تاریخ انتشار: ۲۲:۲۸ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

سال تحویل کدام اماکن تاریخی بازند؟

مراسم تحویل سال نو در «تخت جمشید» و «حافظیه» برگزار می‌شود و درهای این دو مجموعه تاریخی از ساعت ۵:۳۰ صبح چهارشنبه اول فروردین‌ماه باز خواهد شد. تا کنون مکان تاریخی دیگری برای برگزاری مراسم تحویل سال نو اعلام نشده است.

اقتصاد۲۴- فاطمه داوری ـ مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ـ درباره مکان‌ها، محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی که قرار است مراسم تحویل سال در آنجا برگزار شود، گفت: با توجه به تقارن نوروز و رمضان و شرایط هر استان، این تصمیم به مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها واگذار شده است تا براساس امکانات و مخاطب، مکان‌هایی را درنظر بگیرند. تا کنون تخت جمشید و حافظیه برای برگزاری این مراسم از سوی استان فارس اعلام شده‌اند.

او یادآور شد: امسال لحظه تحویل سال با توجه به تقارن با ماه رمضان و لحظه سحر، شرایط ویژه‌ای دارد و استان‌ها پس از امکان‌سنجی و هماهنگی با نهاد‌های مربوطه، مکان‌هایی را به این منظور انتخاب می‌کنند.

داوری همچنین یادآور شد که براساس دستورالعمل نوروز، محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تعطیلات نوروز تا ساعت ۲۰ می‌توانند باز باشند، که البته این ساعت با درنظر گرفتن شرایط استان می‌تواند متفاوت باشد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی همچنین درباره حفاظت از اماکن تاریخی در نوروز با توجه خسارت‌ها و تخریب‌های سال‌های گذشته، اظهار کرد: نیرو‌های میراث فرهنگی و یگان حفاظت در نوروز تعطیل نیستند و مثل همیشه برای حفاظت از آثار و بنا‌های تاریخی تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

هادی میرزایی ـ مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با تاکید بر اینکه مراسم تحویل سال نو در هیچ یک از موزه‌ها و کاخ‌ها برگزار نمی‌شود، یادآور شد: ساعت کار این اماکن در تعطیلات نوروز مطابق با دستورالعمل ابلاغ‌شده، از ۹ صبح تا ۶ عصر خواهد بود و در روز‌های پنجشنبه و جمعه موزه‌ها تا ساعت ۲۰ باز هستند و در در مواقع استثنایی امکان تمدید تا دو ساعت پس از آن وجود دارد.

مدیرکل موزه‌ها همچنین توصیه کرد برای اطلاع دقیق‌تر از ساعت کاری هر مجموعه تاریخی، به وب‌سایت و یا صفحه آن‌ها در فضای مجازی مراجعه شود.

اداره کل موزه‌ها پیش‌تر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که موزه‌ها و اماکن تاریخی روز پس از شب قدر از ۱۰ صبح باز خواهند شد و تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی در روز ۱۳ فروردین، همزمان با روز طبیعت و سالگرد شهادت حضرت علی (ع) تعطیل هستند.


بیشتر بخوانید:  لحظه تحویل سال ۱۴۰۳


رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته است که با درنظر گرفتن ساعت تحویل سال نو، برای برگزاری این مراسم در اماکن تاریخی به جمع‌بندی نرسیده‌اند و این مراسم به جز در تخت جمشید و حافظیه، در هیچ‌یک از پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار نمی‌شود.

محمد ثابت اقلیدی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ـ نیز درباره اقدامات انجام‌شده برای برگزاری مراسم تحویل سال در تخت جمشید و حافظیه گفت: در استان فارس مراسم تحویل سال نو فقط در دو محوطه تاریخی حافظیه و تخت جمشید برگزار می‌شود. در‌های حافظیه از ساعت ۵:۳۰ صبح روز چهارشنبه اول فرودین‌ماه ۱۴۰۳ باز می‌شود و تا ساعت ۱۰ شب این مجموعه میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

به گفته ثابت اقلیدی، ورود به تخت جمشید نیز از ساعت ۵:۳۰ صبح روز چهارشنبه اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ امکان‌پذیر است. این مجموعه تا ساعت ۶ عصر باز خواهد بود و پس از حدود یک ساعت‌ونیم تعطیلی، از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برای اجرای مراسم نور و صدا در دو نوبت، دوباره باز می‌شود.

او تاکید کرد: به جز حافظیه و تخت جمشید، مراسم تحویل سال در مکان دیگری از این استان برگزار نمی‌شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بازدید از اماکن تاریخی استان فارس در تعطیلات نوروز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ خواهد بود، که احتمال تمدید این زمان در بعضی روز‌ها و با درنظر گرفتن شرایط، وجود دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر