اقتصاد ۲۴- بحث واردات خودرو همچنان در دولت به عنوان یک معضل جدی مطرح است تا حدی که به دلیل فشار برخی سیاسیون هرزگاه این طرح قانونی بازنگری و در برخی موارد به اصلاح میرسد، اما همچنان در برابر خروج ارز و واردات خودرو مقاومتها ادامه دارد.
بالاخره بعد از جنجالهای بسیار مجلس شورای اسلامی با واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور موافقت کرد. بعد از تصویب این طرح، کارشناسان زیادی درباره این تصمیم مجلس به بحث نشستند. عدهای از مردم هم خرید ماشین را به تعویق انداختهاند. آنها منتظر دیدن نتایج طرح بر بازار خودرو هستند. به راستی تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو به چه صورت است؟ با توجه به آییننامه ابلاغی دولت، آیا تأثیر واردات خودرو در بازار قابل توجه خواهد بود؟
در همین رابطه امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت:واردات خودروی دست دوم و کارکرده، یکی از موضوعات چالشی در چند ماه اخیر بوده است. دولت به عنوان یکی از سیاستهای کنترلی در بازار خودرو، قصد دارد واردات خودروی کارکرده خارجی را آزاد کند و این مساله با مخالفتهای جدی همراه بود که نهایتا در هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید.
به گفته کاکایی، مسئله اصلی ما قیمت خودرو نیست؛ اینکه ما بخواهیم با صرف منابع ارزی خودرو وارد کنیم تا قیمتها متعادل شود، اما اگر با خرج کردن این منابع، قیمت ارز بالا رود واردات ما چه ارزشی دارد. همه ما میدانیم که با افزایش قیمت ارز، نه فقط قیمت خودرو بلکه نرخ تمام اجناس افزایش مییابد.
بیشتر بخوانید: خواب جدید دولت برای ساماندهی صنعت خودرو/ افسار قیمتگذاری به دست خودروسازان خواهد افتاد؟
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: اینکه قیمت خودرو در این زمان چقدر است در درجه اهمیت پایینتر نسبت به کل اقتصاد است. ما به افراط و تفریط عادت کردهایم؛ یعنی از طرفی دنبال خودروهای برقی هستیم که در شرایط فعلی ما راه حلی لوکس به حساب میآیند و از طرف دیگر برای حل مشکل بازار خودرو سراغ خودروهای دست دوم میرویم؛ این سیاستهای عجیب اقتصادی باید پایان یابد.
کاکایی تاکید کرد: مشکل حال حاضر مملکت خودرو نیست. زمانی که شما میگویید مشکل قیمت خودرو حل نشده است، این سوال مطرح میشود که آیا مشکل قیمت گوشت و مسکن و هزینه تحصیل حل شده است؟ تمام این مشکلات به کاهش ارزش ریال برمیگردد و این موضوع مسئله اصلی کشور ما است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر فعالیت اقتصادی که انجام میشود را باید اینگونه نگریست که تاثیر آن بر کل اقتصاد چگونه است؛ اگر ارز به میزان کافی وجود داشته باشد نه خودرو بلکه همه چیز را میتوانیم وارد کنیم.
مشکلی به نام ارز چند نرخی
کاکایی گفت: دیگر مسئلهای که با آن مواجه هستیم، مسئله چند نرخی بودن ارز است. دولتمردان نیز منکر قیمت ارز در بازار آزاد هستند، اما به هر جهت این موضوعات بر روی معاملات اقتصادی تاثیر دارد. اگر قرار شود که خودرو با قیمت دلار نیمایی وارد شود، یارانه آن از جیب چه کسی پرداخت شده است تا شخص دیگری ماشین خارجی سوار شود.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: مشکل ما این است که در صنعت خودرو داریم ضعیف برخورد میکنیم و به جای راه حل برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، مردم را به جایی رسانده ایم که به جای خودروی ملی منتظر خودروی وارداتی دست دوم هستند که در جای دیگری اسقاطی محسوب میشود.
خودروسازان داخلی قادر به تولید اتوبوس شهری هستند؟
این کارشناس صنعت خودرو گفت: فشل بودن سیستم حمل و نقل عمومی ما هم در راستای همین برخورد ساده انگارانه با موضوع خودرو غیر قابل انکار شده است؛ اما در برخوردی عجیبتر در شرایطی که یکی از خودروسازان داخلی ما قادر به تولید اتوبوس شهری است، مسئولان به واردات اتوبوس رو آورده اند.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت: برای مدتهای طولانی شهرداریها به دلیل ایتکه بودجه کافی نداشتند، اتوبوس جدیدی از خودروسازان خریداری نمیکردند، اما به محض اینکه سفارشی رسید این خط تولید دوباره فعال شد. حالا باید بپذیریم که مدت زمانی برای به نتیجه رسیدن تولید بهروز در این خط تولید لازم است.
کاکایی اظهار کرد: چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی طبیعی است که با وعده تحویل چند ماهه، احتیاج ما را تحریک کند و پیشنهادهای وسوسه انگیزی بدهد، اما اگر رابطه خوبی با این کشور داریم میتوان از آنجا تکنولوژی تسریع در تولید و بروز رسانی خط تولید کشور خودمان را بیاوریم نه اتوبوس آمادهای که صرفا ارزبری دارد و موجب وابستگی فنی ما میشود.