدار رشد قیمت قرار گرفت.
اما در روزهای اخیر بازار ارز آرامش نسبی به خود میبیند و میتوان گفت تقریبا روی ۵۵هزار تومان ثابت مانده است؛ بنابراین بازار خودرو تحتتاثیر بازار ارز نسبتا آرام گرفته است. حال باید دید روند کاهشی قیمت خودرو که طی ۱۰ روز گذشته شاهد آن بودهایم ادامه خواهد داشت یا خیر. اگر تا انتهای سال جاری شاهد رشد نرخ ارز نباشیم احتمالا میتوان انتظار داشت که روند افت قیمت خودرو ادامهدار باشد. البته این موضوع تا حد زیادی به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بینالمللی بستگی دارد که چندان قابلپیشبینی نیستند.
افتوخیز قیمتی در بازار خودرو
روند رشد قیمت خودرو که از اواسط دیماه آغاز شده بود تا ۱۴ بهمنماه ادامه داشت و پس از ثبت بیشینه خود در این روز، روند کاهشی را آغاز کرد. با این وجود برخی از محصولات هنوز تفاوت قیمتی با یکم بهمنماه دارند. برای مثال پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک در ابتدای ماه جاری ۸۲۰ میلیون تومان معامله میشد، اما ۱۴ بهمن قیمت ۸۵۰ میلیون تومان را ثبت کرد. روز گذشته این محصول در بازار ۸۴۰ میلیون تومان خرید و فروش شد تا همچنان رشد ۲۰ میلیون تومانی و ۲.۴ درصدی نسبت به بهای آن در ابتدای بهمن را داشته باشد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در این بازه زمانی از ۵۴۰ میلیون تومان به ۵۵۵ میلیون تومان رسید تا رشد ۱۵ میلیون تومانی و ۲.۷ درصدی داشته باشد. اوج قیمت این خودرو مربوط به ۱۴ بهمن بود که ۵۷۵ میلیون تومان خریدوفروش میشد. پژو پارس سال نیز رشد قیمت مشابهی را تجربه کرده و از ابتدای بهمن تا روز گذشته ۱۵ میلیون تومان و ۲.۵ درصد رشد قیمت داشته و از ۵۹۰ میلیون تومان به ۶۰۵ میلیون تومان رسیده است. در مقابل برخی خودروها در بازه زمانی مذکور افت قیمت را ثبت کردهاند.
بیشتر بخوانید: بازگشت بنز به ایران
برای مثال دناپلاس دندهای که در روز ابتدایی یازدهمین ماه از سال ۷۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته در بازار ۷۴۵ میلیون تومان قیمتگذاری شد تا افت بهای ۱۵ میلیون تومانی و ۱.۹ درصدی را ثبت کند. قیمت پژو پارس LX در این مدت زمانی از ۷۳۵ میلیون تومان به ۷۲۵ میلیون تومان رسید. بهای شاهین نیز از یکم تا ۲۵ بهمنماه ثابت بوده و روی ۶۶۰ میلیون تومان مانده است.
سری هم به خودروهای مونتاژی بزنیم. از بین ۱۰ محصول مونتاژی مورد بررسی «دنیای اقتصاد» چهار محصول با رشد قیمت و چهار محصول با افت قیمت مواجه بودهاند. همچنین بهای دو محصول کاملا به بهای ابتدای ماه جاری بازگشته است. با وجود آنکه بیشتر این تغییرات چندان قابلتوجه نبوده، اما رشد بهای فیدلیتی هفتنفره کاملا محسوس بوده و از یکمیلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان به یکمیلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسیده تا افزایش ۱۱۰ میلیون تومانی و ۵.۹ درصدی داشته باشد. بهای MVM X۲۲ نیز در این مدتزمان با رشد همراه بوده است.
این خودرو که روز گذشته ۷۷۵ میلیون تومان خریدوفروش شد، یکم بهمن ماه بهایی معادل ۷۴۰ میلیون تومان داشت؛ بنابراین در بازه زمانی مذکور رشد قیمت ۳۵ میلیون تومانی و ۴.۷ درصدی داشته است. لاماری ایما با وجود آنکه در بیشتر مواقع شدیدا تحتتاثیر رشد قیمت قرار میگیرد، اما این بار بهای آن روی یکمیلیارد و ۸۲۰میلیون تومان ثابت مانده است.
محصولات چری از ابتدای ماه میانی زمستان تاکنون افت قیمت را ثبت کردهاند. آریزو ۶ اکسلنت که در ابتدای ماه جاری قیمتی معادل یکمیلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان داشت، دیروز یکمیلیارد و ۳۹۰میلیون تومان خریدوفروش شد تا افت قیمت ۲.۸ درصدی را ثبت کند. آریزو ۵ هم افت قیمت مشابهی داشته و از یکمیلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به یکمیلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است.