تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳

پژو ۲۰۷ i با موتور TU ۳؛ پیرمرد فرانسوی با موتور اسقاطی

ایران‌خودرو سال گذشته پژو ۲۰۷ i با موتور TU ۳ را روانه بازار کرد که پس از توقف تولید پژو ۲۰۶ تیپ دو می‌توانست جایگزین مناسبی برای این خودرو باشد. اما قیمت‌گذاری نه‌چندان جالب و نبود کوچک‌ترین تفاوت در قوای محرکه می‌تواند پاشنه‌آشیل محصول جدید ایران‌خودرو باشد.


اقتصاد۲۴- پژو ۲۰۷i از همان ابتدای معرفی در بازار خودرو ایران به عنوان فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ شناخته می‌شد که تفاوت چندانی از لحاظ ظاهری ندارد. شاید بتوان دلیل این موضوع را در تفاوت میان پژو ۲۰۷ تولیدشده در ایران و فرانسه دانست، زیرا پژو ۲۰۷ فرانسوی از لحاظ ابعاد و طراحی بدنه، تفاوت‌هایی با پژو ۲۰۶ دارد.

حال، اما ایران‌خودرو پژو ۲۰۷i را با موتور ضعیف‌تر TU۳ به تولید رسانده تا شاید از این طریق بتواند فروش ازدست‌رفته پژو ۲۰۶ تیپ دو را که سال ۱۴۰۱ توقف تولید خورد جبران کند.

مشخصات فنی

با انتشار خبر مربوط به تولید پژو ۲۰۷i با موتور TU۳، انتظار می‌رفت ایران‌خودرو همانند پیشرانه‌های TU۵ و EF۷، تغییراتی روی این پیشرانه اعمال و سپس اقدام به استفاده از آن روی خودرو کند؛ اما در کمال تعجب دقیقاً همان پیشرانه ۲۰ سال پیش را با اعمال برخی آپدیت‌های نرم‌افزاری روی پژو ۲۰۷ قرار داد.

این پیشرانه ۱.۴ لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است. پیشرانه ۲۰۷i می‌تواند ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با توجه به ابعاد و وزن خالص ۱۰۶۰ کیلوگرمی، ممکن است بسیاری از افراد، آن را برای استفاده شهری مناسب ببینند، اما باید گفت ایران‌خودرو برای ورود این خودرو به بازار، کمترین زحمتی به خود نداده تا مشخصات فنی پیشرانه فوق را اندکی بهبود ببخشد.


این پیشرانه در صورتی که به جای هشت سوپاپ از ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد می‌توانست ضمن مصرف سوخت کمتر، قدرت بالاتری در اختیار راننده قرار دهد؛ کمااینکه همین قدرت ۷۵ اسب بخاری هم به دلیل استفاده از استاندارد آلایندگی یورو پنج به صورت بسیار محدودتر بر سر چرخ‌ها احساس می‌شود.

در گذشته نیز به ایرادات پیشرانه TU۳ اشاره شده است که می‌توانید در گزارش «اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷ i با موتور TU ۳؟» در مورد آن بخوانید. اما به طور کلی علاوه بر لذت رانندگی ضعیف‌تری که این پیشرانه به راننده القا می‌کند، ضعف طراحی که در بخش واشر سرسیلندر پیشرانه وجود دارد می‌تواند در صورت بی‌دقتی به دمای موتور، بسوزد و یک هزینه تعمیر موتور روی دست مصرف‌کننده باقی بگذارد.


بیشتر بخوانید: معرفی تویوتا کرولای هیبرید در ایران


طراحی بیرونی و داخلی پژو ۲۰۷i با موتور TU۳

قسمت بیرونی پژو ۲۰۷i با موتور TU۳ تقریباً هیچ تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد و تنها تفاوت آن با تیپ‌های بالاتر را می‌توان در سقف فلزی خودرو و رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی مشاهده کرد. پیش از این پژو ۲۰۷i جزو معدود محصولات ایران‌خودرو به شمار می‌رفت که از رینگ‌های آلیاژی و ترمز‌های دیسکی عقب بهره می‌برد.

انتظار می‌رفت ایران خودرو قسمت داخل کابین این خودرو را با همان داشبورد پژو ۲۰۶ به تولید برساند تا از این طریق هزینه تولید را بیش از این کاهش دهد، اما این اتفاق نیفتاد و ایران‌خودرو داشبورد پژو ۲۰۶ را با موتور TU۵ روانه بازار کرد.

آپشن‌ها و امکانات ایمنی

پژو ۲۰۷i با موتور TU۳ قرار بود نسخه‌ای ارزان‌قیمت از ۲۰۷i باشد، بنابراین نمی‌توان انتظار بالایی در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی از این خودرو داشت. تیپ فوق به امکاناتی همچون دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، نمایشگر هفت‌اینچی، فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، آینه‌های برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و… مجهز است.

قیمت پژو ۲۰۷i با موتور TU۳

در زمان نگارش این گزارش، نرخ درِ کارخانه پژو ۲۰۷i با موتور TU۳ از سوی شورای رقابت حدود ۳۲۴ میلیون تومان تعیین شده است که احتمالاً در هفته‌های آینده تغییراتی داشته باشد. همچنین این خودرو با ۶۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که یک اختلاف ۳۶۱ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار دارد.

رقیب مستقیم این تیپ از پژو ۲۰۷i می‌تواند اطلس سایپا باشد، چراکه از لحاظ قیمت، مشخصات فنی و کلاس بدنه تقریباً در یک محدوده قرار می‌گیرند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر