اقتصاد۲۴- سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: امسال ۲۰ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار از سوی سازمان پیش بینی و ذخیره شده و در صورت نیاز توزیع میشود.
ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و ایام نوروز اظهار کرد: تامین یک سری کالاها در تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، به طور مستقیم بر عهده سازمان تعاون روستایی کشور است. میوه شب عید که شامل سیب و پرتقال و البته خرما برای ماه مبارک رمضان میشود در حال پیگیری است.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: امسال ۲۰ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار پیش بینی شده تا مشکلی در مدیریت بازار به وجود نیاید؛ اما بخش اصلی کار در تأمین میوه شب عید با سازمان میادین میوه و تره بار تهران بوده و سازمان تعاونی روستایی در کنار آنها بازار را پشتیبانی میکند.
او ادامه داد: در کنار ذخیره ۲۰ هزار تنی سیب و پرتقال، بیش از ۲۰ هزار تن از سایر میوهها نیز ذخیره احتیاطی شدهاند، زیرا از سوی رئیس جمهوری تاکید شده قیمتها در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان نباید نوسان داشته باشد.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه این سازمان بیشتر تصمیم ساز است و نقش توزیع کنندگی در کمیته مربوط به تنظیم بازار ایام نوروز دارد، تصریح کرد: همکاری بین نهادها شکل گرفته و کنترل تعرفهها بین معاونتهای مربوطه در حال پیگیری است. کنترل قیمتها فقط در نقاط در حال توزیع کالاها نبوده و برای سراسر کشور اعمال میشود.
فصاحت با بیان اینکه ابزار تعرفه منجر به کنترل ۱۰۰ درصدی بازار کالاهای اساسی میشود، یادآور شد: امسال کمیته مربوط به تنظیم بازار شب عید از بخشهای خصوصی کمک گرفته و مدیریت بازار بر عهده بخش خصوصی است. سازمان تعاون روستایی هم از مدیریت درست آنها پشتیبانی میکند.
بیشتر بخوانید:اعلام قیمت روز میوه و سبزی در بازار + جدول
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره توزیع این محصولات از سوی سازمان تعاون روستایی، گفت: توسعه ذخیره شده سیب و پرتقال بستگی به شرایط بازار دارد؛ اگر نرخ این دو قلم روند افزایشی داشته باشد سازمان تعاون روستایی مبادرت به توزیع میکند. عرضه خرما ماه مبارک رمضان هم یک هفته پیش از آغاز این ماه خواهد بود.
تعرفه و تثبیت قیمت میوه و خرما
این مسئول دولتی درباره تعیین تعرفه ۵۰ درصدی صادرات خرما نیز عنوان کرد: جلسات متعددی برگزار شد رصد و پیگیری بازار با دو هدف انجام میشود؛ تولیدکننده متضرر نشود ضمن اینکه در حق مصرف کننده نیز نباید اجحاف شود. با تشکلهای بخش خصوصی مذاکره شد. برآورد جلسات این بود که نرخ خرما مضاعفی در حال افزایش است و ضرورت دارد برای تثبیت قیمتها در بازار، صادرات این محصول تعرفه ۵۰ درصدی داشته باشد.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان گفت: تعرفه ۵۰ درصدی صادرات خرما تا پایان خرداد اعمال میشود.