تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
پیش‌بینی ۳ میلیارد تومان برای مدیریت رواناب

کسری ۱۴۰ میلیارد مترمکعبی آبخوان‌های کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی اعلام کرد: در حال حاضر کسری آبخوان‌های کشور حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب است.

اقتصاد۲۴-طرح پخش سیلاب درایستگاه‌های آبخوان‌داری یکی از راهکار‌های مهم آبخیزداری برای کاهش خسارات ناشی از سیل، افزایش حجم سفره آب زیر زمینی، احیای مراتع و بیابان‌زدایی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور است.

محمد فرامرزبا بیان اینکه سطح عرصه‌های مناسب پخش سیلاب حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تعیین شده است، اظهار کرد: این عرصه‌ها بیشتر در مناطق کویری جنوب و جنوب شرق و در استان‌های کرمان، خوزستان، یزد، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان مستعد واقع شده‌اند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی درباره مزایای تدقیق مکان‌های مستعد پخش سیلاب در کشور گفت: رواناب در کشور بیشتر سیلابی است و به دریا می‌ریزد یا وارد کویر می‌شود و بدیت ترتیب از دسترس خارج می‌شود، اما اگر بتوانیم بخشی از رواناب را کنترل و به زیرزمین منتقل کنیم، به تغذیه منابع آب زیرزمینی کمک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان‌های کشور است، اظهارکرد: هرهکتار اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی ۱۰۰۰ مترمکعب رواناب را به منابع آب زیرزمینی تزریق می‌کند، هرچه قدر سطح عملیات بیشتر باشد، میزان تغذیه منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید:کشف اجساد ۱۱ نفر در دومین روز حادثه سیل امامزاده داوود(ع)


مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون در حدود ۴۳۰ نقطه پروژه آبخوانداری (تغذیه مصنوعی) اجرا شده است، گفت: از ابتدای سال جاری سه میلیارد تومان اعتبار برای این کار پیش‌بینی کردیم و در حال طی آخرین مراحل عقد قرارداد با پژوهشکده حفاطت از خاک و آبخیزداری هستیم و از سال جاری اجرا می‌شود و قرار است دو پروژه تغذیه مصنوعی جدید مطالعه و طراحی و دو سایت بازطراحی شوند چراکه برخی پروژه‌ها به علت مرمت و نگهداری نشدن نیاز به بازطراحی دارند.

فرامرز در پایان درباره تداوم این پروژه در سال‌های آینده اظهارکرد: از جنبه ظرفیت اجرا مشکلی نداریم، ولی سرعت کار در سال‌های آینده بستگی به منابع مالی تخصیص داده شده دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر