تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای گل در یک سال

غلامحسین سلطان‌محمدی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گُل و گیاه استان تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون تقاضا برای گُل نسبت به مدت مشابه در یک سال پیش از آن کاهشی ۷۰درصدی داشته است.

اقتصاد۲۴- سلطان‌محمدی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گُل و گیاه استان تهران گفت، خرید گُل تنها به مراسم و مناسبت‌ها اختصاص پیدا کرده و از آن جا که این کالا ماندگار نیست تولیدکنندگان مجبور به حراج محصولات خود می‌شوند و این اقدام به آن‌ها ضرر می‌رساند.

سلطان‌محمدی خاطرنشان ساخت: «سرانه مصرف برای گل و گیاه ایران در مقیاس جهانی پایین است. در کشور‌های اروپایی سرانه خرید گل سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ شاخه در هر نفر است در حالی که این رقم در ایران ۱۵ تا ۲۰ شاخه است».

او افزود: «با کاهش تقاضا و مازاد عرضه گل و گیاه در ایران تولیدکنندگان بنا دارند گل‌های خود را در بازار‌های صادراتی بفروشند. در حال حاضر ارزش صادرات گل و گیاه ایران از ۲۰۰ میلیون دلار در سال بیشتر نمی‌شود و بیشتر این رقم هم در صادرات به عراق حاصل می‌شود.»

با وجود این که ایران رتبه ۱۷ تولید گل و گیاه را در جهان دارد، جایگاه آن در صادرات ۱۱۷ است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گُل و گیاه استان تهران دلیل اصلی ناکامی تولیدکنندگان ایرانی در صادرات این محصول را "شناسایی نکردن بازار هدف پیش از تولید محصولات" دانست.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر