اقتصاد۲۴: آخرین نسخه سوخو Su-۳۵، جنگنده Su-۳۵BM، یک جنگنده برتری هوایی چند منظوره است که از روی Su-۲۷ ساخته شده است. این هواپیما به قابلیت ها و سیستمهای تسلیحاتی پیشرفته مجهز شده است که به آن در عملیات های داگ فایت کمک میکند.
جزئیات توسعه جنگنده Su-۳۵
Su-۳۵BM در نمایشگاه هوایی Aerosalon MAKS در مسکو در آگوست ۲۰۰۷ رونمایی شد. اولین پرواز آن در فوریه ۲۰۰۸ انجام شد. SU-۳۵BM به عنوان Su-۳۵S برای نیروی هوایی روسیه در سال ۲۰۱۰ وارد تولید سریالی شد. این هواپیما توسط شرکت KNAPPO ساخته شد.
سفارش و تحویل جت جنگنده Su-۳۵S
نیروی هوایی روسیه ۴۸ جت سوخو Su-۳۵S را در آگوست ۲۰۰۹ سفارش داد و تحویل آنها تا سال ۲۰۱۵ برنامه ریزی شده بود. سوخو تولید قطعات مورد نیاز برای مونتاژ هواپیما را در نوامبر ۲۰۰۹ آغاز کرد.
اولین هواپیمای Su-۳۵S برای آزمایشهای پروازی در آگوست ۲۰۱۱ به مرکز آزمایش پرواز دولتی ۹۲۹ تحویل داده شد. وزارت دفاع روسیه شش فروند هواپیمای تولیدی Su-۳۵S را در دسامبر ۲۰۱۲ از سوخو دریافت کرد.
در سال ۲۰۱۵، چین ۲۴ هواپیمای Su-۳۵S برای نیروی هوایی ارتش خلق چین سفارش داد. نیروی هوایی اندونزی در فوریه ۲۰۱۸، ۱۱ جت جنگنده Su-۳۵S سفارش داد.
طراحی و کابین خلبان جنگنده Su-۳۵
Su-۳۵ دارای ۲۱.۹ متر طول، طول بال ۱۵.۳ متر و ارتفاع ۵.۹ متر است. این هواپیما ظرفیت حمل حداکثر ۸۰۰۰ کیلوگرم بار را دارد و میتواند توسط یک نفر هدایت شود.
کابین خلبان دارای یک ستون کنترل مرکزی است و به صندلی Zvesda K-۳۶D-۳.۵E مجهز شده است که به خلبان اجازه میدهد با سرعت صفر و در ارتفاع صفر خود را پرتاب کند.
این هواپیما دارای یک کنترل دیجیتالی پرواز با سیم چهارگانه است که توسط مجتمع تحقیقاتی و تولیدی Avionika Moscow JSC توسعه یافته است.
کابین خلبان مجهز به دو نمایشگر کریستال مایع MFI-۳۵ با وضوح بالا ۲۳۰mmx۳۰۵mm با یک پنل کنترل چند منظوره و یک نمایشگر سربالا IKSh-۱M با میدان دید وسیع ۲۰°x۳۰° است.
خلبان دارای دو سیستم ارتباطات رادیویی رمزگذاری شده VHF/UHF و یک سیستم پیوند داده نظامی مقاوم در برابر پارازیت بین هواپیماهای اسکادران و بین هواپیما و کنترل زمینی است. سیستم ناوبری مبتنی بر یک نمایشگر نقشه دیجیتال با سیستم ناوبری اینرسی و سیستم موقعیت یابی جهانی است.
ساخت جنگنده مبتنی بر Su-۲۷
در مقایسه Su-۳۵ با طراحی Su-۲۷، قطر بدنه جلویی این جنگنده افزایش یافته است تا آنتن بزرگتر با قطر ۹۰۰ میلی متر رادار Irbis-E را در خود جای دهد.
مواد کامپوزیتی با استحکام بالا، وزن کم برای اقلام غیر ساختاری مانند رادوم ها، چرخ دماغه، درب و فلپهای لبه جلو استفاده شده است. برخی از ساختارهای بدنه از فیبر کربن و آلیاژ آلومینیوم لیتیوم هستند.
تسلیحات جنگنده Su-۳۵
این جنگنده دارای ۱۲ نقطه سخت برای حمل سلاحهای خارجی و انبار است و میتواند مهمات با حداکثر وزن تا ۸۰۰۰ کیلوگرم حمل کند. هر بال دارای چهار نقطه سخت است - یکی در نوک بال و سه ایستگاه زیر بال. دو نقطه سخت در قسمت زیرین بدنه در خط مرکزی و یک نقطه در زیر هر موتور وجود دارد.
این جنگنده میتواند ترکیبی از موشکهای کوتاهبرد R-۷۳E و R-۷۷ را برای نبرد هوایی و انواع موشکهای IR و رادار برای نقش حمله زمینی حمل کند. Su-۳۵ قادر به حمل موشکهای کروز ضد کشتی Kh-۳۵ است. در صورت لزوم میتواند بمب یا غلاف را با راکتهای بدون عملیات حمل کند. این هواپیمای جنگنده همچنین دارای یک توپ ۳۰ میلی متری GSh-۳۰۱ با ۱۵۰ گلوله است.
Su-۳۵ همچنین قادر است یک غلاف جنگ الکترونیک را حمل کند که به آن قابلیت پارازیت قدرتمندی میدهد. گزارش شده است که پارازیتهای پیشرفته آن میتواند عملکرد رادارهای دشمن را کاهش دهد. این موشک میتواند رادارهای موجود بر روی موشکها مانند AIM-۱۲۰ AMRAAM را کور کند.
اقدامات متقابل و اسلحه جنگنده Su-۳۵
مجموعه جنگ الکترونیک این هواپیما شامل سیستم هشدار راداری، پارازیت رادار، سیستم پارازیت رادار مشارکتی، هشدار دهنده نزدیک شدن موشک، هشداردهنده لیزری و پره و شعله انداز است. اسلحه گریازف - شیپونوف ۳۰mm GSh-۳۰-۱ در ریشه بال سمت راست با ۱۵۰ گلوله نصب شده است.
حسگرهای جنگنده Su-۳۵
رادار آرایه فازی چند حالته باند ایکس Irbis-E توسط موسسه علمی-پژوهشی طراحی ابزار تیخومیروف عرضه شده است. Irbis-E یک رادار با کارایی بالا است که برای هواپیمای Su-۳۵ طراحی شده است.
آنتن آرایه فازی غیرفعال ۹۰۰ میلی متری بر روی یک محرک هیدرولیک برای فرمان مکانیکی نصب شده است. فرمان الکترونیکی پوشش آزیموتال و ارتفاع ۶۰ درجه را فراهم میکند.
این رادار میتواند هواپیماهای با قابلیت رادارگریزی، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و موشکهای با سطح مقطع راداری ۰.۰۱ متر مربع را در برد تا ۹۰ کیلومتر شناسایی کند. حالتهای رادار شامل حالتهای هوا به هوا، هوا به زمین، هوا به دریا، نقشه برداری، پرتو داپلر و حالتهای رادار دیافراگم مصنوعی است. این جنگنده میتواند تا ۳۰ هدف هوابرد را با سطح مقطع راداری ۳ متر مربع در بردهای ۴۰۰ کیلومتری با استفاده از حالت اسکن مسیر، شناسایی و ردیابی کند.
موتور و عملکرد جنگنده Su-۳۵
این هواپیما توسط دو موتور توربوفن ساترن / UFA AL-۳۱F ۱۱۷S با کنترل نازل بردار رانش، هر کدام نیروی رانش ۸۶.۳ کیلونیوتن یا ۱۴۲.۲ کیلو نیوتن با پس سوز را تامین میکند. این موتورها به طور مشترک توسط سوخو، ساترن و UMPO توسعه داده شدند.
ظرفیت کل سوخت ۱۴۳۵۰ لیتر است. به منظور افزایش برد و استقامت سوختگیری در مقایسه با مدلهای قبلی، Su-۳۵ از مخزنهای باله اضافی استفاده میکند. مخازن سوخت از جنس آلومینیوم لیتیوم هستند و در بالها، بدنه و در دم بالههای دوقلو با نوک مربع قرار دارند. برد سوختنشده با سوخت داخلی ۱۵۸۰ کیلومتر است.
برای سوختگیری در حین پرواز، هواپیما به یک کاوشگر سوختگیری در سمت پورت دماغه مجهز شده است. دو مخزن سوخت خارجی، نوع PTB-۲۰۰۰، ۴۰۰۰ لیتر سوخت اضافی را فراهم میکند. برد کشتی با دو مخزن خارجی ۴۵۰۰ کیلومتر است.
این هواپیما میتواند با حداکثر سرعت ۲۳۹۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. برد معمولی این هواپیما به ترتیب ۳۶۰۰ کیلومتر است. حداکثر ارتفاع ۱۸۰۰۰ متر است. وزن Su-۳۵ حدود ۱۸۴۰۰ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست ۳۴۵۰۰ کیلوگرم است.
مشخصات کلی جنگنده Su-۳۵BM
نوع: جنگنده چند منظوره
توسعه دهنده: دفتر طراحی سوخو
سازنده: KNAPPO
خدمه: یک
اولین پرواز: فوریه ۲۰۰۸