اقتصاد۲۴- اوپنهایمر فیلم ساخته کریستوفر نولان با نامزدی در ۱۳ رشته اکنون بدون شک پیشتاز امسال است؛ در افق رشد میکند و ظاهرا قرار است همه چیز را در مسیر خود بسوزاند. اما آیا این گونه خواهد شد؟ برخی دیگر از رقبای بریتانیایی باید از این دوزخ در امان بمانند: به ویژه منطقه مورد علاقه که پنج نامزدی آن (از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی) این درام پولادین از زندگی روزمره یک فرمانده اردوگاه کار اجباری آشویتس را بیشتر به انتخاب اصلی تبدیل کرده است. ما باور داریم این فیلم ساخته "جاناتان گلیزر" که به زبان آلمانی فیلمبرداری شده در میان بهترین فیلمهای بین المللی رقابت کند.
به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، فیلم "بیچارگان" اقتباسی از داستان "فرانکنشتاین" با ۱۱ نامزدی مسلما قویترین رقیب اوپنهایمر و یک محصول بریتانیایی دیگر است. در همین حال، غولهای فرهنگی آمریکایی مارتین اسکورسیزی و باربی هر کدام به ترتیب با ۱۰ و ۸ امتیاز عقب هستند.
در ادامه به آن چه در حال حاضر به نظر میرسد احتمالا برنده شود و آن چه به نظر منتقدان سینمایی باید برنده اسکار شود خواهیم پرداخت:
باید برنده شود: اوپنهایمر
نولان از دهه ۱۹۶۰ میلادی تنها فیلمساز معاصری است که به این موضوع پرداخته که چگونه تمام قدرت سیستم استودیویی را با میل و خواست خود سازگار کند. اگرچه نتایج اسکار معمولا مخاطبان را شگفت زده میسازند، اما به نظر میرسد اوپنهایمر برنده محتمل جایزه بهترین فیلم باشد.
برنده خواهد شد: اوپنهایمر
اگر آکادمی امسال نهایتا به نولان افتخار نکند داوران آن شبیه دونات به نظر خواهند رسید!
بهترین کارگردانی
باید برنده شود: کریستوفر نولان
توانایی نولان در تبدیل یک موضوع فاخر به یک موفقیت بزرگ و پرطرفدار بدون به خطر انداختن ان داستان و سوژه فاخر بزرگترین دستاورد اوست که در اوپنهایمر نیز مشاهده میشود.
برنده خواهد شد: کریستوفر نولان
اگر نولان امسال برنده نشود پس چه زمانی قرار است برنده جایزه بهترین کارگردان شود؟
پیش بینیهای اسکار ۲۰۲۴: چه کسی برنده خواهد شد و چه کسی باید برنده شود/ واقعا چه چیزی میتواند اوپنهایمر را در شب اهدای جوایز اسکار متوقف سازد/ اوپنهایمر همه چیز را خواهد سوزاند
باید برنده شود: پل جیاماتی برای بازی در جاماندگان
جیاماتی یک استعداد عجیب و غریب و ناشناخته میباشد به خصوص با توجه به بازیهایی که تا به امروز انجام داده است. نامزدی او برای دریافت جایزه کاملا متناسب با حضور و استعداد منحصر بفرد اوست. فیلم "جاماندگان" در دهه ۱۹۷۰ میلادی روایت میشود و حول محور یک مدرسه شبانه روزی واقع در نیوانگلند میچرخد.
پل جیاماتی در جاماندگان نقش پل هانهام را بازی میکند یک معلم سخت گیر درس تمدنهای باستانی که دانشآموزان دل خوشی از او ندارند و معلمهای دیگر نیز از او متنفر هستند. پل در سالی که در فیلم به نمایش گذاشته میشود بدشانس است و به عنوان معلمی که باید همراه با دانش آموزانی که برای تعطیلات به خانه باز نمیگردند درمدرسه بماند. چه برای پل و چه برای دانشآموزان این بدترین سناریوی ممکن است.
برنده خواهد شد: پل جیاماتی برای بازی در جاماندگان
جیاماتی بیشترین سروصدا را در میان تماشاگران به راه انداخته است.
باید برنده شود:، اما استون برای بازی در بیچارگان
استون چیزی فراتر از یک احساس معمول را به تماشاگر ارائه میکند یک ماجراجویی در زمینی که پیشتر کشف نشده بود. فیلم بیچارگان اقتباسی عجیب و غریب و به شدت زنانه از داستان فرانکنشتاین است. اما استون در نقش زنی که با ذهن یک کودک زنده شده تصویری بی پروا و نفس گیر از رشد سریع را ارائه میدهد.
برنده خواهد شد:، اما استون برای بازی در بیچارگان
بازی استون خیره کننده بوده و او شایسته دریافت این جایزه است.
پیش بینیهای اسکار ۲۰۲۴: چه کسی برنده خواهد شد و چه کسی باید برنده شود/ واقعا چه چیزی میتواند اوپنهایمر را در شب اهدای جوایز اسکار متوقف سازد/ اوپنهایمر همه چیز را خواهد سوزاند
باید برنده شود: رابرت داونی جونیور برای بازی در اوپنهایمر
مجله تایم در سال ۲۰۰۸ میلادی از رابرت داونی جونیور به عنوان یکی از صد شخصیت تاثیرگذار در جهان یاد کرد. تا سال ۲۰۱۸ میلادی فیلمهای داونی در مجموع بیش از ۴٫۸ میلیارد دلار فروش داشته اند و او را به سومین ستاره گیشه ایالات متحده در تمام دورانها تبدیل کردند. شاید بسیاری فکر میکردند او پس از بازی در "انتقام جویان: پایان بازی" در سال ۲۰۱۹ میلادی بازنشسته خواهد شد، اما چنین نشد. او در اوپنهایمر نقش لوئیس اشتراوس یکی از اعضای اصلی کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده آمریکا یکی از شخصیتهای کلیدی در توسعه جنگ افزار هستهای پس از جنگ جهانی دوم و انرژی هستهای در آمریکا را ایفا کرده است.
برنده خواهد شد: رابرت داونی جونیور برای بازی در اوپنهایمر
گاهی اوقات نقشهای دوم و حتی سوم تاثیرگذاری در حرفه بازیگری امریکایی وجود دارند قطعا ایفای نقش رابرت داونی جونیور در اوپنهایمر در زمره این موارد است.
باید برنده شود: داواین جوی رندالف برای بازی در جاماندگان
نقش رندالف به عنوان سرآشپز مدرسه که از مرگ پسرش در جنگ ویتنام غمگین است به شدت ماهرانه درآمده است و او به نامزدی معقول برای دریافت جایزه تبدیل میکند.
برنده خواهد شد: داواین جوی رندالف برای بازی در جاماندگان
امیدواریم رای دهندگان آکادمی موارد پیشتر ذکر شده را تشخیص داده و براساس آن رای دهند.
پیش بینیهای اسکار ۲۰۲۴: چه کسی برنده خواهد شد و چه کسی باید برنده شود/ واقعا چه چیزی میتواند اوپنهایمر را در شب اهدای جوایز اسکار متوقف سازد/ اوپنهایمر همه چیز را خواهد سوزاند
باید برنده شود: آناتومی یک سقوط
فیلمی فرانسوی به کارگرانی ژوستین تریه براساس فیلمنامهای به قلم تریه و آرتور هراری است. زاندرا هولر در این فیلم نقش نویسندهای را بازی میکند که تلاش دارد بی گناهی خود را در مورد مرگ همسرش ثابت کند. در داستان فیلم اندرا وویتر نویسنده بنام آلمانی پس از مرگ شوهرش در برف گرفتار میشود و در شرایطی مرموز به جرم قتل همسرش دستگیر شده و سعی میکند در طول دادگاه بیگناهی خود را ثابت کند. این فیلم در مراسم گلدن گلوب برنده جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد. مخاطب در طول فیلم مدام از خود خواهد پرسید که آیا زاندرا شوهرش را کشته یا خیر؟ اما آن چه "آناتومی یک سقوط" را تبدیل به یک فیلم درگیر کننده میسازد شخصیت پردازی و اجرای بی نظیر زاندرا در نقش یک زن رمان نویس است.
برنده خواهد شد: جاماندگان
فیلمنامه کمدی – درام نوشته "دیوید همینگسون" که باعث نشاندن لبخند بر لب تماشاگر میشود سادهترین فیلمنامه در میان فیلمهای امسال است که میتوان آن را دوست داشت. شخصیت پردازی در فیلم "جاماندگان" تدریجی، غیرمستقیم و در خلال موقعیتها و تقابلها رخ میدهد از این رو عمده اتفاقات فیلم در فیلمنامه کارکرد دراماتیک دارند و تقریبا سکانس زائد و اضافی در فیلم وجود ندارد و هر موقعیت و هر تقابلی به نحوی در حال تکمیل پازل شخصیت پردازی سه کاراکتر هستند که علاوه بر برخی تفاوتها شباهتهایی نیز با یکدیگر دارند. "جاماندگان" ساختاری کلاسیک دارد و فیلمنامه نیز از الگوهای درام نویسی و شخصیت پردازی آن مدل پیروی میکند.
باید برنده شود: منطقه مورد علاقه
فیلمنامه گلیزر اقتباسی از رمان نوشته شده به همین نام توسط "مارتین ایمیس" نویسنده بریتانیایی است. این فیلم با فیلمامه جهنمی، سورئال و سرکش جسورترین نامزدی است که در رشته فیلمنامه اقتباسی در سالیان اخیر دیده شده است.
برنده خواهد شد: بیچارگان
این فیلم کمدی سورئالیستی با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته آلاسدایر گری و فیلمنامه تونی مک نامارا ساخته شده و بازی درخشان، اما استون در کنار فیلمنامه و کارگردانی خیره کننده لانتیموس از جمله نقاط مثبت آن ارزیابی شده اند.
پیش بینیهای اسکار ۲۰۲۴: چه کسی برنده خواهد شد و چه کسی باید برنده شود/ واقعا چه چیزی میتواند اوپنهایمر را در شب اهدای جوایز اسکار متوقف سازد/ اوپنهایمر همه چیز را خواهد سوزاند
باید برنده شود: پسر و حواصیل
انیمه تازه ساخت "هایائو میازاکی" کارگردان افسانهای با نام بین المللی "پسر و حواصیل" یا "پسر و ماهیخوار" و با نام ژاپنی "چطور زندگی میکنی"؟ اولین فیلم میازاکی بود که در صدر باکس آفیس ایالات متحده قرار گرفت. "توشیو سوزوکی" بنیانگذار استودیو جیبوری به عنوان تهیه کننده در تیم تولید این اثر حضور داشته است. داستان فیلم که توسط میازاکی از رمان یوشینو گانزابورو به همین نام اقتباس شده حول محور نوجوانی به نام کوپرو و دفترچه یادداشت اش میباشد که عمویش به او داده است. این دفترچه به کوپرو اجازه میدهد تا اتفاقات جالبی را که در اطراف خود رخ میدهد ثبت کند و با سایر اعضای خانواده تعاملات جالب و موثری داشته باشد.
برنده خواهد شد: اسپایدرمن
در یک سال تعطیل برای دیزنی و پیکسار هیچ کس هرگز نمیدانست که چه اتفاقی ممکن است رخ دهد، اما دومین تزریق انرژی از طریق انتشار انیمیشنی تازه از مجموعه اسپایدرمن به ماشین مجموعه انیمیشنهای ابرقهرمانی نیرویی تازه بخشید.
باید برنده شود: منطقه مورد علاقه
با تماشای فیلم ساخته جاناتان گلیزر به نظر میرسد شاهد گسترش امکانات سینما خواهید بود.
برنده خواهد شد: روزهای عالی
به عنوان یک فیلم بریتانیایی منطقه مورد علاقه ممکن است به اندازه کافی بین المللی احساس نشود به خصوص برای رای دهندگانی که سلیقه آنان اغلب در این رشته ملایم است. در نتیجه، فیلم ژاپنی – آلمانی "روزهای عالی" به کارگردانی "ویم وندرس" بخت بالاتری برای برنده شدن دارد. این فیلم چهار داستان کوتاه را با هم ترکیب میکند و "کوجی یاکوشو" در نقش یک تمیز کننده توالت عمومی در آن به ایفای نقش میپردازد.
این فیلم در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در بخش اصلی نمایش داده شد و یاکوشو برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. هیرایاما به عنوان یک تمیزکننده توالت در توکیو کار میکند و به نظر میرسد که از زندگی ساده خود راضی باشد. او یک زندگی روزمره ساختاریافته را دنبال میکند و اوقات فراغت خود را به علاقه اش به موسیقی و کتاب اختصاص میدهد. هیرایاما هم چنین به درختان علاقه دارد و از آنها عکس میگیرد. بخش عمده گذشته او به تدریج از طریق مجموعهی از برخوردهای غیر منتظره آشکار میشود.