تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳

بازار تجارت الکترونیک عربستان به ۴۴ میلیارد دلار خواهد رسید

تقویت بازار تجارت الکترونیک عربستان یکی از اهداف کلیدی این کشور است که از چشم‌انداز 2030 آن پیروی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که این بخش سالانه 13.5 درصد رشد داشته باشد و از میانگین جهانی 11.2 درصد فراتر برود.

اقتصاد۲۴- عربستان سعودی در تلاش است تا فضای سرمایه‌گذاری خود را برای تجارت الکترونیکی بهبود بخشد. هدف این کشور جذب شرکت‌های داخلی و بین‌المللی بیشتر برای استفاده از این بازار به سرعت در حال رشد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴ میلیارد دلار برسد.

توانمندسازی بخش خصوصی

تقویت بخش تجارت الکترونیک یکی از اهداف کلیدی برنامه «تحول ملی» است که از چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان پیروی می‌کند.

این حرکت برای تقویت اقتصاد پادشاهی سعودی حیاتی است، چرا که این کشور در بین ۱۰ کشور برتر در حال رشد در حوزه تجارت الکترونیک قرار دارد. این برنامه نقش مهمی در توانمندسازی بخش خصوصی و بهبود کارایی دولت برای پیشبرد تحول کشور و دستیابی به اهداف چشم‌انداز ایفا می‌کند.

ایجاد فضای رقابتی

کارشناسان بر اهمیت تجارت الکترونیک برای شرکت‌های بزرگ چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی تأکید می‌کنند، چراکه آن‌ها به طور فزاینده‌ای برای گسترش تجارت خود به پلتفرم‌های آنلاین روی می‌آورند. عربستان سعودی با استفاده از فناوری‌های جدید، برای شرکت‌های داخلی و خارجی فضایی رقابتی ایجاد می‌کند که به این بازار انرژی می‌بخشد.

پیش‌بینی رشد نمایی

محمد بن دلیم القحطانی، تحلیلگر اقتصادی و دانشگاهی در دانشگاه ملک فیصل، برای بخش تجارت الکترونیک عربستان سعودی، رشدی سالانه ۱۳.۵ درصدی پیش‌بینی می‌کند که از میانگین جهانی ۱۱.۲ درصد فراتر می‌رود. او انتظار دارد این بخش که در حال حاضر ۲۱ میلیارد دلار ارزش دارد تا سال ۲۰۲۷ از ۳۰ میلیارد دلار فراتر رود و تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۴۴ میلیارد دلار برسد.


بیشتر بخوانید:رقابت پنهان عربستان سعودی و امارات؛ از تقویت قدرت نرم تا نزاع بر سر جذب سرمایه گذاری خارجی


استفاده از مزایای استراتژیک

القحطانی بر تمرکز عربستان سعودی بر زیرساخت‌های دیجیتال و تجارت الکترونیک و استفاده از موقعیت استراتژیک این کشور تأکید کرد. وی به اهمیت گسترش تجارت الکترونیک و بانکداری دیجیتال اشاره و پیشنهاد کرد شعب بانک‌های بزرگ داخلی بین‌المللی شوند. القحطانی همچنین بر تلاش‌های جهانی به رهبری کشور‌های G۲۰ مانند عربستان سعودی برای رسیدگی به چالش‌های تجارت الکترونیک و تضمین امنیت سایبری و مالی تأکید کرد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر