تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳

جمع آوری کلاس‌های بالای ۳۵ دانش‌آموز در کشور

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد که طبق برنامه هفتم توسعه، تراکم کلاس‌های بالای ۳۵ نفر باید صفر شود.

اقتصاد۲۴- مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، یکی از اتفاقات جدی در حوزه نوسازی مدارس را تقارن سال ۱۴۰۲ با تدوین سند برنامه هفتم توسعه کشور دانست که افق پنج ساله توسعه حوزه آموزش و پرورش را در حوزه نوسازی روشن کرده است.

وی با بیان اینکه دربرنامه هفتم تکالیفی برای وزارت آموزش و پرورش مشخص شده است افزود: در حوزه نوسازی مدارس سرانه فضا‌های آموزشی تا پایان برنامه هفتم توسعه به عنوان یک شاخص از ۵.۲۸ متر مربع باید به ۶.۱ مترمربع برسد به عبارت دیگر باید حدود ۱۴ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور ساخته شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: طبق هدفگذاری صورت گرفته برای افزایش سرانه فضای آموزشی، تمرکز بر مناطقی خواهد بود که سرانه آن‌ها از سرانه متوسط کمتر است.

عبداللهی به وجود ۲۴۱ منطقه آموزشی در کشور اشاره کرد که سرانه آموزشی آن‌ها از متوسط کشور پایین‌تر و تراکم جمعیت دانش آموزی آنجا بالاتر از حد متوسط کشوری است و در این باره گفت: لذا جهت‌گیری‌های برنامه هفتم به سمت ارتقای سرانه این مناطق آموزشی و رسیدن آن‌ها به متوسط کشور است که سیاست اساسی در این موضوع، تعادل و توازن بخشی به حوزه توسعه سرانه فضا‌های آموزشی در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه هفتم توسعه کشور، حدود ۸۰ درصد از فضا‌های آموزشی فرسوده کشور باید با فضا‌های ایمن جایگزین شود؛ این در حالیست که حدود ۱۹ تا ۲۰ درصد مجموع فضا‌های آموزشی فرسوده است.


بیشتر بخوانید:آثار منفی کنکور سال‌ها باقی خواهد ماند


معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از شناسایی مدارس ۱۵ استان همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، تهران، فارس و... خبر داد که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند.

عبداللهی موضوع مهم دیگر را کاهش تراکم جمعیت دانش آموزان در کلاس‌های درس عنوان کرد که در سند تحول بنیادین این تراکم حدود ۲۵ نفر در نظر گرفته شده است. همچنین طبق برنامه هفتم توسعه، تراکم کلاس‌های بالای ۳۵ نفر باید صفر شود.

وی محقق شدن این برنامه‌ها را منوط به ساخت فضا، ایجاد تجهیزات و تامین منابع عنوان کرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، یکی از تغییرات اساسی که به عنوان نسل دوم مدرسه سازی در ایران از آن نام برده شده را ساخت فضا‌های آموزشی بزرگ مقیاس و محله محور عنوان کرد و افزود: ساخت ۲۰۰ فضای بزرگ مقیاس و محله محور در سطح کشور هدفگذاری شده که فضا‌هایی چند منظوره، خانواده محور است که مدرسه را با فضای پیرامون اجتماعی محله پیوند می‌زند که برنامه ریزی آن انجام، طراحی نقشه و فضاسازی برای این طرح نیز در حال انجام است تا در سال اول برنامه برش یک پنجمی آن با طراحی نقشه‌های تیپ و متناسب با فضا‌های اجتماعی در سطح جامعه اجرایی و عملیاتی شود.

پمعاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹۷۰ فضای آموزشی در کشور با حدود ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس تولید و تحویل داده شده است افزود: امیدواریم این ریل تولید در سطح کشور با کمک همکاران و سایر دستگاه‌های اجرایی محقق شود. شرکت‌های اجتماعی که مسئولیت اجتماعی دارند باید در ساخت و پشتیبانی فضا‌های دانش آموزشی کشور به کمک آموزش و پرورش بیایند تا آموزش و پرورشی پویا با نشاط و پرتحرک را داشته باشیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر