تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
امید سرمایه داران به بورس تهران؛

بورس گاوی در روز‌های اردی‌بهشتی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل زیادی دست در دست هم داد که روز گذشته و بعد از گذشته دو هفته، بازار سرمایه یک جهش خوب را تجربه کرد؛ این در حالی است که فروکش کردن تنش‌های منطقه، رشد قیمتی بازار‌های جهانی و حتی برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان باعث رشد این چنینی بورس در اولین روز اردیبهشت شده است.


اقتصاد۲۴- بهنام صمدی، کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، به تشریح احوال این روز‌های بازار سرمایه پرداخت و گفت: دقیقا از اردیبهشت سال گذشته بود که بازار نزولی را شاهد بودیم؛ به طوری که هیچ خبری نیز نتوانست بازار را آن‌طور که باید به حرکت درآورد.

وی افزود: از طرف دیگر، بازار‌های موازی نظیر سکه و طلا، خودرو و حتی مسکن در این بازه یک ساله، رشد‌های قابل قبولی را ثبت کردند؛ اما این بازار سرمایه بود که همچنان درگیر اخبار منفی و هیجانات بوده و نه تنها بازدهی ثبت نکرده؛ بلکه سرمایه سهامداران نیز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال ۱۴۰۳ با هجوم اخبار مثبت و تاثیرگذار برای بورس آغاز شد؛ به این معنا که رشد قیمت‌های کامودیتی‌ها، شایعات کاهش فاصله نرخ ارز نیما با دلار آزاد، کاهش تنش‎‌های منطقه و حتی جلسه مجلس پیرامون اصلاح بند س تبصره ۶ همه و همه سبب شد تا شاخص کل بیش از ۷۰ هزار واحد افزایش یابد؛ عددی که نوید روز‌های مثبت را می‌دهد.


بیشتر بخوانید: عوامل موثر در صعود پایدار بورس


صمدی در خصوص ترس از شکل‌گیری بازار گاوی و اتفاقات مشابه مرداد ۱۳۹۹ نیز گفت: شرایط بازار کاملا عوض شده است؛ اولا همان‌طور که اشاره شد، بورس نسبت به سایر بازار‌ها عقب مانده و درصدد برطرف کردن آن‌ها قدم برمی‌دارد؛ ثانیا بازار سرمایه با بمباران اخباری که بنیاد شرکت‌ها را نیز بهبود خواهد داد، مواجه شده و ثالثا وجود صندوق‌ها و بازارگردان‌ها باعث می‌شود که بازار گاوی برای بورس متصور نباشیم.

وی اظهار داشت: این مثبت امروز شاخص‌های بورسی تدوام خواهد داشت و به نظر می‌رسد اردیبهشت ماه، ماه بورسی‌ها باشد.

بهنام صمدی در آخر گفت: رشد خزنده قیمت‌های جهانی اثر خود را بلافاصله در رینگ بورس گذاشت و اگر کاهش فاصله نرخ نیما با دلار آزاد نیز اتفاق بیفتد، محرک بسیار قوی برای صادرات محور‌ها و به دنبال آن کل بورس خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر