الهام جوادی ، اقتصاد۲۴- تولید اولین مدل فولکس واگن بیتل به دستور آدولف هیتلر و طراحی فردیناند پورشه آغاز شد. دولت آلمان در آن دوره میخواست خودرویی مقرون به صرفه تولید کند که خانوادهها بتوانند به راحتی آن را خریداری کنند و به راحتی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و از شیب ۱۷ درجه بالا برود. وظیفه تولید و توسعه این وسیله نقلیه به فردیناند پورشه واگذار شد.
آقای پورشه پس از تحقیق فراوان توانست رضایت دولت آلمان برای تولید اولین فولکس واگن با نام Wagen Volk جلب کند. به این ترتیب فولکس واگن رسماً در ۲۵ می ۱۹۳۷ تأسیس شد و اولین مدل آن در سال ۱۹۳۸ معرفی شد و تولید آزمایشی آن آغاز شد. این خودرو با سقف گنبدی شکل، گلگیرهای برآمده و شیشه عقب دو تکه کاملاً متفاوت بود و توانست به زودی در دل خانوادهها جایی برای خود باز کند. تا جایی که در دهه ۱۹۵۰ بیتل به یکی از پرفروشترین خودروها در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شد.
فولکس واگن بیتل کلاسیک در سال ۲۰۰۳ در مکزیک به تولید خود پایان داد.
مدلها و نسخهها
طی سالهای مختلف، بیتل با تغییرات مختلفی در طراحی و امکانات مواجه شد، اما طراحی کلی آن تقریباً بدون تغییر باقی ماند. در دهه ۱۹۹۰، فولکس واگن مدل جدیدی به نام "نیو بیتل" معرفی کرد که طراحی مدرنی داشت، اما همچنان الهامگرفته از بیتل کلاسیک بود.
بیشتر بخوانید: معرفی خودروی لوسید ایر ۲۰۲۴؛ چشمگیر و فوقالعاده
اهمیت فرهنگی بیتل
فولکس واگن بیتل نه تنها به دلیل موفقیتهای تجاری خود بلکه به دلیل تأثیر فرهنگیاش نیز شناخته شده است. این خودرو در فیلمها، کتابها و موسیقیهای مختلف به عنوان نمادی از آزادی و استقلال ظاهر شده است.
پرفروشترین مدل دنیا
بیتل با بیش از ۲۱ میلیون دستگاه تولیدی، یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ محسوب میشود. تولید آن در کشورهای مختلفی از جمله آلمان، برزیل، مکزیک و بسیاری دیگر انجام شده است.
پایان فولکس بیتل
در ۳۰ جولای ۲۰۰۳، آخرین بیتل از خطوط تولید مکزیک خارج شد. این بیتل، ۲۱،۵۱۹،۴۶۴مین وسیله نقلیه، به موزه فولکس واگن در ولفسبورگ فرستاده شد.
پدربزرگ و نوه با هم
نیو بیتل که نسخه رترو مدل ۱۹۳۸ فولکسواگن بیتل بود و در سال ۱۹۹۸ راهی جادهها شد، پلی بین گذشته و آینده ساخت.