تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و آپشنال دنا، نخستین بار در سال ۱۳۹۵ معرفی و به بازار عرضه شد. نسخه توربو دنده‌ای این خودرو هم از سال ۱۳۹۷ به بازار آمد که علاوه بر پیشرانه توربو، با تفاوت‌های ظاهری و داخلی مثل استفاده از رینگ ۱۶ اینچی ۵ پیچ، لیور دنده جدید، موکت کف با نشان Turbo و فرمان چرمی با دوخت قرمز از برادر خود متمایز می‌شد.

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: دنا پلاس توربو اتوماتیک جزو معدود خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی با گیربکس اتوماتیک به حساب می‌آید و در روز‌هایی که خودرو‌های اتوماتیک محبوب شده‌اند، می‌تواند انتخاب بسیاری از افراد باشد. 

دنا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و آپشنال دنا، نخستین بار در سال ۱۳۹۵ معرفی و به بازار عرضه شد. نسخه توربو دنده‌ای این خودرو هم از سال ۱۳۹۷ به بازار آمد که علاوه بر پیشرانه توربو، با تفاوت‌های ظاهری و داخلی مثل استفاده از رینگ ۱۶ اینچی ۵ پیچ، لیور دنده جدید، موکت کف با نشان Turbo و فرمان چرمی با دوخت قرمز از برادر خود متمایز می‌شد. 

بالاخره در سال ۱۳۹۹ هم نوبت به عرضه دنا پلاس توربو اتوماتیک رسید تا خانواده این سدان ملی ایران خودرو کامل‌تر از همیشه شود. دنا پلاس اتوماتیک به‌جز نشان ۶AT روی گلگیر جلو سمت راننده، هیچ تفاوت ظاهری با نسخه توربو دنده‌ای ندارد.

مزایای دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی نسبتاً به‌روز

هرچند دنا پلاس اتوماتیک از نظر رعایت تناسب در طراحی، نمره خیلی بالایی نمی‌گیرد، اما مواردی مثل خطوط برجسته بدنه، شیشه‌های جانبی کوچک، استفاده منطقی از کروم و گرافیک جذاب چراغ‌ها باعث شده است تا طراحی این خودرو نسبت به بسیاری از خودرو‌های داخلی و با توجه به قیمت دناپلاس توربو اتوماتیک در بازار، به‌روزتر و عامه‌پسندتر باشد.

کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک هم که با نیم‌نگاهی به کابین نسل ششم هیوندای سوناتا YF طراحی شده است، نمایی جذاب و تاحدودی لوکس دارد.

عملکرد فنی معقول

وقتی خودرویی پسوند توربو را یدک می‌کشد، ناخودآگاه سطح توقع‌ها نسبت به عملکرد فنی خود را بالا می‌برد. خوش‌بختانه دناپلاس توربو اتومات هم این سطح توقع را به‌خوبی پاسخ می‌دهد و هرچند نمی‌توانیم آن را خودرویی تندوتیز و اسپرت محسوب کنیم، اما در مقام یک سدان خانوادگی، عملکرد فنی خوبی دارد و در سبقت‌گیری‌ها و سربالایی‌های معمول دست راننده خود را در پوست گردو نمی‌گذارد.

ناگفته نماند که گیربکس دنا پلاس توربو اتومات هم عملکرد بسیار خوب و بدون تقه‌ای دارد و با هماهنگی مناسب خود با پیشرانه، به شتاب‌گیری خوب این خودرو کمک می‌کند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه EF۷ توربو با کد EF۷ TC بهره می‌گیرد. موتور دنا پلاس توربو قادر است حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر را تولید و روانه محور جلو این خودرو کند. 

گیربکس دنا پلاس توربو اتومات هم یک نسخه ۶ سرعته اتوماتیک با فناوری هیوندای پاورتِک (HPT) کُره جنوبی است که البته در شرکت چینی DAE ساخته می‌شود. 

مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتومات در سیکل ترکیبی برابر با ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر است. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت این اسب تیزپای ایران خودرو هم به‌ترتیب برابر با ۱۰.۵ ثانیه و ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است.

ویژگی‌های ایمنی

در بخش ویژگی‌های ایمنی، دنا پلاس آپشنال مجهز به سیستم‌های کنترل پایداری، پایش فشار باد تایر و وضعیت دنده است. برای پشتیبانی دنا پلاس آپشنال از استاندارد‌های عابر پیاده بخش پایینی سپر جلو اصلاحاتی را تجربه کرده و ساختار کاپوت خودرو برای برخورد احتمالی با عابر پیاده ارتقا پیدا کرده است.

آپشن‌های قابل قبول

خوشبختانه دنا پلاس توربو هم در نسخه دنده‌ای و هم اتوماتیک، از تیغ حذف آپشن ایران خودرو جان سالم به‌در برده و تنها در یک تیپ فول‌آپشن عرضه شده است. از جمله مهم‌ترین موارد در لیست آپشن‌های دنا پلاس توربو اتومات می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: 

کروز کنترل، سانروف، مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ خوشامدگویی، چراغ بدرقه، ترمز ABS+EBD، چهار ایربگ، کات شدن غربیلک فرمان، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، آینه وسط الکتروکرومیک، برف پاک کن‌های ژله‌ای شیشه جلو و…

تنها تفاوت آپشنی این نسخه نسبت به دنا پلاس توربو دنده‌ای هم در بهره‌مندی از فرمان برقی خلاصه می‌شود.
 
استهلاک منطقی

دنا پلاس توربو به‌ لطف بهبود سیستم خنک‌کاری هوای توربوشارژر، مشکلات فنی سورن توربو را ندارد و استهلاک قابل‌قبولی را نشان می‌دهد.

در ضمن دنا پلاس اتوماتیک نسبت به بسیاری از خودرو‌های چینی توربو، با شرایط آب و هوا و بنزین ایران سازگارتر است. 

البته با همه این اوصاف، بهتر است تا حد امکان مواردی مثل استفاده از بنزین سوپر، انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای و عدم خاموش‌کردن بلافاصله پیشرانه بعد از رانندگی‌های پرفشار از سوی مالک رعایت شود.

معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک

کابین نه‌چندان جادار

پلت فرم دنا پلاس اتوماتیک با خودرو‌هایی مثل سمند و پژو پارس یکسان است، اما نحوه طراحی داشبورد، رودری‌ها و اضافه‌شدن سانروف به سقف باعث شده است تا فضای پا و سر در این خودرو نسبت به بسیاری از سدان‌های هم‌رده، کوچک‌تر شود و برخی افراد قدبلند نتوانند چندان راحت در کابین دنا پلاس اتوماتیک بنشینند. این موضوع برای یک سدان متوسط که با هدف استفاده‌های خانوادگی تولید شده است، یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

تنظیم صندلی‌های برقی

هرچند وجود صندلی‌های برقی در لیست آپشن‌های دنا پلاس توربو اتومات یک نکته جذاب محسوب می‌شود، اما نحوه تنظیم این صندلی‌های برقی تاحدودی عجیب است. تنظیم این صندلی‌ها در زمان بسته‌بودن سوئیچ امکان‌پذیر نیست که می‌تواند برای مواقعی که دو راننده به‌صورت متناوب از خودرو استفاده می‌کنند، مشکل‌ساز باشد. 

نکته دیگر، فاصله اندک دکمه‌های تنظیم صندلی تا درب خودرو است که استفاده از این دکمه‌ها را در مواقع بسته‌بودن درب خیلی سخت می‌کند.

عدم تجهیز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

خیلی خوب است که دنا پلاس توربو اتوماتیک با ترمز‌های دیسکی محور عقب و ۴ ایربگ تولید می‌شود، اما بهتر بود که شرکت ایران خودرو از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) هم برای خودرویی با این قیمت استفاده می‌کرد. چراکه گشتاور نسبتاً بالای پیشرانه و ساختار ساده سیستم تعلیق عقب باعث می‌شود گاهی قسمت عقبی خودرو در پیچ‌های تند تمایل به انحراف داشته باشد.

عملکرد فنی موتور

قدرت: ۱۵۰ اسب‌بخار
گشتاور: ۲۱۵ نیوتن‌متر
شتاب: ۱۰ ثانیه
سرعت: ۲۰۵ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی: ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر

مشخصات فنی

محور محرک: دیفرانسیل جلو
پیشرانه: ۴ سیلندر توربوشارژ EF۷
حجم موتور: ۱.۷ لیتر

ابعاد و اندازه‌ها

نوع بدنه: سدان جمع و جور
نوع شاسی: یکپارچه
طول: ۴۵۵۹ میلی‌متر
عرض: ۱۷۲۰ میلی‌متر
ارتفاع: ۱۴۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری: ۲۶۷۱ میلی‌متر
وزن: ۱۲۶۲ کیلوگرم
حجم باک: ۶۰ لیتر
چرخ جلو: ۲۰۵/۵۰R۱۶
چرخ عقب: ۲۰۵/۵۰R۱۶

امکانات و آپشن‌ها

فرمان کمکی برقی
سانروف
صندلی‌های جلوی برقی
کروز کنترل
۴ کیسه هوا
ترمز‌های دیسکی جلو و عقب
رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی جدید
دوربین و سنسور پارک عقب
تهویه اتوماتیک
آینه‌های تاشو برقی
رهیاب ماهواره‌ای
نمایشگر لمسی
چراغ روشنایی روز
ترمز ABS، EBD و BA
 
وضعیت سطح کیفی از نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

بر اساس آخرین گزارش ارزشیابی کیفی خودرو که ماهیانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود، سطح کیفی دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ در اسفند سال گذشته، ۵ ستاره کیفی است و این میزان تاکنون تغییری نداشته است.

ارسال نظر