تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
بررسی چالش‌های صرافی‌ها از سوی مردم و حاکمیت

چقدر تا رگولاتوری حوزه رمزارز در کشور فاصله داریم؟

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل «بیتمکس»، درباره چالش‌های صرافی‌ها از سوی مردم و حاکمیت گفت

اقتصاد ۲۴- حوزه بلاکچین و رمزارز‌ها در سال‌های اخیر در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده است. در کنار مردم عادی که اکنون برخی از آن‌ها به خریدوفروش و نگهداری رمزارز‌ها تمایل پیدا کرده‌اند، افراد زیادی نیز به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه تخصص کسب کرده و کسب‌وکار مرتبط با آن را راه‌اندازی کرده‌اند.

یکی از کسب‌وکار‌های مهم در حوزه رمزارزها، صرافی‌ها هستند که باتوجه‌به تحریم بودن کشور ما و نبودن امکان استفاده از صرافی‌های رمزارز خارجی توسط کاربران ایرانی، این پلتفرم‌های داخلی شرایط تبادل رمزارز در کشور را فراهم کرده‌اند.

با اینکه مدت زیادی از راه‌اندازی صرافی‌های رمزارزی در کشور نگذشته، این قشر تاکنون چالش‌های زیادی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، نبودن قانون مشخص برای حوزه رمزارز‌ها در کشور است که فضا را برای فعالان این صنعت خاکستری کرده است. نبودن شفافیت و قانون مشخص، می‌تواند به‌صورت مستقیم روی این کسب‌وکار‌ها تأثیر بگذارد و باعث می‌شود این قشر هر لحظه نگران تصمیمی ناخوشایند از سمت حاکمیت باشند.

از سوی دیگر، مشکلاتی از سوی کاربران و مشتریان صرافی‌های رمزارز نیز وجود دارد. برخی از این کاربران، بدون آگاهی و دانش کافی وارد بازار رمزارز‌ها می‌شوند و ازاین‌رو هم برای خود و هم برای کسب‌وکار‌های این حوزه، دردسر‌هایی را ایجاد می‌کنند.

به‌منظور بررسی چالش‌های موجود برای صرافی‌های رمزارزی کشور، مصاحبه‌ای با احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل بیتمکس انجام شده که در ادامه گزارشی از آن را می‌خوانید.

برخی از کاربران هویت خود را اجاره می‌دهند

قاضی‌زاده درباره مشکلاتی که از سوی کاربران وجود دارد گفت: «بزرگ‌ترین مشکلی که ما با برخی از کاربران داریم، بحث احراز هویت است که این موضوع همواره توسط آن‌ها به چالش کشیده می‌شود. کاربران عموماً به احراز هویت کامل تمایلی ندارند. این مسئله از نبودن شناخت کافی برخی از کاربران از حوزه کسب‌وکار تبادل رمزارز نشأت می‌گیرد.»

او در ادامه توضیح داد: «مسئله دیگر از سمت برخی از کاربران، ورود هیجانی و بدون مطالعه به بازار رمزارز‌ها است که این موضوع هم باعث ایجاد مشکلاتی برای کسب‌وکار‌های مختلف شده است. مورد دیگر، اجاره دادن هویت و حساب به افراد سودجو است. موارد ذکر شده، مسائلی بود که کسب‌وکار‌های تبادل رمزارز در سال‌های اخیر از سوی کاربران شاهد آن‌ها بوده‌اند. در این مدت، تلاش قابل‌توجهی انجام شده که از روش‌های مختلف مثل آموزش، این مسائل را به حداقل برسانند.»


بیشتر بخوانید: ماجرای درآمد دلاری از بازی کریپتویی تلگرامی چیست؟


برخورد سلیقه‌ای از سمت حاکمیت

مدیرعامل بیتمکس با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالشی که از سمت حاکمیت داشته‌ایم برخورد سلیقه‌ای و عدم شفافیت در خواسته‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: «به‌عنوان‌مثال، ما صدای واحد از سمت حاکمیت نمی‌شنویم و دغدغه دستگاه‌های مختلف گاهی با هم در تعارض هستند و حتی الزاماتی که به‌صورت شفاهی و گاهی کتبی ابلاغ کردند هم برخی از دستگاه‌ها به آن‌ها پایبند نیستند و خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند. در یک جمله اگر بخواهم این وضعیت را خلاصه کنم، حاکمیت برخورد سلیقه‌ای و موردی با این حوزه دارد.»

او در ادامه بیان کرد: «به نظر من به رسمیت شناختن و چارچوب‌مند کردن این حوزه، یک افق درازمدت است؛ اما در این دوره گذار، حاکمیت می‌توانست صدای واحد داشته باشد و بخش خصوصی با یک نماینده صحبت می‌کرد. حاکمیت نیز از طریق این مرجع واحد می‌توانست نظارت خود را انجام دهد، اما متاسفانه تاکنون ما این وحدت را نداشته‌ایم و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای کسب‌وکار‌ها شده است.»

پیش‌بینی وضعیت رگولاتوری رمزارز‌ها در سال جاری

قاضی‌زاده در این مورد اظهارنظر کرد: «باتوجه‌به اتفاقاتی که اخیراً در کشور رخ داده و ازاین‌رو ما مجلس جدیدی خواهیم داشت، شاید تصمیم‌گیری در حوزه تبادل تأخیر داشته باشد و به نظر من بعید است که امسال تصمیم بزرگی در این زمینه گرفته شود. شاید در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مصوبات و مذاکرات قبلی بین نهاد‌ها ادامه پیدا کند. امیدواریم فضا بدتر از این نشود و حاکمیت، به عقب برنگردد و برای حوزه تبادل، محدودیت جدیدی ایجاد نکند.»

او پیش‌بینی خود درباره وضعیت رگولاتوری حوزه رمزارز‌ها در سال جاری را این‌گونه بیان کرد: «بااین‌حال، من بعید می‌دانم که در حوزه رمزارز، امسال گامی روبه‌جلو برداشته شود. شاید امسال یک سری تصمیم‌سازی و صحبت‌های جدیدی انجام شود، اما اینکه به مرحله اجرا برسد، احتمال کمی وجود دارد.»

مدیرعامل بیتمکس در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت حوزه رمزارز‌ها به رئیس‌جمهور آینده بستگی دارد یا خیر گفت: «من در دوران فعالیت خود در این حوزه، شاهد سه دوره ریاست‌جمهوری بوده‌ام. رؤسای جمهور در این حوزه به‌صورت جزئی ورود نکرده‌اند. دغدغه‌های حاکمیت در لایه‌های پایین‌تر مثل بحث‌های امنیتی، مالی، بازار سرمایه و بانک مرکزی است. بانک مرکزی خود را از ماجرای حوزه تبادل دور نگه داشته است؛ اما سایر بخش‌ها، به‌خصوص قوه قضائیه یا ضابطین آن مثل پلیس فتا، ازآنجاکه در این بخش بیشتر درگیر بوده‌اند، از اینکه رئیس‌جمهور چه کسی است، فارغ بوده‌اند.»

او با اشاره به اینکه به نظر من، مجلس در این زمینه نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد، گفت: «متونی که در بحث ماهیت‌شناسی و سیاست‌گذاری کلان هم که بیرون آمده، از دل مجلس و کمیسیون‌های مرتبط بوده است. اگر قرار است یک رگولاتور مشخص برای حوزه رمزارز‌ها وجود داشته باشد و قصد داشته باشد بین رگولاتور‌های بخش‌های دیگر هماهنگی ایجاد کند، احتمالاً باید از دل مجلس بیرون بیاید، نه قوه مجریه.»

منبع: رسانه رمز ارز

ارسال نظر