تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات تانک اصلی نبرد ذوالفقار ۳ ایران

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های تانک اصلی نبرد ذوالفقار ۳ ایران خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: ذوالفقار، تانک اصلی نبرد ایران است که در سال ۱۳۷۵ وارد مدار تولید شد. این تانک توسط خدمه‌ای متشکل از سه نفر فرمانده، راننده و توپچی اداره می‌شود. نام این تانک  ازشمشیر اولین رهبر مذهبی، معنوی و سیاسی شیعیان حضرت علی (ع) گرفته شده است.

تانک‌های ذوالفقار ۱ و ذوالفقار ۲ نیز در ارتش ایران عملیاتی هستند. ارتش ایران در اردیبهشت ۱۳۸۹ نمونه جدید و ارتقا یافته ذوالفقار ۳ خود را معرفی کرد.

توسعه ذوالفقار ۳

 اولین نمونه اولیه اصلی نبرد ذوالفقار با قطعات بومی در سال ۱۹۹۳ طراحی و در سال ۱۹۹۴ در معرض دید عموم قرار گرفت. چنین به نظر می‌رسد  که این تانک از روی تانک‌های M۴۸، M۶۰ و T-۷۲ ساخته شده است.

در سال ۱۹۹۷، شش نمونه اولیه توسعه، آزمایش و میدانی شد. در همان سال، هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور ایران مجوز تولید انبوه تانک‌ها را در مجتمع صنعتی شهید کلاه دوز صادر کرد. حدود ۶۰۰ توپ و ۵۲۰ قطعه تانک مختلف ساخته شد و ۵۰۰ خودروی زرهی و تانک برای تولید ذوالفقار تعمیر شد. ارتقاء ذوالفقار ۳ شامل بهبود سیستم ناوبری آتش، شاسی، تسلیحات، موتور و سیستم‌های لیزری خواهد بود.

طراحی تانک ذوالفقار ۳

برجک تانک ذوالفقار در داخل کشور به صورت جعبه‌ای با شکل متمایز طراحی شده است و از قطعات و سیستم‌های M۶۰ و T-۷۲ MBT استفاده می‌کند. هر دو برجک و بدنه با فولاد جوش داده شده اند. این تانک دارای وزن رزمی حدود ۳۶ تن است و دارای لودر خودکار و حفاظت زرهی است.

قابلیت ذوالفقار ۳ ایران

ذوالفقار ۱ با زره کامپوزیت تقویت شده ساخته شده است. این تانک دارای یک سیستم کنترل آتش کامپیوتری است که امکان شلیک کاملاً تثبیت شده را فراهم می‌کند. برجک یک غلاف هشدار لیزری را روی برجک نصب می‌کند و حفاظت از تانک را می‌توان با یک بسته زرهی بومی افزایش داد.

ذوالفقار ۲ نسخه بهبود یافته ذوالفقار ۱ است. این تانک دارای موتور جدید و قدرتمندتر و شاسی توسعه یافته برای بهبود اتولودر است. ذوالفقار ۲ به عنوان یک بستر آزمایشی و نمونه اولیه برای نوع بعدی، ذوالفقار ۳ استفاده می‌شد.

ذوالفقار ۳ جدیدترین و پیشرفته‌ترین نسخه از خانواده ذوالفقار است و نیروی زمینی ارتش ایران با هدف ارتقای بیشتر کاربرد‌ها و فناوری آن در حال انجام مطالعات است. ارتقاء شامل بهبود سیستم ناوبری آتش، شاسی و تسلیحات، موتور و سیستم لیزری برای افزایش قابلیت‌های عملیاتی تانک خواهد بود. چرخ‌های این مدل با یک پوشش زرهی و یک برجک تقویت‌شده پوشانده می‌شود.

موتور ذوالفقار ۳

این تانک از یک موتور دیزل Vee با قدرت ۷۸۰ اسب بخار (۶۳۰ کیلووات) با ۱۲ سیلندر استفاده می‌کند. نسبت قدرت به وزن تانک ۲۱.۷ اسب بخار بر تن است.

این موتور به گیربکس اتوماتیک SPAT ۱۲۰۰ شش دنده‌ای متصل می‌شود که حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت را برای مخزن فراهم می‌کند. ذوالفقار ۳ دارای سیستم تعلیق میله پیچشی مشابه تانک‌های جنگی اصلی M۴۸ و M۶۰ است. برد عملیاتی این تانک ۴۵۰ کیلومتر است.

تسلیحات ذوالفقار ۳ ایران

تانک ذوالفقار با تفنگ ۱۲۵ میلی متری که از تانک تی-۷۲ روسی اقتباس شده مسلح شده است. این تانک نوع مجهز به سیستم کنترل آتش EFCS-۳ اسلوونیایی صفیر-۷۴ یا نوع ۷۲Z است.

ذوالفقار ۳ دارای یک تفنگ صاف ۱۲۵ میلی متری ۲A۴۶ با توپ مجهز به دودکش است. این سیستم فناوری، امکان آتش در حین حرکت را برای تانک فراهم می‌کند. برجک نوع تانک نیز یک غلاف هشدار لیزری نصب می‌کند.

اسلحه پیشرفته از یک اتولودر تغذیه می‌شود. تسلیحات ثانویه نصب شده بر روی ذوالفقار شامل یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری کواکسیال و یک مسلسل ۱۲.۷ میلی متری است.

گروه صنایع مهمات و متالورژی ایران، سازمان صنایع دفاع، زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، مهمات استاندارد ناوگان ذوالفقار را تولید می‌کند. ذوالفقار ۳ همچنین دارای سیستم کنترل آتش و برد یاب لیزری جدید است.

مشخصات کلی ذوالفقار ۳

اپراتور: ارتش ایران

طول: ۷ متر

عرض: ۳.۶ متر

ارتفاع: ۲.۵ متر

وزن: ۳۶ تا ۴۱ تن

سرعت: ۷۰ کیلومتر در ساعت

نسبت قدرت به وزن: ۲۱.۷ اسب بخار بر تن

دامنه عملیاتی: ۴۵۰ کیلومتر

تسلیحات اولیه: اسلحه ۲A۴۶ تانک ۱۲۵ میلی متری

تسلیحات ثانویه: مسلسل کواکسیال ۱۲.۷ میلی متری/ مسلسل ۷.۶۲ میلی متری

موتور: ۱۲ سیلن دیزل

قدرت: ۷۸۰ اسب بخار

ارسال نظر