تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

رکود بازار لوازم خانگی به ۹۰ درصد رسید/ تولیدکننده فقط برای بقا تولید می‌کند

ورود به سال جدید و قرارگیری در آستانه تغییر فصل، معمولا فرصت مناسبی برای بسیاری از بازار‌های اقتصادی در داخل کشور به شمار می‌رود؛ افزایش تقاضا برای خرید وسایل جدید به‌ویژه کالا‌های مصرفی، روند معمول رفتاری مصرف‌کنندگان است، اما طی سال‌های اخیر، بسیاری از فشار‌های اقتصادی باعث شده تا شاهد رونق چندان زیادی در این مواقع نباشیم.

اقتصاد ۲۴- لوازم خانگی همواره به عنوان یکی از بازار‌های مهم مصرفی که هنوز نگاه سرمایه‌گذاری در آن وارد نشده، مدت‌هاست که درگیر رکود بازار بوده و خلوتی مغازه‌های خیابان جمهوری و مشتریانی که تنها قیمت‌ها را می‌پرسند و از مغازه خارج می‌شوند، بر این واقعیت تاکید دارد. با این حال رشد قیمت‌ها در این بازار علیرغم پایین بودن میزان خرید، همچنان جاریست.

به گفته مغازه‌داران، تنها افرادی که نیاز جدی و فوری به لوازم خانگی دارند، دست به خرید می‌زنند. سایرین با دیدن قیمت‌ها ترجیح می‌دهند از وسایل قبلی خود استفاده کنند. بنا بر اظهار فروشندگان، گرانی چیزی نیست که دست فروشنده باشد و آن‌ها هم از این موضوع متضرر هستند.

قیمت‌های کارخانجات تولید لوازم خانگی گران نشده!

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به وضعیت بازار داخلی لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بازار از ابتدای سال جاری تاکنون، درگیر رکودی سنگین بوده، اما این اتفاق، تنها محصور به امسال نیست. طی سال‌های اخیر بنا بر رخداد اتفاقات مختلف از جمله رشد تورم در بخش تولید و بازار، قیمت‌ها افزایش یافت و توان مردم هم برای خرید رو به افول رفت. در برخی از مواقع و حتی در بخش فروش تعدادی از اقلام، این رکود به ۹۰ درصد هم رسیده و این اتفاق خبر خوشی نه برای بازار و نه صنعت لوازم خانگی است. این در حالیست که اغلب تولیدات برای سال قبل بوده و قیمت‌ها گران نشده است.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه تولیدکننده کالایی جدید با نرخی گران‌تر به بازار عرضه نکرده، اما همچنان میزان خرید و فروش در بازار، پایین است. باید توجه کرد که تولیدکننده لوازم خانگی فقط برای بقا تولید می‌کند و به دلیل نبود بازار‌های مناسب صادراتی، بیشتر چشم امید به بازار داخلی دارد. از آنجایی که تورم سایر بخش‌های اقتصادی بر توان مردم برای خرید هم تاثیر گذاشته، تولیدکننده تمام توان خود را برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها به کار گرفته است.

تولیدکننده لوازم خانگی به‌دنبال رضایت خریدار

پازوکی در ادامه صحبت‌های خود به بهبود صنعت لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت صنعت داخلی لوازم خانگی از نظر کیفیت تولید، نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت و بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است. تا سال‌های گذشته شکایت‌های متعددی از ضعف در خدمات پس از فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی داخلی ثبت می‌شد، اما رفته رفته با بهبود کیفیت‌ها و مدیریت نیاز‌های مشتریان، این شکایات به حداقل کاهش پیدا کرد. این در حالیست که هزینه تمام شده تولید در ایران روز به روز افزایش می‌یابد و از توان رقابت تولیدکننده برای حضور در بازار‌های خارجی کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تولیدکنندگان نگاهی جدی به بازار داخلی دارند، تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن مصرف‌کنندگان به کار برده‌اند، اما کاهش توان خرید و افزایش فشار‌های تورمی، مسئله‌ای نیست که نه تولیدکنندگان و نه فروشندگان بتوانند برای آن چاره‌ای بیاندیشند.

تورم‌های غیرقانونی در بازار لوازم خانگی

به گزارش اقتصاد ۲۴، برخی از فعالان بازار لوازم خانگی، برخی افزایش قیمت‌های اخیر مشاهده شده در بازار لوازم خانگی را بدون پشتوانه رسمی و قانونی می‌دانند. به گفته آن‌ها امروزه لیست‌های قیمتی بی‌نام‌ونشانی در بعضی از فروشگاه‌های لوازم خانگی در حال دست به‌دست شدن بوده و فروشندگان براساس این فهرست‌های جدید تغییر نرخ اعمال کرده‌اند.

این لیست‌های قیمتی بدون نام شرکت تولیدی و مهر رسمی هستند و در سال‌های گذشته نیز موارد متعدد اینچنینی در بازار مشاهده می‌شد. منشا این فهرست‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز نمی‌داند که این لیست چطور دست به‌دست می‌شود، اما باید گفت بخشی از افزایش قیمت‌ها در بازار متاثر از این موضوع است. نکته قابل تامل در این میان، اظهار تعدادی تولیدکنندگان بر نگه داشتن ثبات قیمتی در بازار است؛ صنعتگران که بازار را موافق خود نمی‌بینند، رشد قیمت را بیشتر به ضرر خود دانسته و معتقدند باید به نحوی مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید کرد.

وجود فهرست‌های قیمتی که پایه‌های قانونی نداشته، اما بازار با رویه آن پیش می‌رود، در کنار تمایل برخی از تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی برای تثبیت قیمت‌ها در بازار، اتفاقی متناقض به نظر می‌رسد. بدیهی است افزایش هزینه‌های تولید بر نرخ تمام شده کالا‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد، اما در شرایطی که صنعتگران لوازم خانگی در این بازار رقابتی مشغول به فعالیت با حداقل سود هستند، شاید بتوان ردپای سوداگران را در التهاب بازار پررنگ دانست و فرصت‌طلبی سودجویان را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی تلقی کرد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
خدا رو شکر که در حال ور شکستگی هستنند.از بس لوازم بی کیفیت و یکبار مصرفشان را گران کردن .که کسی نمی خرد این آشغالهای تولید داخل رو.
ناشناس
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
تولید کننده بزرگ باید صادرات داشته باشد در غیر اینصورت چاره ای جز ورشکستگی ندارد . وقتی صادرات جنس و واردات ارز با هزار مکافات همراه است آخرش همین میشود که اقتصاد ایران تبدیل به ماری میشود که دارد دم خودش را میخورد ...
سیدمجتبی
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
وقتی بی دلیل پشت سرهم گرون میکنید وکار را به جهل درمدیریت می سپارید باید ورشکست هم بشید شماها پول پرستید نه تولیدکننده و کارآفرین
استاد
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
ساکت خواب
ناشناس
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
بسم رب الشهداوالصدیقین . سلام سازمان تامین اجتماعی به بازنشسته ماهی 7میلیون تومان هم نمی‌دهد. چطور یک بازنشسته سالم و زنده میماند از دست سازمان تامین اجتماعی ؟؟؟ایا خدا را خوش میاید. خاله ام با جادو گری ماشین شاسی بلند سوار میشه . من بازنشسته برگ درخت بخورم ؟؟؟؟از ظلمی که سازمان تامین اجتماعی در حق بازنشستگان میکندو معوقه فروردین را نمیدهند و مردم آزاری میکند را مردم و خدا میبینندوتاریخ فراموش نمیکند?
حسینی
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
شما تولید کنندها و فروشنده ها آنقدر گرون کنید که خودتون وسایل رو ببرید خونه تون ،کسی دیگه توانایی نداره وسیله زندگیش رو عوض کنه
میثم
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
چرا مانند پسته و آجیل و زعفران ،صادرش نمیکنن بره!!؟؟
چون این بونجولهارو کسی نمیخره و اگر هم بخره به این قیمت نمیخره،اینکه تمام قطعاتشو از چین بیاری و اینجا با تکنیسین ایرانی اسنبل کنی و بخوای چندبرابر قیمت واقعی بفروشید ،کور خوندید،دیگه خودرو نیست که مجبور بشن مردم بخرند
ناشناس
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
جالب اینه میگند تولیدداخل تمام موتورها وکمپرسورها از چین میاد اینا میگند تولید داخل..مونتاژ داخل باجنس دوزاری چینی تولید نیست..چندسال پیش فکرمیکردید جلو برندروبگیرید پولدارمیشید..برید به اونایی که جلو برندروگرفتند بگیرید..مفلوکا
حیدری
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
وقتی کارمند و کارگر ماهی ده تومن حقوق می گیرد یعنی حقوق سه ماه را بدهم یک ماشین لباس شویی ارزان بخرد. خب معلومه وقتی حقوق کارگران و کارمندان کم باشد رکود اتفاق می افتد
Hasan_fateh@yahoo.com
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
مدیران ایران ۹۰درصد سهمیه ای هستند و اصلا سواد بازار رقابتی حالیشون نیست. انشالله تمام تولیدکنندگان مواد غذایی مخصوصا و سایر تولید کنندگان به ورشکستگی برسند و جمش کنند چون اصلا هر مواد غذایی رو حتی از دورترین کشور وارد کنند به اندازه تولید داخل گرون در نمیاد . علم اقتصاد وجود نداره . حمایت از مصرف کننده وجود نداره . مواد غذایی با بدترین کیفیت تولید میشه بعدا ارگانهای دولتی ازش حمایت میکنند . زمانهای قدیم که بزرگترها تعریف میکنند هر مغازه ای گرون فروشی میکرد با بدترین تنبیه مواجه میشد . این نوع اداره مرکزی حکومتی جواب نمیده . چرا باید همه چیز رو با روش خودشون امتحان کنند چرا از کشورهای موفق کپی برداری نمیکنند و بومی سازیش کنند فقط شعار و شعار .
راد
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
با هزار بدبختی پول تهیه می کنیم.... اجناس بازار بی کیفیت... رجوع می کنیم به کالاهای قاچاق
ارسال نظر