تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

سانتافه ۲۰۲۴؛ خودرو کره‌ای در نمایشگاه پکن + عکس

عملا کسی باور نمی‌کرد که هیوندای تن به چنین ریسکی بدهد و چنین خودروئی را روانه بازار کند. شاید هم عده زیادی این رندر‌ها را از واقعیت بسیار فاصله دار می‌دیدند.


اقتصاد۲۴- یکی از پرحاشیه‌ترین خودرو‌های جهان مهمان نمایشگاه بین المللی خودرو پکن است. نسل جدید سانتافه که از زمان معرفی تا کنون همچنان کانون نقد کارشناسان حوزه خودرو قرار دارد.

همه چیز از رندر‌های یک وب سایت بسیار مطرح در اواخر مهر ماه سال ۱۴۰۱ شروع شد (اینجا)، رندر‌هایی از نسل جدید سانتافه در فضای مجازی منتشر شد که هیچ ارتباطی با دو نسل قبلی آن نداشت. یک شاسی بلند ۱۰۰ درصد جعبه‌ای که چالشی‌ترین قسمت آن مربوط به پروفایل عقبش می‌شد.

در آن زمان عملا کسی باور نمی‌کرد که هیوندای تن به چنین ریسکی بدهد و چنین خودروئی را روانه بازار کند. شاید هم عده زیادی این رندر‌ها را از واقعیت بسیار فاصله دار می‌دیدند. اما همانطور که اشاره شد، سابقه بسیار موفق مرجع نشر دهنده این رندر‌ها در پیش بینی محصولات آینده صنعت خودرو، موجب شده بود تا منتقدان از همان زمان نقد‌های تند و آتشین خود را آغاز کنند.

حدودا ۸ ماه پس از انتشار رندرها، هیوندای تصاویر رسمی سانتافه جدید را منتشر کرد. رویکرد جسورانه کره ای‌ها از جمله موارد خاص صنعت خودرو محسوب می‌شود. تغییر زبان طراحی یک برند عملا کار آسانی نیست و ریسک بالائی را همراه دارد، اما به هرترتیب کره ای‌ها این ریسک را به جان خریده بودند.

در نمایشگاه خودرو پکن نیز که مجموعه‌ای از خودرو‌های روز و آینده نگر دنیا حضور دارند و شاهد دلبری‌های خطوط و زوایای چشم نواز در قالب پکیج طراحی صنعتی هستیم، هیوندای، سانتافه ۲۰۲۴ را پیش روی مخاطبان قرار داده است!

سانتافه ۲۰۲۴ در بازار آمریکا و صرفا تریم‌های بنزینی از ۳۵۳۴۵ دلاردر تریم SE قیمت می‌خورد. تغییرات آپشن در تریم‌های SEL، XRT، Limited و Calligraphy بالا می‌رود. به ترتیب اشاره، قیمت سانتافه جدید ۳۷۸۴۵، ۴۱۹۹۵، ۴۴۷۴۵ و ۴۷۸۹۵ دلار است.

گروهی که پیرو کمینه گرائی هستند سانتافه جدید را یک رویکرد موفق به سبک مذکور می‌دانند و حتی آن را تحسین نیز می‌کنند. به هر ترتیب حاصل کار نه به اندازه نقد‌های آتشین ضعیف و بدترکیب است و نه چنان دلرباست که آن را پرچمدار مینیمالیسم خودروئی بدانیم.

سانتافه ۲۰۲۴ از منظر ابعاد برابر با ۴۸۳۱ میلیمتر در طول، ۱۹۰۰ میلیمتر در عرض، ۱۷۲۰ میلیمتر در ارتفاع و ۲۸۱۴ میلیمتر در فاصله بین محور‌ها توسعه یافته است. رینگ‌های آلومینیومی نیز در اندازه ۲۱ اینچی ارائه می‌شوند.

با توجه به شرایط طراحی و مخصوصا ارتفاع زیاد ستون آخر، فضای بار قابل توجهی در اختیار مالک خودرو قرار دارد که با تغییر حالت صندلی ردیف آخر (سوم) بیشتر هم می‌شود. به قول یکی از نویسندگان مطالب خودرو، این سانتافه خوراک اسباب کشی است!


بیشتر بخوانید: چرا واردات خودروی کارکرده به سرانجام نرسید؟


سری به نیروگاه این حاشیه ساز کره‌ای بزنیم:

برای تمام تریم‌های بنزینی سانتافه ۲۰۲۴ از تپنده ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با ۲۷۷ اسب بخار خروجی و گشتاور ۴۲۲ نیوتن متر استفاده شده است. سامانه تمام چرخ محرک فقط در حالت آپشن ارائه می‌شود.

وظیفه انتقال نیرو نیز عهده یک جعبه دنده ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک است.

در رابطه با بحث فنی اگر بسیار کوتاه و مختصر بخواهیم نظری را مطرح کنیم باید بگوئیم این پیشرانه نفس بسیار خوبی دارد و به خوبی سانتافه ۲۰۰۳ کیلوگرم را جا به جا می‌کند، اما نقطه تاریک ماجرا به سیستم تعلیق و هندلیگ آن مربوط می‌شود که البته با توجه به نوع طراحی و ضرایب مربوط به علم ائروداینامیک دور از انتظار هم نبوده است.

شاخص صفر تا ۹۶ کیلومتر برای تریم مجهز به سامانه تمام چرخ محرک Calligraphy برابر با ۶.۳ ثانیه محاسبه شده است.

شاخص یدک کشی ۲۰۴۱ کیلوگرم است که برای مشتریان ماجراجو با انتخاب تریم اکس آر تی و سفارش پکیج مرتبط با آن در حالت آپشن، افزایش خواهد داشت.

شاخص مصرف سوخت سانتافه جدید در نسخه محور جلو برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر ۱۱.۸ لیتر و در بزرگراه ۸.۱ لیتر است. حضور آپشن تمام چرخ محرک، میزان مصرف در بزرگراه را به ۸.۴ لیتر افزایش می‌دهد.

تریم آفرودی اکس آر تی در این آمار شرایط بدتری دارد، زیرا در شهر ۱۲.۴ لیتر و در بزرگراه ۹ لیتر مصرف می‌کند.

تریم دیگر ۱.۶ لیتری توربوشارژ هیبرید است که مجموعا ۲۲۶ اسب بخار خروجی دارد. این مدل به ۹.۵ ثانیه نیاز دارد تا از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. این تریم با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ارائه می‌شود و سامانه تمام چرخ محرک نیز در وضعیت فعال قرار دارد.

کابین سانتافه جدید کاملا با شرایط طراحی بدنه هماهنگ شده و البته محیط جالبی را شکل داده است. اینجا امتداد اکثر خطوط تند و تیز هستند و کمترین میزان خمیدگی را شاهد هستیم.

سه ردیف صندلی، دو پد شارژ بی سیم در کنسول میانی، گرم کن صندلی ردیف جلو، وای فای هات اسپات، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعات کیلومتر و تنظیمات سیستم سرگرمی در قابی یکپارچه، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، پورت تایپ-سی، محفظه میکروب زدایی اشیا یو وی-سی و... از جمله امکانات کابین هستند.

در بحث ایمنی نیز با مجموعه‌ای کامل روبرو هستیم که راننده را همراهی می‌کنند. مواردی مانند: کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری، سنسور‌های هشدار برخورد و...

منبع: عصر ایران
ارسال نظر