تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مصائب تخت جمشید؛ تراژدی بنایی تاریخی در بحران فرونشست و قارچ زدگی + ویدیو

تخت جمشید را قارچ گرفت؛ این تازه‌ترین خبری است که روزنامه فرهیختگان از این بنای تاریخی منتشر کرده است. گویا نزدیک به ۵۰۰ گونه گلسنگ در حال رویش روی بنا‌های تاریخی ایران مشاهده شده است که تأثیر فرسایشی زیادی بر سطح بنا‌های باستانی دارند. اما این اولین بار نیست که مجموعه پاسارگاد تحت خطرهای این‌چنینی قرار می‌گیرد.

اقتصاد۲۴-در حالی که در سراسر دنیا، برای رسیدگی به آثار تاریخی و جذب توریست به منظور شناساندن پیشینه خود به جهانیان، میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کنند حریمِ میراثی جهانی، چون پاسارگاد، یک روز مقصد کارخانه ترشی سازی و رُب گوجه فرنگی می‌شود و روز دیگر، گاوداری و پاسگاه! در دولت سیزدهم نیز وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به جای دغدغه توریستی برای کشاورزی نسخه تجویز کرده و گفته که مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند و باید قوانین حریم‌ها انقباض پیدا کند!

شهر شیراز به دلیل موقعیت برجسته فرهنگی، تاریخی، ادبی و هنری در شرایط رقابتی قرار دارد و ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز توریستی ایران در سطح بین المللی را داراست.

برای مثال اگر در نزدیکی تخت جمشید هتلی با معماری شبیه به آن حتی با هزینه دو میلیارد دلار نیز ساخته می‌شد، با تبلیغات به جا برای جذب توریست احتمالا می‌توانست در کمترین حالت سه برابر و در بیشترین حالت حدود ده برابر بازگشت سرمایه داشته باشد. 


بیشتر بخوانید:ترک‌خوردگی‌های عجیب نقش جهان و تخت جمشید


فرودگاه، سینمای روباز، کارگاه‌های ساخت و فروش یادگاری‌های پاسارگاد نیز هرکدام جدا از بار مالی می‌توانست اشتغالزایی کند. جذب درصد کوچکی از این گردش مالی توریستی می‌توانست به اندازه کل فروش سالیانه نفت کشور تنها برای شهر شیراز درآمدزایی داشته باشد، برای شهری که میراث فخرآفرین ایرانیان در قلب آن آرام گرفته است‌...

منبع: امتداد

ارسال نظر