تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
تغییرات چراغ خاموش ارز ترجیحی

خداحافظی رسمی بانک مرکزی با دلار ۴۲۰۰تومانی + عکس

بانک مرکزی به صورت چراغ خاموش نرخ دلار را روی سایت خود پس از ۶سال از ۴۲۰۰ تومان به ۳۷هزار تومان تغییر داد.

اقتصاد ۲۴- همزمان با اوج‌گیری التهابات ارزی در سال ۹۷، دولت دوازدهم در راستای مدیریت بازار ارز، نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار تعیین کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی به صورت رسمی اعلام کرد که نرخ مورد قبول بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان است. پس از آن روی سایت بانک مرکزی به مدت شش سال نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان درج شده بود.

درحالی که در دولت دوازدهم قیمت دلار در بازار آزاد تا کانال ۳۰ هزار تومان هم رفت، اما نرخ مصوب دلار از نظر دولت همان ۴۲۰۰ تومان بود و ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت روحانی به دولت رییسی رسید.

همزمان با تصمیم دولت سیزدهم برای جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی برای برخی کالا، بانک مرکزی اعلام کرد که فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ها اجرایی می‌شود و از این پس خانوار ایرانی یارانه خود را به جای تخصیص به گروه‌های کالایی به صورت نقدی دریافت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی روند نرخ ارز تا زمان انتخابات ریاست جمهوری


 حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از آن زمان آغاز شد، اما همچنان روی سایت بانک مرکزی قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان درج شده بود. در چند وقت اخیر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی با انتقاد از ادامه روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی معتقد بودند که این روند فضای رانتی را در اقتصاد کشور بیشتر می‌کند.

طی روز‌های اخیر که تنور انتخابات در کشور داغ شده و دولت سیزدهم روز‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، بانک مرکزی به صورت چراغ خاموش قیمت دلار را روی سایت خود از ۴۲۰۰ تومان به ۳۷ هزار تومان تغییر داده است.

تصویر زیر، تغییر قیمت دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۳۷ هزار تومان را روی سایت بانک مرکزی نشان می‌دهد.

منبع: اکونگار

ارسال نظر