تاریخ انتشار: ۰۴:۱۹ - ۰۷ تير ۱۴۰۳
غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

وعده تحویل گوشت درب منازل مردم از خرید مستقیم آرا هم بدتر است/ کدام قانون به رییس‌جمهور حق داده به مردم گوشت و طلا بدهد؟!

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده سابق رشت گفت: آقایان نامزدها قانون را مطالعه کنند و اصل ۵۱، ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی را بخوانند تا ببینند که رییس‌جمهور هر کاری بخواهد بکند باید در قالب بودجه سنواتی باشد و برای چیز‌هایی حق دارد بودجه بنویسد که در اسناد بالادستی باشد. حال اسناد بالادستی تشکیل شده است از برنامه هفتم توسعه کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و افق چشم‌انداز ۱۴۰۴. در کجای این برنامه‌ها اجازه داده است که رییس‌جمهور به مردم گوشت و طلا بدهد؟

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: وعده وعید‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران را باید عجیب و غریب‌ترین وعده‌های انتخابات ادوار چهار دهه اخیر نامید. از قرار معلوم، بسیاری از نامزد‌ها در سیستم انتخابات ایران، شعار‌های بی‌پشتوانه را همچنان بهترین مسیر برای جذب رای می‌دانند و به نظر تا زمانی که ساز و کار انتخابات در مملکت اصلاح نشود و مکانیزمی طراحی نشود که نامزد‌ها پس از پیروزی، پاسخگو باشند، همچنان در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

در همین رابطه، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده سابق رشت به اقتصاد۲۴ گفت: این شعار‌های عجیب و توخالی اقتصادی که برخی نامزد‌ها مطرح کردند را از دو منظر می‌توان مورد نقد قرار داد؛ اول اینکه، نگاه زشت این کاندیدا‌ها به مردم است. انگار نگاه آن‌ها، تنها مادی و پولی است. واقعاً کجای دنیا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری قول ارائه گوشت درب منزل مردم را می‌دهد تا بخواهد از این راه، رای جمع کند. واقعاً من سوال دارم که چرا شورای نگهبان نسبت به این موضوع مهم، سکوت کرده است.

خرید آرای مردم، شاخ و دم که ندارد

وی افزود: خرید آرای مردم، شاخ و دم که ندارد. یکی می‌تواند پول دهد و یکی می‌تواند با چنین وعده‌های توخالی رای مردم را به سبد خود بریزد. به باور من، این کار آقایان از خرید مستقیم آرا هم بدتر است، یعنی این افراد با استفاده از صدا و سیما، توهین به مردم می‌کنند.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نکته دوم من این است که مگر آقایان نامزد‌ها نمی‌گویند ما ولایت‌مدار هستیم، مگر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم توسعه کشور مشخص نیست؟ رییس‌جمهور، رییس قوه اجرا است و حق ندارد اقدامی را بدون نظر مجلس انجام دهد.

جعفرزاده اظهار داشت: شعار‌های اقتصادی برخی نامزدها، اصلاً اجرایی نیست، اما با فرض اینکه این آقایان رای بیاورند، پس باید شاهد بهار در کشور باشیم. خدا نکند که مدیریت کشور به دست این افراد بیفتد، اما خواهید دید که عدم‌ تحقق وعده‌ها باعث بی‌اعتمادی بیشتر در کشور خواهد شد.

وی یادآور شد: مگر می‌شود رییس مجلس نداند که رییس‌جمهور اختیار ندارد که خارج از برنامه، برنامه‌ای را ارائه کند. باید پرسید منابع مالی و مصوبه مجلس برای چه هست که این آقایان کنتراتی وعده می‌دهند؟


بیشتر بخوانید: پوششی‌ترین کاندیداها، نجومی‌ترین وعده‌ها را دادند/ سعید جلیلی در حالی از یک جهان فرصت حرف می‌زند که خودش مدام فرصت سوزی کرد


نماینده سابق رشت گفت: آقایان قانون را مطالعه کنند و اصل ۵۱، ۵۲ و ۵۳ را بخوانند تا ببینند که رییس‌جمهور هر کاری بخواهد بکند باید در قالب بودجه سنواتی باشد و برای چیز‌هایی حق دارد بودجه بنویسد که در اسناد بالادستی باشد. حال اسناد بالادستی از برنامه هفتم توسعه کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تشکیل شده است. در کجای این برنامه‌ها اجازه داده است که رییس‌جمهور به مردم گوشت و طلا بدهد؟ فارغ از اینکه میزان احصاء طلا در کشور، بیش از هشت تن نیست و ذخیره بانک مرکزی ما هم بیشتر از ۶۰ تن نیست، ولی نامزد طرح‌کننده موضوع دارد قول ۵۳۳ تن طلا را به مردم می‌دهد.

آقایی که می‌فرمایید من قیمت بنزین را کاهش می‌دهم، شما اصلاً حق چنین کاری را نداری

جعفرزاده افزود: ما برای هدفمندی یارانه‌ها، قانون داریم. آقایی که می‌فرمایید من قیمت بنزین را کاهش می‌دهم، شما اصلاً حق چنین کاری را نداری. قیمت حامل‌های انرژی باید بر اساس ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس صورت بگیرد و این ماده اول قانون هدفمندی یارانه‌ها است. من واقعاً از اظهارنظر برخی آقایان در عجبم! مگر می‌شود این‌ها ملت را بی‌سواد ببینند؟ از رسانه‌ها خواهش می‌کنم نسبت به این حرف‌ها، بی‌تفاوت نباشند. حتی اگر این افراد در صورت موفقیت در انتخابات، رییس‌جمهور شوند و بخواهند این کار‌ها را بکنند، باید قانون ابتدایی، ابطال و لایحه به مجلس ببرند و در صورت تصویب مجلس، آنگاه شورای نگهبان آن را رد می‌کند، چون این موارد در اسناد بالادستی وجود ندارد.

ارسال نظر